Cum prinde filosofia lui Steve Jobs la Bucuresti si la Budapesta

Joi, 24 Decembrie 2015, ora 00:00
3185 citiri
Cum prinde filosofia lui Steve Jobs la Bucuresti si la Budapesta

Industria jocurilor pentru smartphone a creat pana acum destui milionari, iar succesul acestora a inspirat si studiouri din Romania sa se ridice si sa devina cunoscute la nivel mondial.

Este si cazul agentiei conduse de Stefan Iarca, Country Manager POSSIBLE Romania, care vorbeste intr-un interviu acordat Business24 despre ultimele tendinte din marketingul digital si despre cum evolutia jocurilor pentru smartphone a schimbat felul in care brandurile reusesc sa interactioneze cu clientii.

La inceputul acestui an ati incheiat procesul de rebranding si CarnationGroup a devenit POSSIBLE. Vorbiti-ne putin despre intregul proces de rebranding si care au fost provocarile cu care v-ati confruntat.

Asa este, la inceputul anului 2015, CarnationGroup a devenit POSSIBLE. Brandul CarnationGroup era un brand bine cunoscut deja pe piata locala si cea regionala, asa ca am stat putin in cumpana daca este momentul oportun sa facem aceasta modificare, dar pana la urma impreuna cu Krisztian Toth (CEO, POSSIBLE CEE) am decis sa facem aceasta modificare pentru ambele birouri din regiune: Bucuresti si Budapesta.

Au fost multe orizontale de care a trebuit sa tinem cont in acest proces de rebranding, dar in principal am vrut sa ne mentinem awareness-ul pe pietele locale pe care le consideram foarte importante.

Pe de alta parte devenise deja dificil sa comunicam sub CarnationGroup part of POSSIBLE pentru ca acest lucru crestea gradul de confuzie asupra identitatii agentiei. Am resimtit acest lucru mai ales pentru clientii internationali pe care i-am castigat in 2014.

Pe piata locala am investit mai mult in PR si imagine in perioada aceasta si am participat la multe intalniri si evenimente pentru a face aceasta schimbare cunoscuta.

Schimbarea si in interiorul agentiei a fost una progresiva si foarte intensa in ultimele luni din 2014 si primeledin2015. Am redesenat toate tool-urile pe care le folosim intern, materialele de promovare si de sales.

Toata aceasta perioada s-a suprapus si peste un moment foarte important pentru intreaga retea POSSIBLE care isi doreste sa actioneze ca un corp comun pe toate pietele, fapt care inseamna alinierea tuturor birourilor la niste standarde comune, fapt care pe noi ne-a ajutat, deoarece am salvat timp facand ambele in acelasi timp.

In general sunt foarte multumit de aceasta modificare si de dinamica pe care am avut-o in acest an avand in vedere modificarile substantiale pe care le-am implementat.

Ati declarat ca imprumutati din filosofia lui Steve Jobs ideea de a fi pozitivi in tot ceea ce realizati. Puteti dezvolta aceasta afirmatie?

Intocmai. Este ceea ce defineste mindset-ul echipei POSSIBLE. Este prospetimea cu care ne intampinam fiecare client si fiecare nou challenge.

Lucrul in agentie este dupa cum bine stim unul destul de stresant si atunci cred ca notiunea de "Have fun" si de pozitivism ne ajuta sa trecem peste toate cu zambetul pe buze.

Care sunt planurile dumneavoastra pentru Romania odata cu aceasta schimbare?

Piata din Romania ramane una de mare importanta pentru POSSIBLE in contextul cresterii apetitului jucatorilor locali pentru servicii digitale de calitate.

Aducem pe piata locala experienta internationala a acestor ultimi ani, o echipa de peste 100 de profesionisti pregatita sa lucreze rapid si eficient si o lista interesanta de servicii digitale, unele unice pe piata agentiilor locale digitale.

In ultimii ani, POSSIBLE la nivel regional a dezvoltat o noua divizie, cea de mobile gaming care a avut rezultate foarte bune atat in monetizarea produselor lansate de catre agentie cat si engagement cu utilizatorii.

Una din tendinte in marketingul digital este aceea de a implica publicul consumator cu ajutorul jocurilor. Ce parere aveti despre aceasta tendinta? Cum o intampinati?

Aveti foarte mare dreptate, dupa parerea noastra este cea mai "hot" tendinta la acest moment. Daca acum 10-15 ani jocurile erau doar pentru cei tineri sau foarte pasionati, jocurile pe smartphone au gasit un nou target care pana acum fusese complet ignorat de producatorii de jocuri.

Acest tip de jocuri a explodat o data cu social media atragand prin niste genuri de jocuri noi - simple action games, puzzle games si manager games - si au ridicat niste start-up-uri la vremea respectiva la nivel de companii multinationale.

Acum smartphone-urile reprezinta cea mai facila cale de access la acest tip de entertainment cu o cota de cel putin 35% din timpul petrecut pe smartphone.

Suntem promotori pe piata din Romania pentru acest tip de comunicare de marketing, pentru ca credem cu certitudine in cresterea Brand engagement-ul in momentele de interactiune cu jocul, deoarece utilizatorii acestui nou tip de comunicare se simt bine in timp ce se joaca.

Jocurile au aceasta capacitate de a elibera emotii pozitive pe care niciun site de campanie sau activare nu o are.

In ce masura credeti ca se vor schimba strategiile de marketing odata cu lansarea ceasurilor inteligente? Sau considerati ca noul gadget nu va fi nicidecum atat de influent precum iPhone care la lansare aducea o super inovatie- ecranul tactil-?

