Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ruxandra Ogrendil, capital raising expert si Managing Partner, Pathfinder Management & Consulting

Ghid practic pentru finantarea afacerii (I): Inceputurile...

Ghid practic pentru finantarea afacerii (I): Inceputurile...


Incepand de astazi si continuand pe parcursul lunilor ce urmeaza, am placerea sa pot aborda un subiect vast - modul in care ne putem finanta afacerea, in functie de faza din ciclul evolutiv in care aceasta se afla.

Vom trece impreuna prin instrumentele posibile de finantare a unei afaceri, vom evalua plusurile si minusurile imprumuturilor ("debt") versus capital ("equity"), vom descoperi modul in care se poate finanta o achizitie.

Pentru inceput, am sa plec de la prezentarea tuturor surselor de finantare posibile ale unei afaceri. Studiul "Antreprenorii vorbesc, 2013", realizat de firma de audit si consultanta EY, surprinde foarte bine paleta de instrumente aferente fiecarei perioade din viata unei companii:



In functie de pozitionarea companiei pe axa ciclului de viata, intalnim:

- companii in faza de pre-infiintare sau proaspat infiintate;
- companii in faza de dezvoltare rapida;
- companii ajunse la maturitate.

Pe masura ce companiile cresc si se dezvolta, solutiile de finantare pe care se pot baza sunt diferite, iar riscul pe care si-l asuma un finantator este intotdeauna proportional cu return-ul (profitul) asteptat.

Cel mai greu este insa sa gasim finantare pentru a demara afacerea, in faza in care nu exista nici rezultate care sa ne valideze ideea, nici garantii care sa dea confort finantatorilor. Vorbim despre acel moment al existentei unei afaceri, in care avem o idee si, poate un pas mai in fata, am infiintat si o companie prin care sa o dezvoltam intr-o afacere. Ne aflam intre pre-seed si start-up.

Pentru ca rezervele proprii, familia si prietenii sunt deja cunoscuti, printre variantele posibile de finantare a unei companii la inceput de drum, am sa mentionez doar:

  • Business-angels - sunt, de cele mai multe ori, persoane private care dispun de disponibilitati banesti ridicate si care doresc sa investeasca in idei bune. In tarile dezvoltate din punct de vedere al capitalului este o solutie des uzitata; astfel de Investitori au inceput sa apara si in Romania in ultimii ani, chiar daca nu exista retele bine inchegate. Un exemplu de program de finantare tip business-angels il reprezinta "Arena Leilor";


  • Fondurile tip Venture-Capital. Sunt fonduri de investitii cu apetit pentru un grad de risc ridicat. Spre deosebire de business-angels, VC-urile sunt investitori profesionisti, cu abordare si implicare corespunzatoare in afacere. In Romania, fondul Catalyst Romania se pozitioneaza in aceasta zona, chiar daca investitiile lor de pana acum au vizat companii cu cativa ani de existenta, preponderant pe segmentul technology (AvocatNet.ro, Simartis Telecom);


  • Microfinantarea - este o notiune ce prinde tot mai mult teren, putandu-se atrage sume de pana in 50.000 Euro. Cel mai important jucator din Romania pe segmentul microfinantarii este Patria Credit;


  • Crowdfunding-ul - este un termen recent la scara globala, se bazeaza pe contributiile si donatiile realizate de persoanele carora antreprenorul le prezinta ideea de business pe platforme online specializate. In Romania, crowdfunding-ul este la inceput de drum, o platforma dezvoltata in acest scop fiind Crestemidei.ro;


  • Programele guvernamentale de sprijinire a IMM-urilor - fonduri nerambursabile, aplicabil acestui segment fiind cel destinat intreprinzatorilor tineri (pana in 35 ani), care isi deschid SRL-D-uri din postura de intreprinzator debutant;


  • Incubatoarele de afaceri - pentru ca mi se pare important de stiut, am sa mentionez aici hub:raum, incubatorul de start-up-uri al Deutsche Telekom. Pana pe 20 mai 2014, orice start-up romanesc se poate inscrie pentru a participa la a doua editie a "hub:raum warp - turbo accelerator", academia de business gratuita pentru Europa Centrala si de Est, un proiect dezvoltat in cadrul Deutsche Telekom Grup in Cracovia, Polonia. Costurile de transport si cazare pentru echipele selectate vor fi suportate de organizatori. In presa romaneasca se gasesc detalii despre acest eveniment. Link-urile pentru inscriere suntHubraum.com sau ApplyToHubraum.com.


  • Elementele determinante in obtinerea unei finantari in aceasta faza sunt: viabilitatea ideii de business, prezentarea ei in fata investitorilor (planul de afaceri) si calitatea echipei care va implementa ideea si dezvolta afacerea ulterior momentului atragerii de finantare. Nu este de neglijat in aceasta faza beneficiul pe care il poate genera un consultant specializat pe atragere de finantari, prin transpunerea in limbajul si in forma de prezentare agreata de investitori a ideilor de afaceri.

    Am sa inchei aceasta parte cu unul dintre citatele mele preferate, ce ii apartine lui Sam Walton - "Capital ins't scarce; vision is". Increderea in fortele proprii ne duce mai departe.

    Articol semnat de Ruxandra Ogrendil, capital raising expert si Managing Partner in cadrul Pathfinder Management & Consulting - o companie dinamica, specializata in activitati de consultanta financiara, in principal asistenta in fuziuni si achizitii (M&A) si atragere de finantari sub forma de capital sau imprumuturi.

    Ruxandra detine o experienta semnificativa in activitatea de M&A, precum si o buna cunoastere a mecanismelor de finantare atat sub forma de equity (capital), cat si sub forma de imprumuturi bancare si non-bancare. A participat intr-o gama larga de proiecte - M&A, atragere capital, finantari, situatii de turnaround - vizand companii cu cifra de afaceri anuala de la 3.000.000 Euro pana la 500.000.000 Euro.

    Nu in ultimul rand, Ruxandra sprijina tinerii antreprenori si promoveaza principii solide de etica, eficienta si excelenta in afaceri prin intermediul asociatiilor si programelor in care se implica, precum Romanian Business Leaders si Femei in Afaceri.

    Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.

    Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
    Sursa: Business24
    Articol citit de 3203 ori