INTERVIU Chinezu' O campanie pe bloguri aduce 10 beneficii unui brand

Vineri, 14 Martie 2014, ora 08:35
2999 citiri
INTERVIU Chinezu' O campanie pe bloguri aduce 10 beneficii unui brand
Cristian China Birta (Chinezu), blogger

O campanie pe bloguri este, in mare, asemanatoare uneia din presa traditionala, importanta fiind stabilita de brandul respectiv prin propria strategie.

Acest tip de campanie are 10 beneficii, dar si o rentabilitate minima, un nivel sub care nu merita facuta, a declarat bloggerul Cristian China Birta, intr-un interviu acordat Business24.

In ceea ce priveste riscurile, cel mai mare este "sa nu fie facuta cum trebuie", a adaugat Cristian China Birta.

Cat de importanta este o campanie pe bloguri pentru un brand care vrea sa-si creeze o imagine in online?

O campanie pe bloguri este atat de importanta pe cat considera strategia de comunicare a brandului ca este de importanta. Da, stiu, este foarte plictisitor sa stric "poezia" unei campanii pe bloguri cu chestiuni gen strategie de comunicare, dar doar asa merita facuta. Hai sa zic altfel: o campanie pe bloguri este, in mare si din punct de vedere al obiectivelor urmarite, asemanatoare cu o campanie in presa traditionala.

Adica ai o strategie, niste obiective, gasesti canalele de comunicare (in cazul nostru, blogurile), faci un brief, dai drumul campaniei, o monitorizezi si apoi faci analiza. Nu sunt deloc fan al campaniilor pe bloguri doar de dragul facutului de campanii pe bloguri. Deloc.

Ce costuri implica?

Depinde. Ca in orice modalitate de comunicare, exista un prag minim de rentabilitate, sub care nu merita sa faci o campanie. Nici pe bloguri, nici pe altceva. Cum se calculeaza acest prag? Aici e un pic mai greu, dar de aceea exista agentii si specialisti si - ca sa imi fac un promo desantat de-a dreptul - de aia exist si eu :)) Exista parerea gresita ca "pe bloguri e mai ieftin". Sigur ca e mai ieftin comparat cu reclama la TV, sa zicem. Dar este o pista falsa. Pentru ca atunci cand bagi "ieftin" intr-o campanie, apoi primesti "ieftin".

De ce pe bloguri si nu pe site-urile de stiri sau cele de nisa? Care sunt avantajele unei campanii pe bloguri?

Le recomand tuturor brandurilor cu care intru in legatura, campanii integrate, din care blogurile sa fie doar o componenta. Atunci, insa, cand din diverse ratiuni de strategie, se alege doar campania pe bloguri, vorbim de 10 beneficii. Pe care le-am depistat in urma experientei mele cu sute de campanii facute si/sau la care am participat ca blogger. Am facut, de aceea un decalog al acestor beneficii: Brand awareness, Content marketing, Umanizarea mesajului, Feed-back, Buzz, Optimizare, Preventie Imprietenire cu bloggerii, Testezi, Costuri (mai mici, dar nu foarte).

Cum trebuie alese blogurile? Exista si in acest spatiu anumite nise?

Recent am dat drumul proiectului Kooperativa.ro. Care pune pariu (de business, nu de altceva) pe blogurile de nisa si pe blogurile de brand personal (spre deosebire de blogurile generaliste). Cred ca exista un potential enorm al blogurilor de nisa si cred ca in urmatorii ani acestea vor deveni din ce in ce mai multe si din ce in ce mai nisate. Pentru ca cititorii cauta din ce in ce mai mult continut de specialitate, cu expertiza.

Ce riscuri trebuie sa ia in considerare o companie cand hotaraste sa-si inceapa comunicarea pe bloguri?

Cel mai mare risc al unei campanii pe bloguri este sa nu fie facuta cum trebuie. Cam furculition spus, dar acesta este adevarul. Pe care l-am vazut in toti acesti ani. Ce inseamna sa nu faci bine o campanie? E mult de vorbit aici. Caci sunt multe variabile in aceasta ecuatie. Inseamna sa pornesti la drum fara strategia de comunicare a brandului pe care vrei sa il promovezi, sa nu alegi bine bloggerii, sa nu faci bine brieful, sa aloci un buget sub bugetul minim necesar (acel prag de care vorbeam mai sus), sa nu ai un plan de reactie rapida (esential in era social media) plus multe altele.

Cum face sa le evite?

Un brand trebuie sa se apuce de o campanie pe bloguri abia atunci cand considera ca este pregatit sa o faca. Si stie ca este pregatit atunci cand - iar o sa plictisesc pe unii - strategia sa de comunicare, indelung lucrata si foarte serios realizata, zice ca brandul are nevoie si de expunere pe bloguri. Ideal ar fi ca, cel putin la prima campanie, brandul sa aiba o agentie sau un consultant care are un pedigree de campanii in blogosfera. Si sa traga concluziile dupa acea prima campanie.

Cum iti dai seama daca o campanie pe bloguri are succes?

Teoretic este simplu: pui in ecuatie bugetul, obiectivele si rezultatele campaniei si apoi tragi linie si vezi daca iti da cu virgula sau nu. Practic, e mai greu. Pentru ca in aceasta ecuatie rezultatele campaniei (masurabile) sunt cele care sunt clare. Si bugetul. Dar in lipsa unor obiective clare (need I say ca tot de la strategia de comunicare vin aceste obective) este foarte greu sa interpretezi cum trebuie rezultatele unei campanii. Aici mai avem mult de lucrat cu brandurile. Dar trendul este bun.

Cum se traduce succesul campaniei in cifre pentru companie? (ne puteti oferi exemple de succes? cresteri procentuale, etc)

E foarte greu sa dau cifre, chiar daca le stiu in unele cazuri. Este chestiune de confidentialitate. Eu personal nu aprob aceasta - hai sa ii spunem asa - secretomania. De aceea, noi in campaniile de pe BlogalInitiative.ro, avem sectiunea studii de caz, unde publicam rezultatele campaniilor. Din perspectiva noastra, adica. Pentru ca interpretarea acestor rezultate, cum se "pupa" cu obiectivele clientului, asta nu o putem sti. Doar clientul si, dupa caz, agentia cu care lucreaza.

Ce v-a atras la proiectul Marcomm Pills-getting the romanian client, creat de Confident PR?

Ma gandeam de ceva vreme sa gasesc o oportunitate unde sa imi testez aptitudinile de "profesor". Cand am primit propunerea de la Confident PR pentru a tine cursul de blogging, am zambit. Caci asa se potriveste uneori. Adica, in termeni de piata, sa se pupe cererea cu oferta :)) Este un mare test pentru mine, pe care sunt sigur, insa, ca o sa il trec cu brio!

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...
#campanie blog, #publicitate blog , #Firme Romania