Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Se poarta online si mobile in comunicare - Interviu cu Ximena Dragusin, consultant de comunicare integrata

Se poarta online si mobile in comunicare - Interviu cu Ximena Dragusin, consultant de comunicare integrata
Tendintele anului 2014 in materie de mix de marketing arata ca, la capitolul promovare in media, singurul mediu in care s-a inregistrat o crestere este cel online.

"Este din ce in ce mai dificil pentru branduri sa-si stabilizeze organic engagement-ul pe Facebook cu noile modificari aparute pe aceasta platforma. Cred ca in curand brandurile vor lua in considerare sa investeasca mai mult pana la finalul anului si in alte platforme de social media", sustine Ximena Dragusin, consultant in comunicare integrata cu o experienta de peste 12 ani in agentii de advertising locale, dar si internationale, precum Mercury 360, TBWA, Senior Interactive sau FCB Bucharest.

O alta tendinta observata de specialisti este apetitul romanilor pentru telefoanele inteligente. "Din ce in ce mai multi romani au smartphone-uri cu acces la internet, deci se va investi mai mult in aceasta zona pe viitor", declara Ximena Dragusin, intr-un interviu acordat Business24.

Aveti o experienta de peste 12 ani in client service, cu precadere in FMCG. Care a fost cel mai important lucru pe care l-ati invatat in tot acest timp, si pe care ati dori sa-l transmiteti oamenilor de comunicare si directorilor de companii?

Cel mai important lucru pe care l-am invatat este ca indiferent in ce agentie sau companie te-ai afla, oamenii interactioneaza cu oamenii si sunt condusi de oameni. Daca oamenii sunt pasionati de ceea ce fac (si din pacate sunt foarte multi care doar bifeaza sarcini de birou), vor face si performanta.

Si de aici deriva toate celelalte lucruri pe care eu le consider importante. Asa cum este comunicarea.

Da, este curios faptul ca foarte putini dintre noi stiu sa comunice cu adevarat cu colegii, cu partenerii de afaceri chiar daca lucram in domeniul comunicarii. Si aici nu ma refer doar la campaniile de comunicare. Acestea sunt rezultatele comunicarii dintre companie si agentie, dintre oamenii din departamentele unei companii si oamenii din departamentele unei agentii.

Sunt din pacate putine cazurile in care companiile sunt transparente cu agentiile. Transparenta aceasta vine la pachet cu increderea. Un lucru definitoriu intr-un parteneriat.

Cele mai bune rezultate din viata mea profesionala le-am avut atunci cand echipa de marketing / trade marketing din companie avea incredere in echipa din agentie. Impreuna identificam problemele care trebuiau rezolvate in comunicare, prioritizam mesajele unei campanii si agream, tot impreuna, canalele eficiente de comunicare.


Ati declarat ca "FMCG-ul poate fi considerat una dintre cele mai dure scoli pentru practicienii de marketing si comunicare". Puteti dezvolta putin pentru noi aceasta afirmatie?

FMCG-ul poate fi considerat una dintre cele mai bune scoli de comunicare pentru practicienii de marketing pentru ca este dinamic, este competitiv, divers si mai ales vast la nivel de industrii implicate.

Pe fiecare brand de FMCG cu care am interactionat pana acum am intalnit provocari (ca sa nu spun panici), indiferent de cota de piata pe care o avea. De la alcool la detergenti, de la guma de mestecat la mezeluri, de la tigari la anvelope de masini, consumatorul are obisnuinte de consum diverse si ocazii de consum diferite.

Datorita acestei complexitati am avut in decursul anilor tot felul de exemple de colegi sau clienti care au schimbat aria de comunicare (ex. farma) si s-au descurcat minunat.

Ce v-a determinat sa va implicati in seminariile Marcomm Pills? Care credeti ca este cea mai mare problema a practicienilor de marketing si comunicare in ziua de astazi?

Imi place in primul rand formatul acestui seminar: un numar optim de participanti cu care se poate dialoga. Imi plac intalnirile unde se expun pareri si unde se primesc raspunsuri.

Consider ca cea mai mare problema a practicienilor de marketing este aceea de a prioritiza mesajele in campaniile de comunicare. Este adevarat ca toti dorim eficienta in comunicare, dar din dorinta de a spune prea multe lucruri ajungem sa livram o campanie care mai mult confuzeaza decat sa rezolve anumite perceptii sau probleme.

Cum se rezolva aceasta problema?

Este important sa fie corect identificate problemele si apoi prioritizate. In functie de probleme se pot identifica solutii prin diferite actiuni tactice, cu o anumita frecventa de activare. O actiune punctuala nu va rezolva niciodata cu adevarat o problema.

Continuitatea comunicarii, cu o anumita intensitate desigur, este importanta in a avea rezultate bune pe termen mediu si lung.

Exista si in domeniul comunicarii tendinte? Care a fost tendinta anului 2013? Care este tendinta anului 2014?

In ceea ce priveste alegerea media mix-ului, 2014 pare sa continue tendintele din 2013: exista crestere doar in mediul online spre deosebire de TV, radio si print care scad in continuare.

Ca si tendinta, remarc o deschidere mai mare spre mobile. Din ce in ce mai multi romani au smartphone-uri cu acces la internet, deci se va investi mai mult in aceasta zona pe viitor.

Este din ce in ce mai dificil pentru branduri sa-si stabilizeze organic engagement-ul pe Facebook cu noile modificari aparute pe aceasta platforma. Cred ca in curand brandurile vor lua in considerare sa investeasca mai mult pana la finalul anului si in alte platforme de social media.

Cand vine vorba de marketing si comunicare, care este cea mai mare diferenta dintre teorie si practica?

In teorie premisele sunt bine definite, la fel si datele problemei. Solutiile pot fi astfel destul de clare.

In practica exista foarte multe variabile si interpretari ale datelor de piata, ale consumatorilor. Mai mult decat atat, in ceea ce priveste comunicarea unui brand international mai apar si alte cerinte regionale sau globale de a utiliza anumite directii sau executii creative, care sunt mai mult sau mai putin reprezentative pentru consumatorii romani.

Consider ca este importanta flexibilitatea, viteza de reactie si nu in ultimul rand bugetul de comunicare disponibile pentru a contracara actiunile competitiei si de a continua activitatile stabilite pentru indeplinirea obiectivelor propuse.

Ce implica un mix de marketing? Ce sfaturi aveti pentru cei care sa afla in plin proces de alegere a mixului de marketing?

Mixul de marketing, la fel ca si in teorie, implica cunoasterea si gestionarea celor 4P: Produs, Pret, Plasament, Promovare.

Recomandarea mea este aceea de a analiza si cunoaste bine resursele disponibile atunci cand se aleg activitatile tactice de comunicare.

Prioritizarea lor este importanta intr-o industrie unde leitmotivul este eficienta.

In cazul in care resursele nu permit realizarea tuturor campaniilor dorite, ar fi de preferat sa se renunte cu totul la cele care nu sunt atat de importante pe scara prioritizarii. Bifarea unor actiuni punctuale nu face decat sa se iroseasca resurse si timp in detrimentul altor actiuni care pot face diferenta pe piata.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 8666 ori