Cojocaru, Colegiul Nautic Roman - Navigatie de top la Mogosoaia

Sambata, 16 Noiembrie 2013, ora 00:00
7056 citiri
Cojocaru, Colegiul Nautic Roman - Navigatie de top la Mogosoaia
Foto: nauticalcollege.org

Comandorul Stelian Cojocaru a infiintat Colegiul Nautic Roman impreuna cu Mihai Marcu, presedintele Medlife, in 2010, institutie de invatamant in care investeste si astazi, si propune noi programe de specializare ultra-moderne pentru ofiterii de marina comerciala.

Printre cele mai recente proiecte de succes conduse el se numara si cursurile de pozitionare dinamica, premiera absoluta in Romania si in Europa de sud-est.

Stelian Cojocaru este conferentiar universitar din anul 2000, are un doctorat in astronomie si recunoaste ca pasiunea pentru navigatie s-a nascut "in prizonieratul placut al familiei, prietenilor, cartilor".

Cel mai mult timp pe barca l-a petrecut ca angajat al NATO, pe o insula in golful Napoli, in vecinatatea faimoasei Capri, "petreceam mult timp pe barca, uneori chiar si pauzele de masa", isi aminteste comandorul.

Stelian Cojocaru vorbeste si despre cultura navigatiei de placere, "unul din tablourile care m-au impresionat cu adevarat in anii petrecuti acolo, pe coasta napoletana, a fost cel oferit de sutele de barci cu vele care ieseau in golful Napoli in zilele linistite de weekend.

Spectacolul grandios releva in fapt ca velierul nu este o pasiune pentru acele spirite mediteraneene, ci un mod de viata", spune Cojocaru, intr-un interviu acordat Business24.

Sunteti Director al Colegiului Nautic Roman din septembrie 2010, spuneti-ne mai multe despre colegiu: ce v-a determinat sa infiintati aceasta institutie de invatamant privat?

Colegiul Nautic Roman reprezinta platforma de implementare, in premiera in Romania, a programelor vocationale de formare a ofiterilor de marina comerciala.

Acest tip nou de program, dezvoltat de cateva zeci de ani in tari cu traditie maritima precum Marea Britanie, Olanda, Germania, constituie o alternativa mai viabila si mai atractiva la programele traditionale de nivel universitar, prin faptul ca sunt mai scurte (2 ani in loc de 4) si, in consecinta, mai focalizate pe competentele marinaresti si mai orientate pe practica.

De asemenea, programele vocationale sunt foarte dense, avand 3 semestre pe an. Astfel, programul de ofiter de punte maritim are cca. 2000 de ore, in timp ce programul de ofiter mecanic maritim are peste 2300 de ore.

Atat programele vocationale, cat si cele universitare se finalizeaza cu brevet international, cu diferenta ca cele universitare ofera in plus o diploma universitara de inginer in transporturi maritime; insa ce folos poate aduce o diploma de inginer in transporturi maritime intr-o tara care nu are transporturi maritime?

Intreaga dumneavoastra cariera s-a format in jurul navigatiei. Este aceasta o pasiune pentru dumneavoastra? Cum s-a nascut ea?

Nu poti fi in acelasi timp un experimentat navigator si un bun profesor, sunt meserii cu totul si cu totul diferite, iar eu am ales sa raman la catedra, mai intai la Academia Navala din Constanta, unde am activat aproape 15 ani, ultimii 3 ani in calitate de sef al catedrei Navigatie.

Sunt conferentiar universitar din anul 2000 si am incheiat un doctorat frumos, in astronomie, in anul 1998, la Institutul Astronomic din Bucuresti.

Am fost primul ofiter de marina cu doctorat in acest domeniu fascinant, dar poate mai important este faptul ca am incurajat si sprijinit doi fosti studenti de-ai mei sa ma urmeze, acum sunt si ei doctori in astronomie si asta ma face cu adevarat mandru.

Unul dintre ei, dl.comandant Adrian Dragusan, este acum directorul adjunct al Colegiului Nautic Roman. Apoi am ales sa plec din invatamant si am activat in cadrul componentei maritime a Aliantei Nordatlantice, tot in zona educatiei si instruirii, dupa care s-a intamplat sa cunosc cativa oameni exceptionali in momente potrivite, alaturi de care am implinit un vis vechi, acela de a crea un nou sistem de educatie de marina in tara mea.

Pasiunile se nasc in prizonieratul placut al familiei, prietenilor, cartilor. Probabil ca din zona asta mi se trage si mie pasiunea pentru mare si navigatie. La mine a fost un pic mai grav, intrucat la doar 14 ani imbracam uniforma de cadet al Liceului Militar de marina din Constanta, unde am urcat prima oara intr-o barca in practica de vara din anul I.

Care a fost prima barca pe care ati condus-o?

Se intampla prin 1978, a fost un optimist, sub indrumarea regretatului maestru Calcan, nume de notorietate in yachtingul constantean.

Ceva mai multa barca am consumat cat lucram la NATO, comandamentul era pe o insula in golful Napoli, in vecinatatea faimoasei Capri, petreceam mult timp pe barca, uneori chiar si pauzele de masa!

