Un tanar antreprenor originar din Bacau si-a folosit experienta de cercetator universitar in Elvetia pentru a crea o platforma de internationalizare a producatorilor mici si mijlocii, care au resurse limitate de promovare pe pietele externe. Tot ce trebuie sa faca firmele romanesti este sa se inscrie gratuit si sa isi expuna produsele pe site-ul care promite inlesnirea comunicarii si a vanzarilor intre oameni de afaceri din toata lumea.
Platforma este promovata in randul producatorilor si importatorilor din Europa, dar si din alte colturi ale lumii si ofera o serie de instrumente care ii ajuta pe antreprenori sa isi creeze un nume pe pietele externe, printr-o serie de instrumente precum promovarea produselor in sase limbi straine, magazin online, consultanta personalizata, chat pentru afaceri, rubrica de testimoniale etc.
"Expertii sugereaza pe baza examplelor oferite de companiile high-tech si born global ca utilizarea Internetului poate depasi barierele legate de resurse internationalizarii, iar experienta antreprenorilor si managerilor in a folosi eficient Internetul pentru internationalizare este considerata numi mai importanta decat experienta lor de afaceri la nivel international", a explicat in cadrul unui interviu acordat Business24, Ioan Iustin Vadana, Managing Director Regicon International.
Care sunt principalele provocari ale producatorilor in procesul de internationalizare si cum ii poate ajuta platforma online regiconia.com?
Potrivit literaturii de specialitate, printre principalele obstacole ale internationalizarii cu care se confrunta in general producatorii mici si mijlocii sunt: lipsa resurse (financiare, timp); informatiile limitate referitoare la piete de interes; lipsa de experienta internationala; diferente de cultura si de limba; imposibilitatea de a contacta potentiali clienti pe pietele externe. Aceste bariere transforma procesul de internationalizare intr-un proces dificil de depasit de IMM-uri.
Expertii sugereaza pe baza examplelor oferite de companiile high-tech si born global ca utilizarea Internetului poate depasi barierele legate de resurse internationalizarii, iar experienta antreprenorilor si managerilor in a folosi eficient Internetul pentru internationalizare este considerata numi mai importanta decat experienta lor de afaceri la nivel international.
Companiile inscrise pe regiconia.com vor avea tot timpul la dispozitie lor un reprezentant al platformei care il va familiariza si ajuta pe tot parcursul colaborarii.
Pe langa suportul premium regiconia.com le ofera producatorilor mici si mijlocii o serie de avantaje cum ar fi:
Cu ajutorul platformei regiconia.com, internationalizarea clasica devine mai rapida, mai eficienta si accesibila din punct de vedere al costului, cu ajutorul serviciilor de marketing online.
De asemenea, producatorii pot fi prezenti pe un important catalog online, alaturi de producatori de top valabil 24 din 24 de ore, 7 zile din 7, pentru a fi in contact cu clientii si partenerii lor la nivel global.
Internetul prin intermediul instrumentelor de marketing online este recunoscut printre companiile high-tech si born global (cu activitate de afaceri la nivel global) ca faciliteaza internationalizarea rapida. Aceste aplicatii pot fi utilizate, nu numai pur si simplu ca niste instrumente pentru a creste performanta internationala, ci ca pe o capacitate principala pentru a imbunatati strategie internationala a companiilor.
In ce masura poate inlocui o astfel de platforma online experienta participarii la un targ international pentru producatori?
In mod traditional targuri comerciale au fost considerate initial ca un instrument de vanzare, dar conform specialistilor in domeniul internationalizarii si marketingului global targurile sunt un mediu excelent pentru activitati de non-vanzare, cum ar fi schimbul de informatii, construirea de relatii si evaluare potentialilor parteneri.
Targurile ofere firmelor internationale posibilitatea de a aduna informatii vitale rapid, usor si ieftin. De exemplu, intr-o perioada scurta de timp o firma poate invata o suma considerabila de informatii cu privire la mediul concurential, care ar lua mult mai mult timp si costa mult mai mult daca at fi obtinute prin alte surse (din consultanta clasica).
Daca un entreprenor ar trebui sa participe la un targ, asta depinde in mare masura de tipul de relatii de afaceri pe care vrea sa-l dezvolte. O companie cu activitate internatinala pe termen scurt ar putea gasi cheltuielile cu targurile ca find prohibitive, dar o firma in cautarea implicarii pe termen lung (construirea unui brand) ar putea gasi investitia destul de justificata.
