Alexandru Petrescu, Esop: Incercam sa respectam zilele de weekend

Sambata, 27 Octombrie 2012, ora 00:00
2908 citiri
Alexandru Petrescu, Esop: Incercam sa respectam zilele de weekend

Alexandru Petrescu, managerul Esop Consulting, sustine ca perioada de criza este tocmai potrivita pentru investitii in segmentul imobiliar. El chiar a reusit sa isi creasca firma in ultima perioada, insa nu a uitat de importanta zilelor de weekend pentru succesul profesional.

Nu ar schimba domeniul de business pentru ca il considera unul din pilonii economiei si, in plus, experienta acumulata ii este de mare folos. A invatat din criza ca e bine sa te axezi pe o nisa, pe care sa o dezvolti cu profesionalism, iar rezultatul nu este de neglijat: estimeaza pentru 2013 o crestere cu 50% a cifrei de afaceri, fata de sfarsitul anului 2012.

Despre povestea afacerii de familie Esop, caile prin care isi pastreaza echilibrul intre planul personal si performantele profesionale, dar si ambitiile de viitor pentru compania sa vorbeste Alexandru Petrescu, intr-un interviu acordat Business24.

Spuneti-ne mai multe despre businessul ESOP. Cum a pornit el?

A pornit in 2002, eu lucram atunci in publicitate, de vreo patru ani, pentru o agentie imobiliara. In perioada aia m-am intalnit cu majoritatea agentiilor active pe piata atunci, cu directori, si mi-am dat seama ca exista loc pe piata pentru firmele specializate.

Daca te duceai in 2002 si intrebai "Cu ce te ocupi?", ei iti raspundeau "Cu orice". Atunci mi s-a parut ca e loc pentru specializare: sa lucrezi pe o nisa si sa faci cat mai bine lucrul asta. De atunci am inceput sa lucram pe piata de inchiriere birouri si de zece ani suntem specializati pe asta.

80% din businessul nostru vine din zona asta si am reusit in acesti zece ani sa devenim brandul romanesc numarul unu pe piata de birouri.

Iata, aceasta specializare ne-a ajutat sa ne si diferentiem, sa ne si pozitionam in mintea oamenilor ca la noi gasesc solutii. Fata de multinationale, noi oferim solutii pentru orice tip de companie.

Daca cineva are nevoie de 100 de metri patrati, ca e la inceput de drum, gaseste solutii. Daca si-a dezvoltat businessul si are nevoie de 500 de metri patrati sau de 1.000, la noi gaseste solutii. Am inchiriat si suprafete de 7.000-8.000 de metri patrati.

De asemenea, ne ocupam de vanzarea de locuinte noi, o alta nisa pe care incercam sa o valorificam cat mai bine cu putinta.

Daca ar fi sa o luati de la inceput, ati alege tot o afacere in imobiliare?

Daca ar fi sa fac din nou afaceri, tot in imobiliare as face, pentru ca eu consider ca domeniul imobiliar este unul dintre pilonii unei economii. Cred asta, pentru ca oricine vrea sa construiasca are nevoie de un teren, orice familie are nevoie de o locuinta si atunci, mai devreme sau mai tarziu, trece prin acest ciclu de a cumpara si de a vinde.

Orice firma are nevoie de un sediu, fie il inchiriaza, fie il cumpara. Nu mai spun ca majoritatea creditelor bancare are la baza o garantie imobiliara.

Consider ca, in tot ciclul asta economic, imobiliarele sunt un pilon principal si de asta as face in continuare afaceri in imobiliare.

E adevarat ca e mai greu acum sa faci afaceri in imobiliare, decat era inainte, cu toate ca si cei care faceau afaceri in imobiliare in perioada '97-'98 au trecut printr-o perioada dificila.

Raspunsul este, asadar, da, as incepe (o afacere - n.r) tot in imobiliare, mai ales ca acum as si sti despre ce e vorba.

Care a fost reteta succesului afacerii dumneavoastra pe timp de criza?

As spune ca faptul ca ne-am specializat ne-a ajutat foarte tare. Si segmentul de piata pe care noi am fost specializati a fost un pic mai putin afectat de criza. De exemplu, piata terenurilor a cazut foarte mult. Piata de birouri a cazut si ea, dar in continuare a existat un interes pentru ea, fie ca era vorba despre firme care isi mai reduceau costurile sau isi mai reduceau suprafata...

Asta a fost un element: piata de birouri, cu toate ca a suferit, poate ca a fost mai putin afectata. Mai mult, noi pe timp de criza am accelerat. Am reusit in 2011, am reusit sa ne dublam numarul de oameni, de consultanti, fata de 2010.

De asemenea, a mai fost o chestie interesanta, pe care noi am facut-o pe timp de criza: ne-am dus cu atentia si cu businessul si spre locuintele noi. Cand majoritatea competitorilor nostri au inchis departamentele de rezidenta, noi, din contra, am marit echipa, am mers pe proiecte adaptate crizei si le-am vandut.

