Bogdan Rohan, HyperCubic: Ce am invatat de la Steve Jobs si Richard Branson

Sambata, 10 Mai 2014, ora 00:00
5245 citiri
Bogdan Rohan, HyperCubic: Ce am invatat de la Steve Jobs si Richard Branson
Foto: Bogdan Rohan, HyperCubic

Bogdan Rohan a fondat Hypercubic in ultimul de facultate, la Electronica. Tot atunci a hotarat ca e momentul sa investeasca in dezvoltarea sa si, astfel, a absolvit trei institutii diferite de invatamant: Politehnica, SNSPA si ASE.

In formarea sa ca antreprenor, insa, a urmarit cu atentie fiecare pas al celor mai mari oameni de afaceri: Steve Jobs si Richard Branson sunt doar doua exemple de modele pe care le urmareste si de la care a invatat multe despre ce inseamna "a face business".

"HyperCubic s-a nascut si a crescut in criza. Noi nu stim cum este sa traiesti intr-un boom economic, ne-am dezvoltat intr-o perioada economica si psihologica apasatoare, care de fapt ne-a ajutat sa ne dezvoltam, sa ne intarim si sa ajungem la o echipa de 32 de oameni anul acesta", explica tanarul antreprenor, intr-un interviu acordat Business24.

Motto-ul acestuia, insa, este "Minte sanatoasa intr-un corp sanatos": "cele mai bune decizii le-am luat dupa ce am reusit sa ma deconectez macar o ora de sfera business-ului si sa privesc din afara situatia", recunoaste Bogdan Rohan.

Spuneti-ne cate ceva despre inceputurile dumneavoastra in business. Ce v-a determinat sa faceti ceva pe cont propriu si nu sa va angajati la unul din marile nume din IT prezente in Bucuresti?

Inca din liceu am fost pasionat de zona IT, moment in care am inceput sa invat sa asamblez calculatoare, sa le repar si sa furnizez jocuri pentru colegii si prietenii mei.

Sunt o persoana foarte activa si imi place sa invat sa fac cate ceva din fiecare domeniu. Ambitia a fost motorul care m-a adus pana in acest moment.

Am trecut prin 3 institutii diferite de invatamant (Electronica si Telecomunicatii la Politehnica Bucuresti, Publicitate si Reclama la SNSPA si Relatii Economice Internationale la ASE) care m-au format teoretic dar nu si practic. In timpul facultatii am lucrat ca si promoter, intern la o institutie bancara, in televiziune (pe partea tehnica) si in paralel ma ocupam de servicii IT pentru prieteni si pentru cateva firma mici.

Am inceput cu un prieten o firma de IT in anul II de facultate, moment in care am descoperit cat de important este sa ai "social skills", pe langa cele tehnice. Timp de 3 ani de zile am investit in dezvoltarea mea profesionala si personala si am castigat competente atat in zona tehnica, cat si in cea de comunicare.

Cand am terminat facultatea de Electronica am decis sa merg cont propriu mai mult dintr-o ambitie pentru ca toti mi-au spus ca nu am nicio sansa sa rezist, avand in vedere ca de-abia incepuse perioada de criza economica.

Dar de fapt criza a fost cea mai mare oportunitate pe care o putea avea un tanar fara experienta de management si fara un capital financiar serios.

Am imbinat tot ce am invatat, pana in acel moment, m-am concentrat pe partea tehnica pe care o stapaneam foarte bine si am pornit la drum cu un prieten si un client.

Care au fost cele mai dificile momente?

Foarte multi ma intreaba cum am trecut de perioada de criza, cum m-am adaptat si daca resimt efectele in business. HyperCubic s-a nascut si a crescut in criza. Noi nu stim cum este sa traiesti intr-un boom economic, ne-am dezvoltat intr-o perioada economica si psihologica apasatoare, care de fapt ne-a ajutat sa ne dezvoltam, sa ne intarim si sa ajungem la o echipa de 32 de oameni anul acesta.

Sunt doua momente foarte dificile intr-un start-up. Sa gasesti oamenii potriviti pentru business-ul tau si sa inveti cum sa iti gestionezi cash-flow-ul, astfel incat sa existe un echilibru intre investitiile facute pentru dezvoltare si lichiditatile necesare existentei companiei..

Mi-am propus sa nu regret nicio decizie si sa imi asum eventualele esecuri. De fapt deciziile eronate le-am vazut ca pe o experienta si nici pe departe ca pe un esec.

In ciuda dificutatilor aparute pe parcurs, cel mai frumos lucru in a construi o companie este drumul si provocarile zilnice pe care ti le ofera.

.

Portofoliul de clienti al HyperCubic cuprinde companii ca: Nissan, Groupama, Best Foods, Agip, Delta Studio. Cum ati intalnit acesti clienti si cum le-ati castigat increderea?

In cea mai mare parte ne-am dezvoltat prin intermediul recomandarilor si prin networking. In servicii IT externalizate cea mai buna carte de vizita este portofoliul de clienti si recomandarile primite de la acestia.

