Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ana-Maria Bogdan: De la Grapefruit la R/GA - Nu a fost o decizie usor de luat

Ana-Maria Bogdan: De la Grapefruit la R/GA - Nu a fost o decizie usor de luat


Ana-Maria Bogdan, fostul managing Director al agentiei Grapefruit, a fost numita in aprilie General Manager R/GA Romania, una dintre cele mai premiate agentii interactive din lume.

Vestea a venit pentru manager ca un fulger: urma sa paraseasca agentia de care o legau amintiri frumoase, proiecte speciale si prietenii pentru una din agentiile pe care le-a pastrat ca punct de reper in cariera.

"Nu am cautat aceasta schimbare, as spune mai degraba ca ea m-a gasit pe mine. Nu am planificat-o, nu am anticipat-o", explica mangerul, intr-un interviu acordat Business24.

Despre parcursul sau profesional, cele mai mari provocari, despre importanta e-business-ului si despre ce inseamna arhitectura informatiei in Romania, vorbeste unul dintre cei mai mari profesionisti romani din zona de digital pentru Business24.

Ati fost numita recent General Manager al R/GA Romania, spuneti-ne mai multe despre aceasta mutare. Cum ati intalnit aceasta oportunitate si ce planuri aveti din aceasta functie?

Nu am cautat aceasta schimbare, as spune mai degraba ca ea m-a gasit pe mine. Nu am planificat-o, nu am anticipat-o.

Dupa aproape 15 ani petrecuti pregatind oameni si departamente de e-business, realizand proiecte pentru industria digitala locala, consider ca a-mi indrepta atentia catre tari unde industria digitala are un statut privilegiat este exact ceea ce aveam nevoie din punct de vedere profesional la acest moment.

Cand mi-am inceput cariera in domeniu, R/GA era printre agentiile reper pentru mine. Calitatea proiectelor lor ne inspirau sa aducem acelasi lucru si in proiectele locale pentru care lucram. R/GA este o agentie multipremiata la nivel mondial - ma onoreaza sa fiu parte dintr-o echipa globala care creeaza solutii ce inspira brandurile, aduc valoare adaugata consumatorilor si genereaza rezultate de business.

Calitatea de General Manager aduce cu sine responsabilitatea conducerii si a cresterii echipei, coordonarea unor diverse aspecte precum zona operationala, financiara, planificare strategica etc.

Cum au primit vestea colegii din agentia Grapefruit?

De Grapefruit ma leaga nu doar amintirile frumoase sau proiectele speciale la care am lucrat, ci si multe prietenii care s-au nascut de-a lungul anilor, chiar inca inainte de venirea mea in agentie, ca Managing Director.

Prietenia are o intimitate care apartine intotdeauna celor ce au norocul s-o traiasca - sa vorbesc despre ea public ar insemna s-o desconspir si nu ar fi corect. Pot insa sa spun, cu certitudine, ca nu a fost o decizie nici usor de luat pentru mine, dar nici usor de primit de catre prietenii si colegii de echipa.

Ati lucrat, in experienta dumneavoastra profesionala, la proiecte online pentru ING, Altex sau Kanal D. Care a fost, in cei 15 ani de experienta, cea mai mare provocare profesionala, insa?

Cred ca fiecare experienta traita in acesti ani a fost o provocare, pentru ca fiecare s-a intamplat intr-un anumit moment al evolutiei mele profesionale, a beneficiat de un context cultural si organizational aparte, a fost sustinuta de anumite particularitati ce tineau de industrie, dar, cel mai important, fiecare a avut alti jucatori, alti oameni care au contribuit la crearea ei.

Daca ar fi sa fac nominalizari, atunci as mentiona in ordine cronologica Zapp, Altex si Grapefruit.

Cat de important este e-business-ul in strategia unei companii?

Depinde extrem de mult de industrie, de natura afacerii respective. Nu cred ca ne putem inchipui azi o banca sau un operator de telefonie mobila, care sa nu permita efectuarea tranzactiilor folosind canalul digital.

