Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

USL: Daca nu schimbare, macar doua deconturi! - Opinie Ilie Serbanescu

USL: Daca nu schimbare, macar doua deconturi! - Opinie Ilie Serbanescu


Ministrul Economiei in noul guvern Ponta a declarat ca, indata ce va primi avizul de mediu, privatizarea Cuprumin - ne aducem aminte cat de controversata a fost pana i s-a constatat esecul! - va fi reluata.

Iar de la ministrul Transporturilor, in acelasi guvern, s-a putut afla ca, intrucat administrarea de catre stat s-a dovedit foarte proasta, solutia cea mai buna in cazul CFR Marfa - companie strategica pentru tara numita (inca) Romania - este tot privatizarea (desigur, tot catre minunatul si eficientul capital strain!).

Aceste declaratii nu sunt desigur niste surprize! Poate doar nu chiar atat de rapid dupa instalarea noului guvern, dar erau de asteptat in masura in care programul insusit de cabinetul Ponta era tot cel al FMI, asumat si de guvernarea anterioara.

Cand, in fata unei puternice eroziuni si a unei pierderi vadite de audienta, guvernarea anterioara a incercat sa abureasca lumea schimbandu-l pe d-l Boc cu d-l Ungureanu, am spus fara echivoc ca nu va interveni nici o schimbare in masura in care va fi aplicat acelasi program, cel al FMI. Acum, cand din cealalta parte a spectrului politic, se cauta extrem de vocal sa fim convinsi ca se va produce o schimbare fara precedent odata cu venirea la carma a unei guvernari de alta culoare politica, nu as putea spune decat ca tot nu se va schimba nimic in masura in care programul dupa care se ghideaza aceasta noua guvernare este tot cel al FMI, promovat si de guvernarea anterioara.

Daca asta e treaba, asta e! Nimic de adaugat! Ar ramane totusi o problema. Daca oprirea procesului de lichidare si a brumei de economie romaneasca din economia din Romania nu se va face, atunci care ar urma sa fie marea schimbare pe care noua guvernare ar intreprinde-o fata de guvernarea anterioara si pe care o canta cat o tinea gura inainte de, dar si dupa venirea la carma?! Dupa opinia mea, in masura in care nu se va face nimic pe acest plan, nu se va putea schimba mai nimic fata de prezent in economie si in Romania in general. Asa ca problema cu pricina ramane doar pentru ca pretentiile de schimbare, si inca una radicala, au apartinut integral USL, si nu altcuiva!

Daca aceste pretentii de schimbare mai exista si nu s-au evaporat odata cu venirea la guvernare, atunci USL are de decontat cel putin doua angajamente care, tot asa, nu sunt sugerate de cineva din afara USL, ci de catre USL insasi: combaterea evaziunii fiscale si reducerea cu 50% a cheltuielilor bugetare cu achizitii de bunuri si servicii.

Potentialul de schimbare in economie al unor masuri in aceste privinte este imens, dar, din pacate, doar pe hartie. In ambele privinte, un succes ar intari doar instrumentul bugetar, care, singur, are capacitati limitate de a induce schimbari semnificative in economie, adica daca interventia sa nu va fi insotita de interventia altor parghii si instrumente economice, care, din nefericire, de-acum lipsesc in masura disparitiei capitalului romanesc din punctele si sectoarele strategice ale economiei. Dar, chiar si luate in sine, masuri de succes in ambele privinte au impact numai strict proportional cu amploarea pe care o au pana la urma aceste masuri.

Achizitiile, principalul canal de scurgere a banului public

Desi evident achizitiile de bunuri si servicii constituie practic canalul principal de scurgere de ban public in scopuri si afaceri clientelare, reducerea lor cu 50% este nerealista, daca nu chiar imposibila, desigur admitand ca niste ingeri de la USL ar lua locul celor care pana acum hartaneau bugetul.

Cu evaziunea fiscala este si mai si. Sumele vehiculate ca ar fi implicate in evaziunea fiscala sunt uriase. Nu se are in vedere acum si aici o analiza aprofundata in domeniu. Dar, desigur, nimeni nu poate nega aceste sume. Problema este insa ca respectivele sume nu exista undeva intr-o punguta de unde le poti ataca, fiind de ajuns sa le schimbi directia pentru o destinatie sau alta. Fiind o evaziune fiscala legata indeosebi de importuri, o intrare in forta a politiei si fiscului duce rapid la blocarea importurilor implicate, cu penalizarea eventuala a infractorilor, dar fara colectarea a cine stie ce bani la buget. Necontinuarea importurilor inseamna oprirea evaziunii fiscale, dar evident nu incasari la buget.

Era o iluzie opinia USL ca, daca s-ar fi apelat la combaterea evaziunii fiscale, nici nu era nevoie de ajustarile salariale si de programe sociale. Ajunsa acum va guvernare, USL isi da seama cat de greu gaseste bani pentru un pas de numai 8% in reintregirea salariilor, pas care n-ar fi fost desigur o problema in cazul in care combaterea evaziunii fiscale ar fi fost o pusculita magica la care s-ar fi putut apela dupa dorinta.

In orice caz, din chiar punctul sau de vedere, si nu al altcuiva, guvernarea USL trebuie sa scoata ceva concret pe masa in cele doua privinte, chiar daca vom avea de a face cu un biet soricel, si nu cu vanatul barosan de care USL si nimeni altcineva vorbea atat de vocal pana mai deunazi.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 2609 ori