Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Uber da peste cap societatea in care traim. Ar trebui sa ne temem?

Uber da peste cap societatea in care traim. Ar trebui sa ne temem?


Editia de vara aceasta a forumului Rencontres Economiques, din Aix-an-Provence, a avut ca tema principala schimbarile aduse de tehnologie pe piata muncii. Discutiile au picat fix in mijlocul unei dezbateri fierbinti din Franta privind influenta economica a inovatorului serviciu de transport Uber.

Forumul a tintit direct o analiza asupra temerilor legate de avansul tehnologic si riscul raspandirii somajului in masa odata cu implementarea noilor tehnologii, relateaza Kemal Dervis, fost ministru de Afaceri Economice al Turciei, intr-un editorial Project Syndicate.

O societate noua

Unul dintre participanti, profesorul MIT Andrew McAffe a facut o trecere in revista a revolutiilor industriale si tehnologice din ultimii 150 de ani, remarcand ca fiecare dintre acestea a avut rolul de a crea mai multe locuri de munca noi in sectoare inexistente pana atunci.

"De aceasta data, cu masinile devenind din ce in ce mai inteligente, lucrurile s-ar putea sa numai stea chiar asa", a recunoscut McAfee.

Din punctul sau de vedere, societate umana ar trebui regandita asa incat, pe masura ce masinile inteligente isi sporesc productivitatea, lipsa de cerere pentru forta de munca umana sa fie compensata de o mai buna distributie a veniturilor si de mai mult timp liber alocat indivizilor.

Nu este singurul care ajunge la aceasta concluzie. In urma cu 85 de ani, John Maynard Keyes a prevazut acest scenariu aproape cu exactitate.

Uber, o aplicatie care iti permite sa gasesti un mijloc de transport disponibil doar prin cateva comenzi date smartphone-ului, este exact exemplul de tehnologie noua care clatina din temelii o industrie intreaga.

Indezirabil pentru autoritati

Soferii de taxi din Franta, ca de altfel din mai toate zonele globului, sunt pusi pe jar in special de serviciul UberPOP (denumit UberX pe alte continente), care presupune o calatorie mai rapida si mai ieftina decat o cursa de taxi.

Deocamdata, compania a retras serviciul UberPOP de pe piata din Franta, dar aceasta dupa ce doi dintre directorii sucursalei locale au fost arestati pentru ignorarea interdictictiei data de autoritati in cazul UberPOP.

Insa inovatia adusa de Uber nu va fi usor de blocat pe viitor. Ceea ce sta in spatele serviciului Uber pare sa fie o continua licitatie de tip Walrasian, care discrimineaza numai prin oferirea pretului corect.

Este o metoda care a fost imbratisata de mai mult timp de companiile aeriene, acestea oferind bilete a preturi diferite pe aceeasi distanta, in functie de perioada in care va fi efectuata calatoria.

Stabilirea pretului prin serviciul Uber este totusi unica prin rapiditatea cu care se desfasoara operatiunea, gratie avantajului dat de tehnologia moderna de comunicatii.

Avantaj Uber

In termeni de ocupare a fortei de munca, Uber creaza mai multe slujbe decat distruge. Este o dovada de eficienta crescuta si de asigurare a unor venituri suplimentare.

Chiar si prin compensarea celor care pierd in urma aparitiei serviciului suma castigurilor impartite intre companie, lucratorii part-time si clienti ramane in continuare considerabila.

Cu toate acestea, o serie de probleme reale trebuie in mod cert evidentiate. In prim plan sunt taximetristii, care se vad nevoiti sa plateasca sume mari pentru licentiere si prin urmare nu pot concura direct cu Uber.

Reguli diferite

Problema nu este noua, ea afectand o anumita breasla de fiecare data cand o noua tehnologie isi face loc pe piata.

De aceasta data insa, rapiditatea cu care Uber patrunde in viata cotidiana a locuitorilor din marile orase este de-a dreptul alarmanta.

Soferilor de taxi li se cere sa ia decizii in termeni de zile sau de saptamani, lasand prea putin timp anchilozatului sistem democratic pentru a stabili masura compensatiilor pe care acestia ar trebui sa o primeasca si cum ar trebui distribuita.

O alta problema o reprezinta legislatia in domeniul fiscal. Veniturile generate de taximetrie sunt aducatoare de impozit pe profit, TVA si alte taxe. Pana acum, orice incercare de a aplica TVA prin serviciile oferite in reteaua Uber nu a dat rezultate.

La nivel local sau international, autoritatile ar trebui sa solicite companiei introducerea TVA-ului in programul aplicatiei.

Iar faptul ca soferii care intra in serviciul UberPOP nu sunt nevoiti sa plateasca asigurare pentru pasagerul transportat este o alta chestiune discutabila.

Mai mult, in Franta, un sofer de taxi este nevoit sa treaca la un anumit interval de timp prin controalele medicale de rutina, lucru ce nu se aplica in cazul practicantilor de servicii de transport in reteaua UberPOP.

La fel ca si restul "angajatilor" Uber, acestia sunt evaluati direct de catre pasagerii care folosesc aplicatia. Masura poate fi inovativa, dar nu inlocuieste un examen facut de medicul oculist.

Partea leului

Poate una dintre cele mai alarmante chestiuni in cazul acestei tehnologii o reprezinta acumularea masiva de venituri pentru cei doar cativa actionari din varful companiei.

Diferenta aceasta este in masura sa starneasca ingrijoarea in conditiile in care incurajeaza inegala redistribuire a veniturilor in societate.

In acelasi timp, capitalul acumulat poate fi lesne folosit in influentarea regulilor in piata, captarea bunavointei presei si influentarea rezultatelor in alegerile electorale.

"Uber este un exemplu de tehnologie distructiva care reuseste sa creasca eficienta intr-un anumit sector prin ridicarea unor provocari noi in domeniul social si legislativ", este un punct de vedere pe care Ministrul Economiei din Franta, Emanuel Macron l-a dezvoltat la forumul din Aix-an-Provence.

In termeni tehnologici insa, Uber reprezinta o provocare mai mica pentru societatea actuala, atata vreme cat se dovedeste o inovatie capabila de crearea unor noi locuri de munca.

Un pericol mai mare il reprezinta, de exemplu, computerele capabile sa inlocuiasca operatorii din call-center-uri, aceastea lasand intr-adevar un lung sir de someri in urma.

Intr-un sistem democratic insa, asemenea inovatii provocatoare trebuie tratate in mod just, fara a bloca progresul tehnologic.

Efectul distructiv al acestor tehnologii creative din "epoca secunda a masinilor" nu poate si nici nu trebuie blocat. Insa a crede ca pietele sunt in masura sa se regleze din mers pentru a face fata acestor provocari este o pura nebunie.

Omenirea are nevoie de noi reguli in acest secol al tehnologiei si, mai ales, de un nou contract social care sa corespunda realitatilor secolului XXI.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5113 ori