In astfel de cazuri, online-ul devine o componenta critica de business, un canal principal de vanzare si deservire pentru clientii respectivi.

Diametral opus, pentru un mic antreprenor care abia a data drumul unei covrigarii sau florarii la coltul strazii pe care locuieste, mediul online este mai degraba o chestiune optionala, care nu afecteaza in mod dramatic evolutia micii afaceri, este ceea ce numim de multe ori "nice to have".

Spuneati, nu de mult, ca in Romania nu prea exista profesionisti,, arhitecti ai informatiei". Ce e de facut in acest sens? Cine ar trebui sa investeasca in formarea acestor profesionisti?

Romania, in general, sufera prin lipsa unui sistem de invatamant performant care sa permita dezvoltarea tinerilor catre industria online.

Cu exceptia programarii, unde, trebuie sa recunoastem, Romania sta foarte bine, toate celelalte specializari sunt aproape necunoscute sau extrem de putin puse in practica - strategia de continut, online copywriting, arhitectura informationala, UX (user experience), usability, user testing etc.; citesti despre ele pe net, in carti si, daca ai mare noroc, fie ajungi sa lucrezi intr-o agentie unde exista seniori (a se citi minimum 8 ani de experienta), fie reusesti sa cunosti in strainatate, pe la o conferinta, cate un specialist cu care poti interactiona.

Din pacate insa, si-n acest ultim caz, vad putine agentii sau clienti care sa-si trimita angajatii la cursuri de pregatire afara. In plus, diversele conferinte sau workshop-uri care se organizeaza periodic nu sunt de ajuns, tot asa cum nici practica singura nu e suficienta, ea are nevoie de fundamente teoretice.

Ma bucur ca, intr-un final, s-a lansat Modulul de Comunicare Digitala de la IAA, e un prim pas educational binevenit.

Cred, insa, ca ceea ce ar face diferenta ar fi introducerea la nivel national, in cadrul programelor unor facultati precum comunicare, publicitate, design, informatica, cibernetica etc., cursuri sustinute de practicieni, care sa abordeze teme precum cele mentionate anterior.

Cum ati defini, mai exact, arhitectura informatiei?

AI nu e doar o disciplina digitala prea putin cunoscuta in Romania, AI reprezinta o etapa obligatorie in cadrul proiectelor digitale. Sa definesti AI nu e un lucru tocmai simplu, cu atat mai putin doar in cateva propozitii, in cadrul unui astfel de interviu.

Voi recurge la un exemplu clasic, dar despre care cred ca este extrem de relevant. In mod normal, orice cladire cu adevarat utila este cea care care a fost construita inca de la inceput stiindu-se foarte bine cine o va intrebuinta, cum o va folosi, ce procese de lucru au diversele divizii implicate etc.

In acest caz, arhitectura, design-ul, constructia in sine, elementele de decor, materialele folosite, locatia insasi, toate joaca un rol major in modelarea intregii experiente. Acelasi proces respecta si arhitectura informationala, in cazul site-urilor. Se aseamana cu un strat fin, invizibil, ce nu este neaparat palpabil, dar pe care toti utilizatorii unui site/aplicatie mobila/landing page/program software il simt atunci cand executa un task anume sau navigheaza fara a avea un scop bine definit.

Altfel spus, rolul AI este sa ne ajute sa vindem diverse produse, servicii sau simple idei in care credem utilizatorilor, ghidandu-le navigarea intr-un mod discret si folosind un set de interactiuni uneori extrem de complexe, dar care, in final, raspund nevoilor acestora.

Poate fi vorba despre a genera precomenzi pentru cel mai nou telefon mobil, de a programa online o intalnire cu medicul specialist de la clinica unde ai abonament, de a te abona la un newsletter sau a plati factura de gaze din interfata de internet banking etc.

AI este sau ar trebui sa fie centura de siguranta pe care o avem ca sa ne asiguram ca utilizatorii online vor indeplini cu succes ceea ce si-au propus. Astfel, AI se asigura ca defineste acest set de experiente sau interactiuni relevante pentru utilizator, care sa-l ajute in procesul sau decizional.