Trebuie avut in vedere ca durata unui targ de multe ori nu depaseste 3 zile pe sezon sau 6 zile pe an. In afara acestei perioade, companiile sunt deficil de contactat de potentiali clienti si parteneri din cauza lipsei de vizibilitate online. La o ultima evaluare a prezentei online a unui numar de peste 100 de companii din Romania am constatat ca acestia acorda o importanta scazuta marketingului online, iar uneori compania nu este prezenta pe internet.
Incurajam companiile care dispun de bugetul necesar sa participe la targuri si sa se familiarizeze cu strategiile de produs si modelul de afaceri al competitorilor de pe pietele internationale si sa foloseasca aceste informatii pentru a-si imbunatati propria strategie.
Platforma regiconia.com ofera producatorilor prosibilitatea sa fie prezenti si activi pe Internet 7 zile din 7 pe saptamana in cadrul unei expozitii virtuale alaturi de producatorii de top din domeniul lor de activitate.
Asa cum pentru firme cu activitate la nivel global, Internetul este un factor cheie de dezvoltare a afacerilor si internationalizarea rapida, producatorii clasici pot folosi exemplul acestora adaptat modelului lor de business, pentru a se dezvolta cat mai sustenabil.
Care sunt criteriile pe baza carora veti selecta membrii acestei platforme?
Pentru a selecta producatorii de top pe platforma regiconia.com folosim doua abordari. Prima este strans legata de relatiile noastre de parteneriat cu asociatiile din care fac parte si cu institutiile si organizatorii de targuri internationale si nationale. Consideram important feedback-ul lor legat de activitatea de marketing a clinetilor lor. Pentru a doua abordare regiconia selecteaza si promoveaza producatorii activi prin intermediul sistemului sau de clasare disponibil pe fiecare pagina a platformei.
Ne dorim ca la sfarsitul acestui an sa avem o retea de peste 1000 de producatori activi pe Internet. Idealul nostru nu este sa realizam o companie care sa comercializeze servicii pe care clientii lor de multe ori nu le inteleg sau nu le folosesc conform naturii afacerii lor, ci sa familiarizam producatorii cu aceste instrumente de marketing incat sa le poate folosi eficient, astfel incat sa internationalizeze mult mai rapid si cu resurse minime, si sa-i facem constienti pe acestia ca numai adaptandu-se la noile conditii ale pietii vor putea avea succes.
Consideram ca avantajele competitive apar numai in functie de cum integreaza si foloseste compania noile tehnologii de marketing online in modelul sau de afaceri. Internetul ofera oportunitati pentru entreprenorii locali sa fie antreprenori pe piete internationale.
In cat timp vor fi disponibile toate instrumentele de lucru ale platformei (magazin online, plata online)?
Obiectivul nostru este ca pana la sfarsitul acestui an, componenta de magazin online si aplicatia de plata online sa fie functionale.
Cati producatori v-ati propus sa atrageti in primul an de la lansare si ce valoare estimati ca va avea taxa de membru dupa expirarea perioadei de gratuitate?
Pragul psihologic pentru noi este sa ajunem la 1000 de producatori inscris pe regiconia.com. Totusi speram ca vom putea sa depasim acest prag in ciuda obstacolelor evidente pe care le intampinam si le vom intampina.
Dupa exirarea periodei de gratuitate care se desfasoara incepand cu februarie 2014 si pana la inceputul lunii ianuarie 2015, companiile isi vor putea pastra contul pe platforma in calitate de membri neplatitori (avand acces la catalogul online regiconia.com doar pentru prezentarea produselor la nivel national), sau vor putea deveni membri platitori (avand acces la catalogul online si la un magazin propriu, pentru prezentare si comercializare produselor la nivel national si international).
In conditiile in care succesul acestei platforme depinde intr-o masura considerabila de popularitatea de care se va bucura, ce strategie aveti pentru promovarea acestei platforme la nivel national si in strainatate?