La regatele sezoniere intre natiuni aveam mare grija sa evitam lingura de lemn, adica ultimul loc, era greu sa te bati cu spanioli, italieni, ma rog cu cei care invatau sa mearga in barca.

Apropo de cultura navigatiei de placere, unul din tablourile care m-au impresionat cu adevarat in anii petrecuti acolo, pe coasta napoletana, a fost cel oferit de sutele de barci cu vele care ieseau in golful Napoli in zilele linistite de weekend.

Spectacolul grandios releva in fapt ca velierul nu este o pasiune pentru acele spirite mediteraneene, ci un mod de viata.

Aveti si acum un iaht, o barca cu vele, sau o astfel de barca mica in proprietate personala? Sau alegeti sa va relaxati in alte moduri? Ce alte pasiuni aveti?

Nu am o barca a mea, dar multumita partenerilor mei de la Colegiul Nautic Roman si Romanian Yachting School am acces oricand la una exceptionala, insa ceea ce imi lipseste, deocamdata, este timpul.

In ultima vreme - si nu este doar din cauza varstei - am inceput sa pretuiesc mai mult linistea oferita de familie.

Si imi place sa cant la chitara muzica folk a anilor 70-80, muzica pe care o muncesti tu insuti este cel mai bun remediu impotriva stresului.

Revenind la institutia de invatamant, ce ne puteti spune despre Colegiul Nautic Roman din punct de vedere al cifrelor? Putem vorbi despre cifra de afaceri din 2013? De profit?

Activitatea Colegiului Nautic Roman a debutat acum 3 ani, pe 13 septembrie 2010 iar pana in prezent au incheiat studiile cca. 60 de cadeti de punte. Avem de la acestia un feedback excelent iar asta ne da incredere ca facem bine ceea ce facem si ca formula vocationala pe care noi o utilizam are si va avea succes.

Deocamdata cifrele din bilanturile contabile sunt nerelevante, ne aflam, pe de o parte, la inceput de drum, iar pe de alta parte investim foarte mult in noi programe de specializare ultra-moderne pentru ofiterii de marina comerciala, din care as aminti doar de cele de pozitionare dinamica, premiera absoluta in Romania si in Europa de sud-est. Ca urmare, va propun sa amanam cativa ani discutia despre profit.

Cat ati investit in infiintarea Colegiului Nautic Roman? Ce alte investitii ati realizat pe parcurs?

Investitia initiala, incluzand terenul, cladirea cu utilitatile aferente s-au ridicat 2 milioane de euro. Ulterior, actionarii colegiului au investit in cea mai moderna punte integrata de comanda a unei nave comerciale din Romania.

In continuare s-au achizitionat - tot in premiera in tara noastra - o extensie a puntii integrate destinata misiunilor de pozitionare dinamica, precum si un simulator virtual 3-D al compartimentului masina pentru navele comerciale.

Am instalat, de asemenea, un poligon modular pentru efectuarea exercitiilor practice de stingere a incendiilor si de acces in spatii inguste, am amenajat atelierul electro-mecanic si am delimitat un poligon pentru efectuarea exercitiilor practice de utilizare a mijloacelor de salvare.

Ce ne puteti spune despre initiativa de a crea Romanian Yachting School? Cum s-a nascut aceasta idee?

Initiativa apartine dlui Mihai Marcu, care este nu numai actionar principal al Colegiului Nautic, dar si un extraordinar iubitor de yachting.

Romanian Yachting School, adica RYS, este o sectie importanta a colegiului, deoarece completeaza programele profesionale de navigatie cu cele de agrement, bucurandu-se totodata de un suport logistic de exceptie, pe care nicio alta scoala de yachting din Romania nu il poseda: simulator, sala de lucru pe harta, s.a.

Din octombrie 2013 Colegiul Nautic Roman a creat primul Centru Roman de Pozitionare Dinamica. Spuneti-ne mai multe despre aceasta initiativa.

Este un proiect la care am muncit un an, primele schite le faceam in toamna lui 2012 iar pe 17 octombrie 2013 eram deja in tabloul oficial al centrelor acreditate sa emita certificate de pozitionare dinamica (DP), pe doua nivele - basic si avansat.

Cursurile de care vorbim sunt organizate de centrul nostru "DP&Offshore", care este primul de acest gen in tara noastra. Dotarea acestui centru include un laborator de instruire de baza cu 3 console de tip "tutor", o punte de navigatie care integreaza 3 console DP, cu orizont de 210 grade, o camera a instructorilor DP, precum si o sala de evaluare a competentelor.

Primul curs DP din tara noastra l-am organizat cu succes pe data de 2 septembrie 2013 sub minitorizarea Nautical Institute din Londra, care este autoritatea de reglementare in acest domeniu, iar pana in prezent au finalizat cursuri la noi peste 50 de ofiteri romani.

Din ianuarie 2014 avem cursanti din Bulgaria, Armenia, Turcia si Olanda. Ne dorim foarte mult sa ajutam ofiterii romani sa intre pe piata operatorilor offshore, foarte bine platita si de viitor cert.

