Ce inseamna sa fii CEO al unei multinationale in tara ta - Costin Borc, Lafarge Romania

Sambata, 21 Martie 2015, ora 00:00
4578 citiri
Ce inseamna sa fii CEO al unei multinationale in tara ta - Costin Borc, Lafarge Romania
Foto: Costin Borc (Arhiva personala)

Costin Borc a intrat in echipa Lafarge in Statele Unite ale Americii. Dupa o experienta solida dobandita acolo a revenit in Romania pentru patru ani, insa cariera sa l-a purtat mai departe, in Franta si Serbia.

S-a intors in Romania din nou in 2013 in functia de CEO si deja in urmatorul an Lafarge Romania inregistra o crestere de 2% a vanzarilor in contextul unei scaderi de 6,7% a pietei de constructii.

Managerul vorbeste intr-un interviu acordat Business24 despre pasii pe care i-a facut in intreaga lume urmandu-si cariera, despre managementul schimbarii in fuziunea cu Holcim si vanzarea catre CRH, dar si despre ceea ce l-a impiedicat sa renunte la multinationala in favoarea unui business pe cont priopriu.

"Cred ca a fi CEO al unei multinationale in propria ta tara are, fara indoiala, o dimensiune antreprenoriala", puncteaza Costin Borc, CEO Lafarge Romania.

Spuneti-ne mai multe despre aceste schimbari (SUA-Romania-Franta-Serbia-Romania) si in ce mod v-au influentat ca manager?

Se spune de cele mai multe ori ca ceea ce ne formeaza ca oameni si ca profesionisti este calatoria si nu destinatia!

Experienta pe care am acumulat-o in ultimii ani, in care am coordonat mai multe operatiuni din cadrul grupului Lafarge, m-a pregatit pentru pozitia actuala.

Compania activeaza pe o piata globala si am vazut multe feluri de a face lucrurile, iar practicile bune mi le-am insusit.

De aceea mi-am propus, impreuna cu echipa mea, ca acest lucru sa se reflecte in calitatea produselor, a serviciilor oferite, precum si in termenele de executie pentru lucrarile noastre, care trebuie sa corespunda si chiar sa anticipeze cerintele clientilor nostri.

La 1 septembrie 2013, cand am preluat functia de CEO, mi-am propus ca, alaturi de colegii mei, sa mentin evolutia companiei in Romania, valorificand experienta profesionala acumulata in cadrul grupului Lafarge.

Cred ca acest lucru a fost vizibil in 2014 prin cresterea vanzarilor cu 2%, comparativ cu anul anterior, dar si prin diversificarea gamei de produse, cu accent pe cele cu valoare adaugata mare, specializate pe tipuri de aplicatii.

Care a fost cheia acestei cresteri?

Compania Lafarge Romania se axeaza pe cresterea eficientei operatiunilor si pe consolidarea pozitiei pe piata locala.

Pentru a putea atinge nivelul de performanta pe care ni l-am propus, am continuat programul de investitii.

Doar in ultimii cinci ani am investit aproximativ 81 de milioane de euro, aducand valoare totala a investitiilor grupului Lafarge, in Romania, la 700 de milioane de euro.

2014 a fost un an cu multe provocari. Totusi, am reusit sa raportam o crestere a volumelor vandute.

Una din cheile cresterii a fost crearea unei noi structuri comerciale.

In prezent, beneficiem de sprijinul unei echipe de profesionisti care propun solutii, produse, sisteme si servicii pe segmente de activitate astfel: Distributie, Industrial, Infrastructura si Cladiri.

Rolul lor este de a oferi cele mai adecvate solutii si produse Lafarge, adaptate fiecarui proiect.

In plus, segmentul de Proiecte Mari ocupa un loc aparte, acesta beneficiind de echipe cu inalta specializare, atat din punct de vedere tehnic, cat si al managementului de proiect si de santier.

Ne asteptam ca in 2015 apetitul investitional sa creasca, sa se demareze noi proiecte, ceea ce ar putea aduce o crestere a afacerilor intre 5% si 8%.