Ceasurile inteligente sunt cu siguranta primul pas important in monitorizarea personala a activatilor fizice. Deja piata abunda de asemenea trackere si asum ca toate brand-urile care doresc sa comunice pe aceasta verticala vor folosi acest tip de device-uri. In rest, momentan nu vad alte oportunitati care sa-l faca apetisant pentru brand-uri.

Cum arata piata de mobile gaming & advertising in Romania?Ce sfaturi aveti pentru cei care au idei si ar vrea sa intre pe aceasta piata?

Ca si utilizatori de jocuri pe smartphone avem o piata in crestere si cu asteptari mari, rata de device-uri performante este in crestere de la an la an.

Pe langa camera performanta cred ca procesorul, memoria si ecranul tactil sunt parametrii importanti pentru a putea folosi aplicatii (jocuri) din ce in ce mai complexe iar romanii se inarmeaza in ultima vreme doar cu tehnologie din ce in ce mai avansata, lucru care ne bucura.

Din punct de vedere al achizitionarii de jocuri cred ca inca suntem o piata mica, deoarece majoritatea aplicatiilor instalate sunt free, iar upgrade-urile pe bani destul de putine.

Piata romaneasca este un laborator bun de testare a oricarei idei creative, avem jucatori experimentati si dedicati, dar pietele unde se poate obtine un revenue constant sunt SUA, Marea Britanie si Asia.

Jocurile branduite insa sunt un mod ideal de conectare cu utilizatorii. In majoritatea cazurilor sunt gratuite, iar daca mesajul de brand este impachetat corect pentru utilizatori acest canal de comunicare poate face minuni.

Din pacate Romania nu sta bine la acest capitol, nu pot spune ca am vazut jocuri de brand care sa rivalizeze cu cele vestice momentan.

Ii incurajez pe toti cei care vor sa intre pe acesta piata sa o faca. Stiu ca sunt deja destul de multi producatori de jocuri in Romania (mai ales pe genul puzzle si action games), dar evident spatiu este suficient.

Dar in CEE?

In CEE lucrurile sunt destul de asemanatoare cu Romania, poate doar galopul tehnologic este mai accentuat la noi.

In ceea ce priveste jocurile de brand noi avem un best case cu cei de la TESCO pentru care am lansat un joc de tip manager care a avut un success rasunator in randul utilizatorilor din Ungaria. Scopul jocului este unul simplu si anume faptul ca jucatorul trebuie sa coordoneze un magazin TESCO si sa-si tina cumparatorii fericiti.

Mesajul de brand este foarte bine integrat in povestea jocului, punand utilizatorii in fata challenge-urilor uzuale pe care un magazin de tip hypermarket le are in fiecare zi.

Cheia engagement-ului a fost conexiunea intre lumea virtuala a jocului si cea offline din magazine, conexiune care a permis jucatorilor sa beneficieze atat de upgrade-uri in joc cat si de promotii la cumparaturi in baza programului de fidelitate.

Jocul a inceput sa fie folosit ca un tool de marketing in diverese strategii de social media (jucatorii au primit bonusuri pentru faptul ca faceau check-in in magazinele TESCO reale sau pentru ca isi customizau magazinele virtuale cu diverse campanii care defapt erau campanii de promotii in mediul offline).

Ati lansat anul acesta trei jocuri: Adventures of Poco Eco: The Lost Sounds (cu care ati castigat si la Cannes Lions), Merchants of Space si Tap Company. In acest context, cum este vazuta Romania in lumea gaming-ului european?

Punem bazele unui nou tip de comunicare, evident este mai greu la inceput dar ne asumam aceasta investitie pentru a intelege ca si agentie digitala aceasta piata.

Nu as spune ca jocurile noastre se identifica cu Romania, pentru ca pe o piata atat de deschisa cum este cea a jocurilor tara de provenienta nu este importanta.

Mult mai important devine studioul care produce aceste jocuri si aici pot spune ca POSSIBLE si-a castigat deja un renume international. Vedem in ultima vreme foarte multe publicatii de specialitate care au vorbit despre jocurile noastre fapt care ne bucura cu atat mai mult.

Cu ce se diferentiaza Tap Company in acest moment pe piata? Putem vorbi de un trend in jocurile bazate pe tap si de ce?

Tap Company este un joc cu o poveste ampla si foarte bine detaliata, care se bazeaza pe simtul umorului de care va da dovada jucatorul, dar si pe curiozitatea si spiritul sau antreprenorial.

Astfel, Tap Company propune fiecarui jucator sa devina patronul unui mic startup din Miami, care dupa ce dovedeste ca se pricepe la administrarea businessului si incepe sa aiba profit, in scurt timp va reusi sa faca atat de multi bani incat isi va permite deschiderea propriului cazinou.

In opinia mea, aceasta poveste simpatica a jocului impreuna cu faptul ca este extrem de simplu de jucat diferentiaza jocul de celelalte de pe piata, in care poate trebuie sa construiesti o strategie complexa sau in care chiar ajungi sa depui efort mental, sa te enervezi ca nu reusesti sa treci de un anumit nivel etc..

Jocurile de tip tap sunt un nou trend, Tap Company fiind primul care beneficiaza de o grafica deosebita.

Ce asteptari aveti de la aceste jocuri? Ce incasari estimati?

Jocurile lansate sunt o sursa de revenue pentru noi ca agentie, dar ne propunem in primul rand sa crestem numarul de download-uri pentru ca pentru noi asta este momentan cel mai important KPI.

In orice caz, cu fiecare joc lansat am avut parte de un succes enorm, asa ca suntem foarte fericiti ca le-am creat si ca am reusit sa ii facem bucurosi pe utilizatori.

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...
#Stefan Iarca interviu, #Stefan Iarca Possible Romania, #piata gaming Romania , #Manageri