Salariul unui ofiter pe o nava dotata cu sistem DP care executa operatii directe de forare sau operatii auxiliare porneste de la 250 de euro pe zi, comandantii ajungand sa castige dublu!

Cat ati investit in aparatura de care vor beneficia cursantii?

Este inca greu de cuantificat iar negocierile de achizitie sunt confidentiale, insa pot sa va spun ca sunt de ordinul sutelor de mii de euro.

Este o problema mai veche in Romania: marinarii erau pana acum nevoiti sa se deplaseze pena intari precum Italia pentru a urma cursuri de Pozitionare Dinamica. Care au fost provocarile cu care v-ati confruntat pentru a crea acest centru in Romania? De ce l-ati creat abia acum?

Intr-adevar, acest tip de curs se facea pana nu de mult in Italia, langa Napoli, Croatia venind si ea pe piata cu 2 centre (unul s-a inchis recent). Aceste centre au console izolate cu vizualizare pe 2-3 monitoare TV cu diagonala de cca 80 cm.

Noi am venit cu un concept avansat, cu console integrate in puntea de comanda a navei, cu vizualizarea mediului inconjurator pe proiectie video de dimensiuni mari, cu un inalt nivel de realism, astfel ca putem simula misiuni complexe de navigatie in multe zone maritime/costiere din lume, combinate cu misiuni DP pe tipuri de operatii (foraj, operare conducte si cabluri, transport agabaritic, lucrari de scafandrerie, operarea robitilor subacvatici, etc.).

Crearea centrului "DP&Offshore" in cadrul Colegiului Nautic Roman a fost naturala, a venit in momentul potrivit gradului nostru de maturitate institutionala. Provocarile acestui proiect nu se rezuma doar la resurse, cred ca cea mai importanta dintre ele este legata de standardul de acreditare al Nautical Institute.

Ce le asigura acest centru cursantilor din Romania?

DP&Offshore Centre asigura instruirea ofiterilor-cursanti la un inalt nivel profesional, care sa ii ajute sa intre mai usor pe piata extrem de competitiva a operatorilor offshore.

Cat va costa un astfel de curs pentru cei interesati? Aveti deja solicitari?

Costul total al unui curs de pozitionare dinamica este de aproape 1000 de euro, dintre care 800 de euro este taxa de curs, 75 de euro costa jurnalul DP iar 120 de euro costa cazarea in hotelul partener 4* Phoenicia din vecinatatea colegiului nostru.

Aceste costuri sunt la nivelul centrelor din Italia si Croatia, insa sunt mai mici decat tarifele practicate de centrele din Anglia si tarile nordice.

Unde se vor desfasura aceste cursuri si cand incep?

Toate cursurile se desfasoara in sediul Colegiului Nautic Roman, in cladirea Nautic Life de pe malul lacului Mogosoaia.

Cursurile dureaza 4 zile, au inceput deja si se organizeaza saptamanal. Inscrierea se face on-line pe pagina noastra www.nauticalcollege.org

Va asteptati si la cursanti din tarile vecine, pe viitor? Centrele de afara le ofera pachete complete cursantilor (cazare, transport). Ati luat in considerare si dumneavoastra o astfel de abordare?

Da, spuneam ca deja avem aplicatii din Turcia, Bulgaria, Olanda, Grecia si Armenia. Exista de asemenea parteneriate in dezvoltare cu mari operatori de nave DP de la care asteptam cursanti in lunile viitoare.

Din acest punct de vedere ne bucuram de o pozitie strategica, la doar 15 minute de aeroportul international Otopeni si la 3 minute de hotelul 4* Phoenicia, unde se cazeaza cursantii nostri. Nu am inclus in pachetul nostru si transportul.

Ce planuri aveti pentru Colegiul Nautic Roman, in 2014?

In 2014, Colegiul Nautic are o sarcina grea, aceea de a-si consolida pozitia de lider al furnizorilor de programe vocationale de educatie si formare in domeniul maritim si fluvial din tara noastra.

De asemenea, avem in vedere cresterea rolului nostru pe piata de agrement, prin integrarea definitiva in parteneriatul pe care il avem cu Nautic Life si Life Harbour Limanu, cu scopul clar de a promova primul pachet integrat de servicii pentru pasionatii navigatiei de agrement.

ANPC, atac la site-urile de comert chinezesti, Temu si Shein
ANPC, atac la site-urile de comert chinezesti, Temu si Shein
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) deruleaza o actiune de verificare a site-urilor de cumparaturi si aplicatii chinezesti care functioneaza ca o piata online, Temu si...
Samsung a lansat noul model Galaxy C55. Ce specificații oferă
Samsung a lansat noul model Galaxy C55. Ce specificații oferă
Samsung a lansat, în China, noul model Galaxy C55, eveniment care a avut loc fără prea multe anunțuri spectaculoase. Telefonul este, în esență, identic cu modelul Galaxy M55, dar se distinge...
#Stelian Cojocaru Colegiul Nautic Roman, #cursuri pozitionare dinamica Romania, #cursuri Colegiul Nautic Roman, #istorie Colegiul Nautic Roman , #Manageri