Chiar daca plecarea Burger King din Romnania poate parea o surpriza, evolutia afacerilor lantului de restaurante fast-food din ultimii ani nu a fost chiar una fericita. Gravele greseli de management au facut dintr-un rival de temut pentru McDonald's &Co., o adevarata epava.
Compania Atlantic Restaurant System, operatorul francizei Burger King in Romania, va inchide, saptamana aceasta, ultimele doua restaurante pe care le mai avea pe piata locala. Decizia marcheaza iesirea de pe piata a lantului de fast food.
Primul restaurant Burger King a fost inaugurat in Romania in aprilie 2008.
Un an mai tarziu, Marius Nasta, cel care, alaturi de omul de afaceri Eli Davidai, controleaza Atlantic Restaurant System, companie ce opereaza franciza BK in Romania, estima ca businessul va ajunge pe break even la sfarsitul lui 2009 - "poate chiar mai devreme".
2012 - anul insolventei
Nu s-a intamplat asa. Dupa ce in 2011 a inchis trei restaurante, compania a intrat in 2012 cu doar cinci unitati pe piata locala. In 8 iunie, Burger King Romania a intrat in insolventa la cererea centrului comercial Liberty Center.
In ultima saptamana au fost inchise alte trei restaurante (in Baneasa Shopping City, Plaza Romania si Bucuresti Mall), urmand ca si celelate doua sa fie inchise saptamana aceasta, potrivit Ziarului Financiar.
Potrivit ultimelor date disponibile la Ministerul de Finante, Burger King a fost singurul lant de tip fast food dintre cele trei prezente pana anul trecut pe piata locala - McDonald's, Kfc si Burger King (din 2012 a intrat in carti si Subway)- a carui cifra de afaceri a fost in 2010 in usoara scadere fata de 2009, de la 3 mil. euro la 2,7 mil. euro. Pierderile lantului BK s-au adancit si ele de la 1,1 mil. euro in 2009 la 1,27 mil. euro in 2010.
Principalii competitori ai BK pe piata romaneasca sunt lanturile de tip fast-food KFC, franciza controlata pe plan local de omul de afaceri Puiu Popoviciu (42 de restaurante), McDonald's (64) si Subway (3). Piata romaneasca a localurilor de tip fast-food a ajuns la 500 de milioane de euro, adica jumatate din intregul domeniul de restaurante.
Burger King a fost fondat in 1954, la Miami (Florida), de catre James McLamore si David Edgerton, dupa modelul McDonald's. In '57 este introdus in meniu sandwich-ul Whopper, care a devenit rapid simbolul Burger King.
Burger King ocupa locul trei in top-ul celor mai mari companii fast food din lume, dupa ce in 2011, a fost surclasat de Wendy's. Daca veniturile Burger King si Wendy's au totalizat impreuna 6 miliarde de dolari anul trecut, McDonald's a incasat 27 miliarde de dolari.
Vanzarile au scazut constant incepand cu 2008
Vanzarile au scazut constant din 2008 si Burger King chiar a pierdut locul 2 pe piata fast-food in fata Wendy's. Prima pozitie apartine McDonald's.
Schimbarea ar trebui sa fie un nou inceput, insa a debutat cu stangul, dupa ce un spot in care aparea interpreta de culoare Mary J Blige a fost intampinat cu acuzatii de rasism.
Majoritatea brand-urilor pot trece peste astfel de controverse cu niste scuze si o donatie, scrie Business Insider. Totusi, pentru Burger King este insa doar ultima dintr-o serie de gafe colosale de marketing, comise in ultimii ani. La asta se adauga recesiunea si succesul in crestere al McDonald's si Wendy's, astfel ca Burger King are probleme destul de mari.
2008: Burger King incepe sa vanda burgeri absurd de scumpi
In Marea Britanie, un burger gourmet costa nu mai putin de 190 de dolari. Scopul era de a arata ca Burger King pune accentul pe calitate si de a crea interes pe piata. In plina recesiune, ideea a esuat lamentabil.
2009: Reclama care a infuriat toate femeile
Ca sa creasca vanzarile, lantul fast-food a decis sa puna presiune pe "super-fani": barbatii cu varsta intre 18 si 34 de ani. Poate acestia au fost incantati de aceasta reclama, care a fost afisata in Singapore, dar a infuriat femeile din toata lumea.
Angajatii au inceput sa faca baie in bucataria restaurantului
Unui adolescent din Ohio, Statele Unite, angajat al Burger King, i s-a parut amuzant sa se filmeze in timp ce-si face baie in chiuveta din bucataria localui.
Campania "Virginii Whooper", criticata de sociologi si nutritionisti
Burger King a lansat un spot in care apareau fermieri romani, tarani thailandezi si locuitori din tundra din Grooenlanda, pusi sa guste pentru prima oara in viata lor un burger. Acestia trebuiau sa compare Whopper-ul cu Big Mac-ul. "Este rusinos si emblematic pentru cat de ignoranti inca par americanii pentru restul lumii".
Probleme cu guvernul din Mexic
O reclama care ii avea drept protagonisti pe un cowboy american inalt si wrestler mexican mult mai scund a intrat in atentia guvernului mexican. Cauzele: stereotipurile privind mexicanii si folosirea steagului mexicand drept capa.
Si hindusii au fost deranjati de publicitatea Burger King
O reclama care a aparut in Spania o infatisa pe zeita Lakshmi stand deasupra unui sanvis cu sunca i-a enervat pe hindusi. Motivul e cat se poate de simplu: o figura religioasa sfanta dintr-o religie vegetariana, promovand carnea.
Urmatorii pe lista: pacientii cu probleme mentale
Spotul intitulat "Regele a innebunit" a fost criticat de medicii care au in grija pacienti cu probleme psihice.
Reclama mult prea sexuala adresata copiilor, intitulata "SpongeBob Fund Patrat"
Compania Burger King, data in judecata de Posta din SUA
Spotul-problema prezenta un postas care recunostea ca nu-si indeplineste corespunzator atributiile pentru a manca un produs Burger King. In plus, si proprietarii de caini au fost deranjati din cauza stereotipului postasilor muscati de caini.
"Omorarea" mascotei Burger King
Initial, "Regele" a fost descris drept "grotesc", insa cand a inceput sa se furiseze in dormitorul oamenilor, in anumite reclame, a devenit chiar terifiant. Pana la urma, Burger King a decis sa-l "omoare" in 2011.
Burgerul de 1.000 de calorii
In 2012, in plina epidemie de obezitate, Burger King a lansat burgerul de 966 de calorii.
Smoked Bacon & Cheddar Double Angus este numele burgerului de aproape 1.000 de calorii si nu mai putin de 58 de grame de grasime care i-a infuriat pe consumatorii din Marea Britanie.
Mary J. Blige cantand despre pui crocant - stereotipuri cu tenta rasiala
Inghetata cu gust de bacon
Deocamdata, este un experiment desfasurat in Nashville, insa nimeni nu crede ca va fi un succes.