Pe langa capacitatile tehnice deosebite ale colegilor mei, ne diferentiem clar prin implicare si prin devotamentul cu care livram serviciile IT clientilor nostri. Increderea tuturor clientilor le-am castigat-o cu multa munca si implicare din partea intregii companii.

Cel mai important pentru un antreprenor este sa inteleaga ca nu poate face el totul, nu poate fi in doua locuri deodata si nu poate livra calitate fara oameni de valoare langa el.

Am cautat intotdeauna atitudine mai mult decat aptitudini la oamenii cu care lucrez. Aptitudinile se invata dar atitudinea este cea care pune lucrurile in miscare.

Ce ne puteti spune despre comportamentul companiilor mici si mijlocii din Romania? Prefera serviciile IT in-house sau inclina spre externalizarea lor?

In ultimii ani, tendinta a fost clara catre zona de externalizare, motivul fiind evident optimizarea si externalizarea riscului. Companiile se concentreaza din ce in ce mai mult doar pe core-business si lasa restul serviciilor catre companii specializate care isi asuma complet responsabilitatea bunei functionari.

"IT in-house" inseamna in general unul sau doi oameni tehnici care in cea mai mare parte se simt stingheri printre colegii lor care nu inteleg zona de IT, si pe care ii considera de obicei outsideri.

Tendinta globala este de externalizare a serviciilor non-core, si automat si Romania se aliniaza fluxului global.

Este un avantaj si pentru inginerii tehnici sa lucreze intr-o companie de outsourcing si nu intr-un departament in-house. Beneficiile sunt destul de evidente: au colegi din acelasi domeniu, cu aceeasi pregatire, acces la traininguri si certificari, gestionarea mai multor client ceea ce duce la mai multe tipuri de infrastructuri - deci automat dezvoltarea capabilitatilor tehnice si multe altele.

Carui fapt se datoreaza aceasta optiune?

Pe masura ce criza si-a pus amprenta in economie, nivelul de stres in companii a crescut, iar unul din centrele mari de cost era considerata zona de IT.

Dar asta se intampla doar daca nu se gestioneaza corect bugetul de IT, iar serviciile IT cheie nu sunt livrate corespunzator. Este nevoie de o alocare bine gandita, de resurse si de impartirea clara a functiunilor critice pentru un business.

De exemplu, noi sustinem companiile carora le administram infrastructura IT prin 6 departamente specializate fiecare pe un anumite segment. Doar asa se poate livra calitate si se poate obtine un raport cost/performanta optim.

Este nevoie de solutii inovative, de optimizare si se simte din ce in ce mai acut nevoia unei valori reale a departamentului de IT - valoare care este mai greu sa fie obtinuta 100% intern.

In perioada actuala, IT-ul sustine business-ul si il poate eficientiza, daca este livrat de catre o echipa tehnica implicata si care intelege nevoile reale de business. Aceasta valoare de care vorbesc poate fi livrata numai de o echipa tehnica si nu de un singur om (IT in-house).

O companie de outsourcing cu experienta analizeaza business-ul clientului din punct de vedere IT si aliniaza obiectivele IT la obiectivele de business.

Suntem oameni de business si se intampla sa fim si oameni tehnici in acelasi timp.

Cum era piata in momentul in care ati intrat dumneavoastra pe acest segment? Exista aceasta cerere de externalizare servicii IT sau ati anticipat aceasta crestere a cererii?

Deja exista cerere pentru zona de servicii IT, dar perioada de criza a rearanjat putin piata IT. Jucatorii care nu livrau calitate, ci doar promisiuni au disparut pe drum si au ramas doar cei care au inteles ce inseamna cuvantul premium in servicii.

In momentul in care am pornit HyperCubic deja se punea accent pe calitate, pe livrarea serviciilor conform contractului. Toti clientii avusesera deja o experienta mai mult sau mai putin placuta cu un furnizor de servicii IT, fie el intern sau extern, si stiau exact ce isi doresc de la urmatorul partener.

Noi ne-am format intr-o perioada foarte dificila, atat economic, cat si din punct de vedere al pietei serviciilor, dar asta ne-a ajutat sa ne imbunatatim serviciile si sa ajungem la o maturitate a companiei.

Aveati cunostinte tehnice solide, insa cat de greu a fost sa deveniti si un lider cu competente de management si antreprenoriat, pentru echipa dumneavoastra? Sunteti de parere ca managementul se poate invata din mers?

M-a ajutat foarte mult faptul ca am trecut prin trei institutii romanesti de invatamant care m-au format si m-au pregatit pentru viata. Intelegeam la nivel teoretic ce inseamna marketing, management dar si cum se gestioneaza aspectele financiare dintr-o firma mica.

Cu toate acestea, experienta am castigat-o din mers si nu a avut prea multa legatura cu ceea ce stiam din carti. Viata reala in business-ul autohton este diferita de ce scrie in carti si ce te invata in facultate.

Managementul se poate invata din mers, atata timp cat esti constient ca vei lua si decizii proaste, dar esti dispus sa ti le asumi. Este obligatoriu sa existe o baza teoretica fara de care nu poti depasi anumite praguri, dar in cea mai mare parte experienta practica isi spune cuvantul.

