Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Majoritatea companiilor romanesti nu apeleaza la specialisti pentru promovare - Studiu

Majoritatea companiilor romanesti nu apeleaza la specialisti pentru promovare - Studiu


Mara Gojgar este managing partner in compania Confident Communications si coautor al studiului "Apetenta Antreprenorilor pentru Externalizarea Serviciilor de PR si Comunicare".

Potrivit acestei lucrari bazate pe interviuri cu 50 de antreprenori, "60% dintre respondenti au un plan de comunicare, iar dintre acestia doar 30% au apelat la servicii specializate, restul de 70% fiind arhitectii propriului plan de promovare".

Investitia intr-un business de PR este minima, spune femeia de afaceri, si nici macar dezvoltarea portofoliului de clienti nu este dificila. Cea mai mare provocare este, insa, aceea de a schimba prejudecatile companiilor romanesti care nu cred ca o comunicare integrata le-ar fi de folos si nici nu au rabdare sa vada efectele acesteia.

Mara Gojgar a fost de acord sa dezvolte pentru Business24 "substraturile" studiului lansat in urma cu cateva zile.

Ce implica infiintarea unei firme de comunicare? Care este investitia intr-un astfel de startup?

Cand am inceput pe cont propriu, aveam experienta de 7 ani in PR, un laptop, un telefon si o imprimanta multifunctionala. Apoi creste portofoliul de clienti si echipa si odata cu aceasta cheltuielile administrative. Pentru ca este o afacere de servicii, investitia este minimala.

Cum dezvolti un portofoliu de clienti pentru o companie de PR?

Din exterior, recomandari, networking, participari la pitch-uri si cold calling. Ca in orice domeniu al serviciilor, si in PR activitatea de vanzare trebuie sa reprezinte o constanta in preocuparile companiei.

Ciclul de vanzare, de la prima discutie la semnarea contractului cu un client, poate varia intre o luna si sase luni sau chiar mai mult. Ma refer la un client cu un contract anual. De asemenea, o alta optiune este aceea de a dezvolta clientii curenti ai agentiei prin servicii sau campanii noi.

Care sunt prejudecatile companiilor romanesti fata de comunicatori si comunicare?

Spre deosebire de companiile multinationale care vin cu structura la cheie si care cunosc importanta si mecanismele comunicarii, companiile romanesti 100% sunt mai greu de urnit. Cei care sunt la inceput nu au buget, cei care sunt deja in al 5-lea an de activitate, incearca marea cu degetul, insa nu cunosc si nu inteleg cum ii poate ajuta comunicarea si la ce este buna reputatia.

Vorbim despre oameni care au inceput de la zero o afacere, au adus-o la un moment de echilibru prin resurse proprii, si orice actiune care nu le genereaza vanzari imediate este tratata cu prudenta. Altora le este frica sa se lase pe mana agentiei si incearca sa coordoneze procesul de comunicare, cu resurse proprii, interne, angajand un asistent manager care are si atributii de PR.

De asemenea, unii antreprenori cred ca reputatia si feedback-ul pietei se produc aici si acum si nu au rabdare sa ofere comunicarii orizontul de timp necesar pentru a produce efecte. De exemplu, pentru o companie care nu a mai comunicat este necesara o perioada de minimum 6 luni de comunicare constanta.

Cum se resimte in compania dumneavoastra criza?

Noi am inceput in plina criza, 2011, asa ca nu stim cum este altfel.

Ce perspective are comunicarea in urmatorii doi ani?

Comunicarea, ca si IT-ul, este un serviciu al viitorului. Cu siguranta vor fi ajustari, adaptari, insa este o componenta fara de care o companie nu se poate dezvolta in mod sanatos si pe termen lung.

Dezvoltarea prin resursele proprii ale antreprenorului se poate realiza pana la un punct. Odata ajunsa la un moment de stabilitate si maturitate, compania are nevoie de o pozitionare corecta, deoarece si clientii incep sa aiba alte asteptari.

De asemenea, nu se mai poate vorbi doar de PR, de media, de advertising. Pentru a fi eficienta, comunicarea trebuie sa fie integrata, iar clientul sa auda despre o companie din mai multe surse pentru a valida mesajul si a se convinge de interesul real pe care compania il are fata de acesta.

Cum se cuantifica, mai exact, eficienta comunicarii pentru o companie?

Comunicarea este evident un canal de stimulare a vanzarii, de ajungere la clientul final. Asadar stimularea vanzarii, loializarea, capacitatea de a mentine un client interesat in permanenta si de a atrage noi clienti, iar clientii sa fie mandri ca au ales compania, serviciile, produsele X. Acestea ar fi KPI-urile reale ale actiunilor de PR.

S-au inmultit serviciile de gestionare a crizelor de imagine in ultimii ani?

Planul de comunicare de criza trebuie sa existe la nivel profilactic si sa se activeze atunci cand apare o situatie care necesita o astfel de interventie. Criza nu este o stare permanenta si orice departament de comunicare si agentie, isi activeaza resursele punctual atunci cand apare criza.

Ati putea realiza o radiografie succinta a comunicarii institutionale din Romania, in acest moment?

Mai degraba, decat sa prezint ceva ce se vede cu ochiul liber, as spune ca procesul de comunicare va reveni la comunicarea personala, individuala cu clientul. Comunicarea nediferentiata nu poate crea relatii pe termen lung. Este ca un copil crescut de bona, care nu are o relatie reala cu parintii.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3030 ori