Odata cu aceasta numire ca General Manager al R/GA Romania, ati devenit si membru in board-ul R/GA la nivel global, iar asta presupune ca veti face tot mai multe calatorii in interes de afaceri. Sunteti pregatita pentru acest,, sacrificiu" al timpului liber sau sunteti obisnuita deja?

As putea spune ca am deja acest antrenament, dar nu as folosi termenul "sacrificiu". Cand esti atat de motivata intrinsec cum sunt eu, cand iti pasa de oameni, cand iubesti ceea ce faci, atunci vezi partea frumoasa a vietii, iar "sacrificiile" de tipul celui mentionat de tine nu sunt sacrificii, sunt decizii asumate si acceptate ca atare.

Cum alegeti sa va destindeti in timpul liber?

De cele mai multe ori, timpul liber se imparte intre iesirile cu prietenii, jocurile de scrabble, calatorii, carti, evenimente culturale, alergatul in aer liber si scurte incursiuni in cautarea unor noi degetare pentru colectia pe care o am.

Potrivit informatiilor noastre, ati absolvit facultatea de teologie. Si totusi, activati intr-un cu totul alt domeniu. Cum ati facut aceasta trecere drastica?

Sunt un geaman autentic, extrem de curios si care iubeste diversitatea. Am fost olimpica la istorie si latina. Imi placeau limbile straine, filosofia si geometria. In vacanta de vara dintre clasa a XI-a si a XII-a, pe treptele din fata Teatrului National, rasfoind o revista cu facultatile existente in Romania, am vazut "Facultatea de Comunicare si Relatii Publice".

Nu stiam exact ce inseamna, dar eram hotarata sau cel putin asa am fost pana la "marea confruntare" cu parintii, cand, evident, m-au convins ca poate ar fi mai bine sa-mi urmez pasiunea pentru istorie.

Spre finalul clasei a XII-a, mi-am dat seama ca e o alegere mai degraba sentimentala, cand ar trebui sa fiu ceva mai pragmatica. La indemnul unei persoane extrem de speciale, pe care am avut bucuria s-o intalnesc foarte devreme in viata, D-l Prof. Dr. Rus Remus, am ales sa urmez cursurile Facultatii de Teologie Ortdoxa si Limbi Straine in cadrul Universitatii Bucuresti.

Stiam ceva dogmatica, imi placeau subiectele legate de filosofie si religie, aveam un "nas" pentru traduceri, dar, mai ales, pentru admitere nu eram obligata sa tocesc comentarii intregi pe dinafara.

Am intrat la facultate, dar mirajul publicitatii nu-mi dadea pace, iar in primul an de Facultate, la cursul de Teoria Comunicarii, l-am intalnit pe dl. Prof. Dr. Mihai Dinu; a fost exact ceea ce aveam nevoie pentru a-mi urma visul.

Au urmat multe cursuri utile pentru admiterea ulterioara la primul master de publicitate la catedra de comunicare condusa de regretatul Prof. Dr. Cezar Tabarcea. Studiam publicitatea, dar si practicam, fiind copywriter la Vision Advertising, agentia care atunci era responsabila de campaniile Grupului Pro.

Toate job-urile care au urmat au fost o inlantuire fireasca; cu fiecare dintre ele, am mai aprofundat cate o tema, am mai acumulat o noua zona de cunostinte. De la copywriting de offline am trecut la online, am facut cunostinta cu arhitectura informationala, apoi am trecut la digital project management si strategie online de business.

Regretati vreo alegere din viata dumneavoastra profesionala?

Categoric nu! Cred ca atunci cand cineva isi asuma cu adevarat responsabilitatea deciziilor profesionale si personale pe care le ia, ceea ce urmeaza - cu toate lucrurile mai mult sau mai putin placute, asteptate sau deloc anticipate, este integrat in viata de zi cu zi cu o mare doza de intelegere si acceptare a tot ceea ce se intampla.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 3714 ori