In acest an ne dorim sa popularizam platforma in Romania si Elvetia, iar de anul viitor sa continuam in Europa cu Germania, Italia si Franta, in America Latina cu Brazilia si Mexic, iar in Asia cu Orientul Apropiat. Intentionam sa participam la evenimente si targuri, nationale si internationale, adresate producatorilor si sa incheiem cat mai multe parteneriate cu asociatii, patronate, camere de comert si organizatori de targuri.
Ideea noastra de promovare se bazeaza pe reteaua de parteneri pe care ne dorim sa o construim.
Care este povestea din spatele acestui proiect?
Ideea acestui business s-a conturat pe o perioada de mai multi ani, dar a culminat in urma experientelor avute in Elvetia in calitate de asistent cercetator la Institutul pentru Internationalizarea IMM-urilor din Fribourg, dar si in urma studiilor din domeniul dezvoltarii si inovarii in afaceri urmate in cadrul Masterului in Stiintele Administrarii Afacerilor organizat de Haute Ecole de Gestion, tot din Fribourg.
Aici am avut ocazia sa lucrez in diferite proiecte de cercetare in internationalizarea IMM-urilor.
Astfel am putut sa interactionez cu un numar mare de antreprenori oferindu-mi posibilitatea sa sondez motivele pro si contra internationalizarii si in special obstacolele care implica acest proces.
Am avut si oportunitatea sa intru in contact si sa lucrez cu diferiti experti sau companii specializate in servicii de consultanta privind procesul de internationalizare, ceea ce m-a ajutat sa inteleg intregul process al internationalizarii clasice cu toate implicatiile lui.
Oportunitatea mare a aparut cand l-am cunoscut pe Razvan Prejbeanu, cu care eram coleg la master si care el deja avea o mica afacere cu produse traditionale din Romania. El avand dubla cetatenie (romana si elvetiana) am reusit mai rapid sa ma integrez in aceasta tara.
Am crezut inca de la inceput de cand am venit in Elvetia ca exista un potential urias in acest domeniu. Dar problema se punea daca voi reusi sa gasesc solutii eficiente, mai rapide si mai putin costisitoare si cum le voi putea implementa. Avand o experienta destul de lunga in programare am decis impreuna cu Razvan dezvoltarea unei platforme care sa foloseasca unele de marketing online special dezvoltatea pentru procesul de internationalizare.
Aplicatiile sunt dezvoltate astfel incat sa constituie solutii viabile in depasirea obstacolelor importante (ca de ex. lipsa de capital, lipsa de informatii despre o piata straina, barierele de cultura si limba, imposibilitatea de a contacta potentiali clienti din alte piete straine, lipsa de experienta si timp pentru procesul de internationalizare, etc.) suferite de IMM-uri in procesul de internationalizare, dar sa fie si usor de folosit de utilizatorii fara experinta pe internet.
Numele platformei, regiconia.com este strans legat de specificul ei, si este format din doua cuvinte, "icons" (= brand, simbol) si "regional" (= de la regiune), care consolideaza impreuna ideea nostra de a sustine producatorii pe care-i consideram branduri regionale, producatori prezentativi, in procesul de a deveni branduri internationale.
Platforma noastra vine cu o serie de imbunatatiri majore la serviciile online deja existente si oferite de platforme mari. Ideea noastra este sa oferim producatorilor o platforma usor de folosit, cu ajutorul careia sa-si dezvolte propria afacere si propriul brand pe plan international dar si national.
De fapt, regiconia reprezinta prima platforma exclusiva pentru producatorii de top din tarile europene.
Am evitat in primul rand ideea de bazar care este specifica platformelor deja existente tocmai pentru ca avem o mare cosideratie pentru unicitatea si valoarea fiecarui brand. Un alt detaliu este grafica care vine sa sustina toate acestea.
In echipa suntem 6 oameni acum: un antreprenor Ioan Iustin Vadana, un specialist in marketing Razvan Prejbeanu, un speciliast in inovare Philipp Bubenzer, un specialist in internationalizare (nu a fost de acord sa-i fie mentionat numele) si 2 programatori dintre care Daniel Pinciuc. Numai primii 4 sunt fondatori. Toata partea de grafica a fost realizata de Radu Damian.
Am inceput proiectul cu 8.000 franci elvetieni si dupa 1 an am mai adaugat inca 12.000 CHF. Fondurile au fost suportate in proportie de 100% de cei 4 fondatori.