Studiu de caz: insolventa primariei Aninoasa. Ce se intampla cu angajatii si cine conduce urbea

Marti, 18 Iunie 2013, ora 12:49
2709 citiri
Studiu de caz: insolventa primariei Aninoasa. Ce se intampla cu angajatii si cine conduce urbea
Administratorul judiciar va primi un onorariu cu 30% mai mare decat indemnizatia primarului

Datoriile de peste 5,7 milioane de lei (1,3 milioane de euro) si un grad de indatorare de 150% au facut ca autoritatile locale din Aninoasa sa fie depasite de situatie. Consecintele: insolventa. Efectele insolventei: disponibilizari si renegocieri ale contractelor cu furnizorii, iar creditorii ar putea sa recupereze doar o parte din datorie.

Reprezentantii orasului ar fi trebuit sa se descurce, in acest an, cu un buget de 4,2 milioane de lei (950.000 de euro,)din care ar trebui sa plateasca datorii care insumate depasesc 5,7 milioane de lei (1,3 milioane de euro). Cea mai mare datorie a Primariei este catre Banca Comerciala Romana, unde valoarea sumei care trebuie restituita este de 3,5 milioane de lei.

Eforturi 'supraomenesti', cu restante mari la utilitati

"Am preluat primaria in luna iunie anul trecut cu datorii de 9,3 milioane lei (doua milioane de euro). Am platit 3,3 milioane de lei (750.000 de euro) in decursul unui an, mai avem de platit restul. Am facut un efort supraomenesc sa platesc acesti bani in decursul unui an. Am redus toate cheltuielile posibile. Am ramas cu plata utilitatilor si salariile", a declarat pentru Business24 primarul orasului Aninoasa Nicolae Dunca.

Tribunalul a desemnat ca administrator judiciar in cazul acestei proceduri de insolventa SCP Tudor si Asociatii SPRL. Specialistii vor avea un unorariu cu 30% mai mare decat indemnizatia lunara a primarului.

Primarul orasului a explicat care sunt etapele ce trebuie parcurse in urmatoarea perioada:

"In termen de cinci zile administratorul judiciar impreuna cu ordonatorul de credite, adica cu mine trebuie sa notificam toti creditorii privind deschiderea procedurii si apoi sa trecem la stabiliraea tabloului de creante. Pana pe 11 septembrie se face acest tablou unde trebuie sa se inscrie toti cei care au de primit bani de la primarie", a precizat Dunca.

Administratorul judiciar devine "supraveghetorul" primarului

In cazul primariilor, adica a institutiilor statului, procedura de insolventa se desfasoara diferit fata de companiile private. In mod paradoxal, primariile nu au atat de mult de pierdut daca este initiata procedura de insolventa. Din contra.

Practic, odata inceputa restructurarea de catre un administrator judiciar, primaria nu poate fi executata silit si nici nu mai acumuleaza penalitati pentru creantele neachitate la timp. Ba mai mult decat atat, datoriile acesteia se pot diminua considerabil prin reelasonarea solicitata de administratorul judiciar.

Spre exemplu, in cazul primariei din Aninoasa numai penalitatile pentru un credit de 3 milioane de lei accesat in urma cu sapte ani de la BCR sunt de 1.500 de lei pe zi.

Totusi, exista si reversul medaliei. Primarul ar putea pierde calitatea de ordonator principal de credite si nu va mai putea decide unde vor fi orientati banii.

"Administratorul judiciar nu este inlocuitorul primarului sau ordonatorului principal de credite, ci este un fel de supraveghetor. Exista insa posibilitatea ca primarul sa fie lasat fara aceste atributii de ordonator principal de credite de administratorul judiciar. Inseamna ca nu mai are aceasta atributie sa primeasca subventii, sa le foloseasca, insa restul, atributiile politice, atributiile civice vor ramane in continuare", a explicat pentru Business24 avocatul Gheorghe Piperea, administratorul judiciar al Oltchim.

Administratorul judiciar poate cere introducerea unor noi taxe locale

Pentru a readuce unitatea pe linia de plutire, administratorul judiciar poate solicita drenegocierea contractelor cu diversi furnizori, sau chiar vanzarea unor active care nu au utilitate publica.

"Sunt anumite bunuri, creante care pot sa fie valorificate de administratorul judiciar in procedura de insolventa, dar numai sa nu fie vorba de servicii publice, bunuri din domeniul public, sau dreptul de a incasa taxe locale. Interesant este faptul ca administratorul judiciar are posibilitatea de a propune Consiliului Local sau Judetean instituirea unor taxe locale noi, dar nu el le stabileste ci tot consilierii locali", a adugat Piperea.

Totusi, in cazul primariei din Aninoasa, in lipsa unor bunuri cu o valoarea mai mare, administratorul judiciar ar putea fi nevoit sa faca restructurari de personal.

"Noi nu avem prea multe proprietati in domeniul privat si care ar putea fi vandute de administratorul judiciar. Ce avem bunuri de inventar mai mult: birouri, mese. Nu prea avem terenuri, cladiri. Deci, probabil o sa se ajunga si la reduceri de personal", a declarat primarul Nicolae Dunca.

De cealalta parte, creditorii unitatii administrative risca sa nu isi mai recupereze banii. Creantele curente din timpul procedurii vor fi platite la data scadenta, in timp ce creantele anterioare intrarii in insolventa vor putea fi esalonate la plata sau chiar reduse total sau partial.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

OnePlus Pad Go, tableta de buget cu specificații excelente. La ce preț este oferită
OnePlus Pad Go, tableta de buget cu specificații excelente. La ce preț este oferită
OnePlus a introdus pe piață o nouă tabletă, OnePlus Pad Go, o versiune mai accesibilă a modelului OnePlus Pad. Cu un preț de pornire de aproximativ 230 EUR în Europa, tableta promite să...
Microsoft vrea să introducă reclame în Windows 11. Cum pot fi dezactivate
Microsoft vrea să introducă reclame în Windows 11. Cum pot fi dezactivate
Microsoft vrea să introducă reclame în meniul de Start al Windows 11, conform informațiilor oferit de utilizatorii beta din Statele Unite. Experimentul se aliniază practicii companiei de a...
#primarie Aninoasa insolventa, #insolventa primarie 2013, #Aninoasa datorii insolventa, #Aninoasa faliment , #Insolventa