Multinationalele care deschid operatiuni pe pietele din Europa Centrala si de Est (CEE) se confrunta cu o problema neasteptata: lipsa fortei de munca.
Fenomenul migrationist a afectat atat de tare piata muncii din regiune, incat pana si McDonalds a trebuit sa adauge diverse beneficii in pachetul salarial al angajatilor din Ungaria, cum ar fi asigurarea locuintei pentru acestia, relateaza Bloomberg.
Disparuti fara urma
Este un gest rar facut de lantul fast-food, care opereaza in mai mult de 100 de tari, dar nu este singurul pe care retailerii si companiile din diverse alte sectoare economice se vad nevoite sa il faca pentru a atrage forta de munca.
Masuri similare au fost adoptate de Lidl pentru casierii care lucreaza in magazinele deschise in Praga si la fel sunt momiti si dezvoltatorii de programe din Bucuresti.
Daca in urma cu un deceniu forta de munca ieftina era o caracteristica a zonei CEE, mai nou acest lucru pare a nu mai fi valabil, cauzele regasindu-se in exodul muncitorilor in tarile europene dezvoltate si in imbatranirea populatiei.
Salariile au crescut treptat, iar o parte dintre investitori se gandesc daca mai merita sa ramana cantonati in zona, profitul diminuandu-se de la an la an.
"Lipsa fortei de munca la da insomnii angajatorilor din Europa de Est. Prima intrebare pe care si-o pune un investitor este daca va gasi personalul necesar pentru a pune in functiune afacerea sa", explica seful echipei de consultanta pe Resurse Umane din PriceWaterhouse Coopers Budapesta, Robert Bencze.
Nici macar in zonele defavorizate forta de munca nu este usor de gasit. O demonstreaza investitia facuta de Faurecia in Ramnicu Valcea, unde o fabrica deschisa de mai bine de 6 luni inca asteapta 350 de angajati ca sa isi completeze organigrama de 1.200 de muncitori pentru a opera la intreaga capacitate.
Aceasta, in ciuda faptului ca firma a angajat inclusiv forta de munca necalificata din regiune si s-a ocupat de pregatirea profesionala a persoanelor recrutate.
Cautari febrile
110.000 de locuri de munca sunt disponibile in acest moment in Cehia, tara care are si o rata a somajului mult sub media europeana, dupa ce nivelul neocuparii joburilor a ajuns la 166% in ultimii doi ani.
Situatia din Letonia este si mai alarmanta, rata neocuparii locurilor de munca triplandu-se in aceeasi perioada, pana la 230%.
In Romania, posturile vacante au o rata de 53%, iar Slovenia, Croatia si Polonia ne sunt vecine de clasament cu o rata de vacantare a slujbelor de putin peste 60 de procente.
In Slovacia, constructorul auto Citroen a ajuns sa importe forta de munca din Bulgaria, Romania, Ungaria si Serbia pentru a mentine activitatea la foc continuu in fabrica deschisa in aceasta tara.
"Companiile ofera de cele mai multe ori pregatire profesionala si cazare pentru muncitorii relocati", a explicat Jan Pribula, seful Asociatiei din Industria Auto din Slovacia.
Un alt caz in acest sens il reprezinta Kia, firma care are o unitate de productie in nordul Slovaciei, la Zilina. In ciuda faptului ca productia anunta un nou an record, lipsa fortei de munca intuneca perspectiva viitorului apropiat.
Noii angajati nu au intentia sa ramana prea mult in aceasta slujba, nu au calificarea necesara si, mai nou, pana si joburile care necesita o pregatire tehnica minima incep sa fie evitate de somerii din zona.
Ca efect al lipsei de personal, companiile au crescut nivelul salariilor brute, in Romania media salariala sarind cu 14% in luna iunie.
Nu este o masura justificata de cresterea productivitatii muncii in regiune, recunosc analistii.
In Lituania, spre exemplu, salariile ar urma sa creasca cu cate 6,5% in fiecare an, pana in 2019, dar rata aceasta reprezinta dublul cresterii productivitatii in economia tarii.
Chiar si cu o crestere medie de 14%, angajatii din Romania nu sunt cei mai favorizati din zona, ungurii fiind mai buni negociatori.
Conform unei analize Morgan Stanley, costurile cu forta de munca din Ungaria sunt cele mai ridicate din regiune, dar acest lucru nu a influentat cu nimic productivitatea economica.
Investitii periclitate
Chestiunea calitate/cantitate este una in masura sa pericliteze investitiile straine directe in economiile din zona CEE, un bun exemplu oferindu-l tot Ungaria, care a ratat o noua investitie din segmentul auto, prin prisma lipsei fortei de munca si a cheltuielilor cu personalul.
In acelasi timp, Europa de Est ramane o piata cu forta de munca ieftina comparativ cu statele din vestul Europei, asa ca, pe termen mediu, investitorii sunt inca atrasi de potentialul zonei.
Jaguar Land Rover intentioneaza sa deschida o fabrica cu 2.800 de angajati in Slovacia, iar Mercedes vrea sa isi extinda fabrica din Ungaria cu alte sectii cuprinzand 2.500 locuri de munca.
Secretul atragerii angajatilor si fidelizatrii acestora pare sa stea in reteta McDonalds. "Oferirea unei locuinte poate fi o unealta eficienta de recrutare pentru alte industrii care se confrunta cu lipsa fortei de munca", cred reprezentantii companiei.