Am facut marketing timp de trei-patru ani la proiecte interesante pe domeniul rezidentiat. Am reusit sa facem asta pentru ca eram obisnuiti sa lucram cu clientul final si in timpul crizei s-a lucrat la fel, cu clientul final: cu familia care voia sa cumpere.

Inainte de criza, cand multi lucrau pe rezidentiat, mai ales multinationalele, se vindeau pachete la investitori. Atunci era un business poate mai usor. Cand trebuie sa il vinzi bucata cu bucata, atunci e un pic mai greu. Si de asta cred ca o parte din competitori au iesit de pe piata asta. Noi am ramas, ne-am dezvoltat, vindem in continuare locuinte.

Ce planuri de business aveti pentru 2013?

In 2013 vom continua pe aceste doua directii: sa ramanem numarul unu si poate chiar sa marim cota de piata pe partea de birouri pentru companii medii. Estimam ca in 2012, pana la finalul anului, vom tranzactiona in jur de 35.000 de metri patrati fata de 25.000 anul trecut. Asta inseamna in jur de 50% crestere.

Noi credem ca in 2013 vom mai creste cu 50%. Speram sa ajungem dincolo de 50.000 de metri patrati.

Pe partea de locuinte noi, in continuare vom lucra pe exclusivitati, pe proiectele adaptate pietei.

O afacere de familie este, practic, un mix de interese: atat pe plan profesional, cat si pe plan personal. Cum reusiti, totusi, sa faceti separarea intre aceste doua planuri?

Nu e usor, pentru ca exista tentatia asta de a veni cu o parte din discutiile legate de business si acasa. Eu cred ca asta se intampla si in alte familii, chiar daca nu lucreaza in acelasi loc. E si normal, esti incarcat de partea de business si cand ajungi acasa simti nevoia sa te descarci. Uneori partenerul este un om care iti acorda suportul in astfel de momente, dar incercam sa facem diferenta.

Poate ca suntem in avantaj, pentru ca noi incercam sa rezolvam problemele aici, ca sa nu le mai luam acasa. Iar cand totusi simtim ca si acasa mai vin (problemele - n.r.) incercam sa inchidem subiectul.

Ce inseamna pentru dumneavoastra timpul liber?

Incercam foarte mult sa respectam zilele de weekend, sa le dedicam familiei. Avem un baietel de trei ani si incercam sa ii alocam cat mai mult timp cu putinta.

Va ramane timp si pentru pasiuni?

Incercam sa pastram un echilibru intre pasiunile noastre si timpul petrecut cu copilul. De exemplu, martea, de obicei, joc fotbal impreuna cu colegii de munca. E aproape un tembuilding facut natural, pentru ca avem pasiuni comune. De asemenea, in timpul weekendului iesim in parcuri, mergem la munte, mergem in Delta, mergem la pescuit.

Chiar in urma cu trei luni l-am luat pe baietelul meu la o partida de pescuit. A fost interesant pentru el.

Vrem sa ne pastram cat putem de mult cele doua zile pentru a ne incarca bateriile pentru ca e important, mai ales ca se munceste atat de intens. Daca nu ai un moment de respiro, e greu in urmatoarea saptamana.

Care a fost cea mai valoroasa investitie pe care ati facut-o pentru dumneavoastra, personal?

Cea mai valoroasa investitie a mea este achizitia unui teren si faptul ca ne-am facut o casa, (...) unde avem o curte pentru copil, cu spatiu verde in care sa se joace. O alta investitie importanta este firma: de zece ani de zile investim, iar faptul ca am reusit sa ajungem sa ne "batem" aproape de la egal la egal cu multinationalele, mi se pare o investitie de succes.

Si ne dorim sa investim acum: criza ofera oportunitati in domeniul imobiliar, si suntem in mod activ in cautarea unor oportunitati de investitii fie ca e vorba de terenuri, fie ca e vorba de vile sau birouri. Din ce am observat, chiar pot fi gasite pe piata.

Eu as recomanda celor care vor sa investeasca in momentul de fata sa se uite destul de bine pe piata imobiliara, pentru ca sunt destul de multe oportunitati.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Prețuri imense la Mamaia Nord și la Poiana Brașov. Cât a ajuns să coste o noapte de cazare pentru minivacanța de 1 Mai și Paște
Prețuri imense la Mamaia Nord și la Poiana Brașov. Cât a ajuns să coste o noapte de cazare pentru minivacanța de 1 Mai și Paște
România continuă să fie pe primul loc în UE când vine vorba despre inflație. Un bun exemplu în acest sens reprezintă tarifele din stațiuni, stabilite de hotelieri. Față de anul trecut,...
Cu 218 kilometri pe oră pe DN 55. Șoferul vitezoman a rămas 3 luni fără permis
Cu 218 kilometri pe oră pe DN 55. Șoferul vitezoman a rămas 3 luni fără permis
Dolj: Şofer înregistrat de radar în timp ce conducea cu viteza de 218 kilometri pe oră pe DN 55 Un şofer din Craiova a rămas fără permisul de conducere pentru 120 de zile după ce a fost...
#manager Esop, #interviu Alexandru Petrescu, #invetitii imobiliare criza, #afaceri imobiliare , #Manageri