Din punctul meu de vedere, sa fii un bun manager inseamna sa stii sa lucrezi cu oamenii, sa ii faci sa lucreze ca o echipa astfel incat sa livreze servicii de calitate.

Business-ul, in general, dar in special cel de servicii IT este un joc de echipa si daca nu joaca toti participantii intr-o sincronizare perfecta, se pierde din calitate, si ulterior, din business.

Un start-up inseamna in primul rand rezistenta psihica, este un test de anduranta care nu poate fi clar delimitat temporal. Echipa pe care o are orice antreprenor alaturi de el, precum si managementul oamenilor face diferenta intre o companie de succes si una care se zbate pentru existenta.

Ati avut vreun mentor sau macar un exemplu de antreprenor care v-a inspirat in modelul dumneavoastra de business?

Am mai multi oameni de business pe care i-am urmarit de-a lungul timpului, dar i-as aminti pe cei mai importanti: Steve Jobs si Richard Branson.

Sunt si cativa antreprenori romani pe care am inceput sa ii admir de cativa ani. De-abia dupa ce am vazut cat de greu se construieste o companie, mi-am dat seama ce ambitie au avut si prin ce efort au trecut.

Care a fost investitia initiala in HyperCubic?

Am avut 3000 euro in momentul in care am pornit HyperCubic, bani care imi ajungeau 4, maxim 5 luni de zile sa platesc chirie, telefon si alte cheltuieli curente. Banii i-am strans in timpul facultatii cand reparam calculatoare pentru diverse firme si persoane fizice.

Am minimizat costurile cat de mult am putut pentru inceput si am invatat sa fac singur cat mai multe: publicitate, site-ul web, optimizare SEO, contabilitate primara, facturi si alte necesitati.

Ca antreprenor, trebuie sa stii foarte clar ce trebuie sa livreze fiecare angajat si cred cu tarie ca daca nu treci personal prin fiecare pozitie din firma, nu poti sa ai o imagine obiectiva asupra fiecarui post.

Cat ati investit ulterior?

In primii 2 ani de business am reinvestit in firma tot profitul. Practic, nu ramaneam cu niciun ban la sfarsitul lunii, chiar eram nevoit sa aman niste plati din cauza lipsei de lichiditati. Atunci am castigat prima mea experienta economica, pentru ca am inteles ce inseamna cash-flow, care e marja de profit necesara pentru a nu ramane fara lichiditati si ce inseamna sa te bazezi pe parteneri seriosi.

La un calcul scurt, investitia din primii 2 ani a fost cam de 35.000 euro, dar oricum nu se opreste aici. Investim in permanenta in traininguri pentru echipa, certificari, echipamente si in diverse aplicatii software cu ajutorul carora putem face o mentenanta preventiva a infrastructurilor IT pe care le administram.

Ce alte planuri de investitii aveti?

Investim in continuare in oameni si traininguri atat tehnice cat si de soft-skills, in echipamente si nu in ultimul rand in evenimente de educare a pietei de externalizare.

Cea mai mare investitie intr-o companie de servicii o reprezinta capitalul uman, capital fara de care nu am putea evolua.

Va ramane timp si pentru planurile dumneavoastra personale?

In momentul in care intri in sfera antreprenoriatului te pregatesti de anumite sacrificii pe plan personal. Un start-up are nevoie de atentie si de implicare 24 din 24 de ore in primii ani.

La inceput se presupune ca pui egal intre viata personala si de business, cel putin primii 4-5 ani de activitate. In 5 ani de HyperCubic cativa dintre colegii mei au manifestat pe langa aptitudinile lor tehnice si o inclinatie catre management, inclinatie pe care am ales sa o cultiv si sa ii sprijin in dezvoltarea lor personala.

Astfel acum am alaturi o echipa de middle management formata din 6 oameni care ma ajuta sa dezvolt business-ul si sa solidific ceea ce am construit pana acum.

Cu ajutorul lor am reusit sa castig si un pic de timp liber pentru viata mea particulara, dar nu mai mult de 3 ore pe zi.

Cum alegeti sa va relaxati in weekend-uri si vacante?

Imi place foarte mult sa calatoresc, sa fac sport si sa citesc. In weekenduri plec la mare sau la munte, sa schimb aerul de Bucuresti iar vacantele mi le petrec in afara tarii.

Ma relaxeaza foarte mult sportul, ma ajuta sa imi organizez planurile si incerc sa am macar de 3 ori pe saptamana o activitate sportiva.

"Minte sanatoasa intr-un corp sanatos" - cele mai bune decizii le-am luat dupa ce am reusit sa ma deconectez macar o ora de sfera business-ului si sa privesc din afara situatia.

Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul a aprobat o schema de ajutor de stat pentru activitati productive si pentru industria prelucratoare, o schema mult asteptata pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de...
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Mumbai a devenit capitala asiatică cu cel mai mare număr de miliardari, depăşind Beijingul, potrivit unei liste a bogaţilor la nivel mondial, realizată de Hurun Research Institute, transmite...
#Bogdan Rohan, #HyperCubic, #afaceri IT, #idei afaceri IT , #Manageri