Anul trecut a fost unul destul de solicitant din punct de vedere al schimbarilor suferite de Lafarge - fuziunea cu Holcim, achizitia activelor Lafarge Holcim de catre producatorul irlandez de ciment CRH. Exemplul ar putea fi inclus intr-un manual de management al schimbarii si dvs. ati fost acolo. Ne puteti introduce in "filmul" schimbarii si ne puteti spune care a fost cea mai mare provocare in tot acest timp?

Atat la nivel de grup, cat si in Romania, oficial, schimbarile au inceput in ultimul trimestru din 2014, atunci cand cele doua companii au notificat oficial Comisia Europeana cu privire la planul de fuziune.

In acest moment, procesul de vanzare si dezinvestire este in curs de derulare, dupa ce, la finele anului trecut, proiectul a obtinut aprobare din partea autoritatile europene.

Asteptam ca acest proces sa se incheie in prima jumatate din 2015.

In Romania, pachetul de societati si participatii vandute de Lafarge catre CRH, in cadrul acestui proiect include: uzinele de ciment de la Medgidia si Hoghiz, statia de macinare de la Targu Jiu, cele 16 cariere si balastiere, precum si 16 statii de betoane; concret, toate operatiunile Lafarge din Romania.

Am avut incredere in echipa de specialisti din Romania, in calitatea produselor, si a serviciilor, astfel ca, la momentul anuntarii cumparatorului, am stiut ca vom continua consolidarea operatiunilor noastre.

Mai mult, nu vor exista disponibilizari sau inchideri de fabrici in cadrul acestui proces, deoarece noul actionar doreste consolidarea pozitiei in Europa Centrala si de Est, Romania avand o importanta strategica in acest sens.

Ce planuri aveti pentru Lafarge in 2015? Ce estimari financiare aveti pentru acest an?

Pornind de la cresterea din 2014, in continuare, ne axam pe consolidarea operatiunilor, precum si pe cresterea eficientei.

Ne asteptam ca in 2015 sa creasca nivelul investitiilor si sa demaram noi proiecte, ceea ce ar putea aduce la o apreciere de pana la 8% a afacerilor.

Investitiile pentru protectia mediului reprezinta o prioritate pentru Lafarge Romania.

Anul trecut am demarat un proiect de constructie a statiei de co-procesare a deseurilor, co-finantat prin Fondul European de Dezvoltare Regionala. Valoarea totala a proiectului este de 41 de milioane de lei, din care 15,7 milioane de lei il reprezinta ajutorul nerambursabil.

De asemenea, in 2015, ca parte a procesul de consolidare a activitatii pe piata locala, ne-am propus sa mentinem si sa extindem reteaua de francize pentru gama de produse Romcim.

Va mai ramane timp si pentru planurile personale? Ce pasiuni aveti?

Timpul liber il petrec alaturi de familia mea. De cele mai multe ori, atunci cand programul ne permite, plecam in excursii, iar in timpul iernii preferam sa schiem.

Ati fost tentat vreodata sa intrati in antreprenoriat?

Lucrez in cadrul grupului Lafarge din 2002. Aici m-am dezvoltat si mi-am consolidat cariera de manager.

In 2013, am preluat functia de CEO al operatiunilor din Romania, iar principala mea ambitie este sa continui implementarea strategiei de dezvoltare si sa consolidez operatiunile.

Cred ca a fi CEO al unei multinationale in propria ta tara are, fara indoiala, o dimensiune antreprenoriala.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

OnePlus Pad Go, tableta de buget cu specificații excelente. La ce preț este oferită
OnePlus Pad Go, tableta de buget cu specificații excelente. La ce preț este oferită
OnePlus a introdus pe piață o nouă tabletă, OnePlus Pad Go, o versiune mai accesibilă a modelului OnePlus Pad. Cu un preț de pornire de aproximativ 230 EUR în Europa, tableta promite să...
Microsoft vrea să introducă reclame în Windows 11. Cum pot fi dezactivate
Microsoft vrea să introducă reclame în Windows 11. Cum pot fi dezactivate
Microsoft vrea să introducă reclame în meniul de Start al Windows 11, conform informațiilor oferit de utilizatorii beta din Statele Unite. Experimentul se aliniază practicii companiei de a...
#Lafarge Romania, #Costin Borc Lafarge Romania , #Manageri