Cele mai frecvente cazuri de insolventa se inregistreaza in primul rand in urma supraindatorarii si a unor decizii gresite ale managerilor, este concluzia unui studiu realizat de Casa de Insolventa Transilvania.
Parerea managerilor este contrara, iar acestia sustin ca principala cauza a intrarii in insolventa a companiilor pe care le conduc este scaderea consumului.
Astfel, scaderea consumului se afla doar pe locul trei intr-un clasament al motivelor reale, potrivit unui comunicat al Casei de Insolventa Transilvania. Scaderea consumului este o cauza specifica activitatii de comert, in timp ce lipsa de profitabilitate afecteaza mai curand productia.
In urma studiului CITR pe un esantion de companii de dimensiuni medii sau mari care au intrat in insolventa in ultimii doi ani, reiese un procent de 49% dintre companiile intrate in insolventa care au ca principala cauza supraindatorarea.
Pe locurile doi si trei se regasesc cu un procent egal de 43% greselile de management si scaderea consumului.
"La deschiderea procedurii de insolventa intocmim mereu un raport de analiza pentru a identifica principalele cauze care au generat situatia. In acest context, gestionand peste 650 de proceduri complexe in ultimii ani, am constatat ca sunt extrem de putine situatiile cand insolventa unei companii are o singura cauza. In cele mai multe cazuri este vorba despre un cumul de 2-3 factori care se suprapun si combina deciziile managementului cu circumstante externe", a declarat Rudolf Vizental, managing partner CITR.
Situatia insolventei nedepistata la timp.
In opinia lui Rudolf Vizental , mai grav este ca echipele manageriale nu depisteaza ori nu admit situatia insolventei la timp.
"Din analiza noastra a reiesit ca peste 90% dintre companii au declarant insolventa la cel putin 18 luni dupa aparitia acestei stari. Acest fapt scade considerabil sansele de redresare ale companiei", a adaugat Vizental.
Pierderile continue in activitatea curenta, in 31% din cazuri, dar si efectele in lant ale unor dezechilibre, unde insolventa unei companii a avut impact direct asupra altora (5%) sunt considerate alte cauze importante.
In 4% dintre situatii, pierderea principalului contract, concurenta neloiala, sau decesul actionarului majoritar au fost motivele principale care au dus la starea de insolventa a companiei.