Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Fondatorul Storience te invata totul despre branding

Stefan Liute, Storience: Cum transformi o afacere in brand

Stefan Liute, Storience: Cum transformi o afacere in brand


Cel mai greu pas din existenta unui brand este atunci cand faci o schimbare majora, renuntand la o pozitionare, la un logo sau la un nume pentru a adopta altele, explica Stefan Liute, antreprenorul care in '99 infiinta agentia de branding si digital Grapefruit si in 2012 agentia de branding Storience.

Specialistul iti explica de ce ai nevoie de experti in procesul de branding, te pregateste pentru investitia care urmeaza, iti vorbeste despre riscurile la care te expui cand incerci sa faci branding fara sa ai acces la competente clare in domeniu, dar si cum comunici cu un specialist in branding, astfel incat rezultatul sa fie pe masura asteptarilor tale.

"Corect facut, brandingul potriveste bine un produs sau un serviciu cu o clientela, stimuleaza loializarea acesteia, imbogateste relatia intre brand si consumator si face ca schimbul de valoare intre cei doi sa fie mai satisfacator pentru ambele parti. Satisfactia reciproca e cea care construieste si brandul si profitul pe termen lung", spune Stefan Liute, intr-un interviu acordat Business24.

Ce inseamna brandingul in Romania? Sunt companiile deschise sa investeasca in asa ceva?

In Romania, cel mai adesea brandingul e perceput ca o simpla aplicare a unor elemente de identificare (nume, sigle, culori) pe un produs sau pe un serviciu.

Inca minoritara, convingerea ca brandingul inseamna de fapt construirea si mentinerea de relatii reciproc avantajoase cu clientela castiga si la noi tot mai mult teren.

Companiile romanesti sunt tot mai deschise sa investeasca in branding (in acceptiunea corecta a termenului), chiar in ciuda dificultatilor economice. Principalul obstacol in prezent nu este lipsa deschiderii, ci a capitalului necesar pentru o astfel de investitie.

Brandingul, o afacere de familie de 150.000 de euro pe an

Cat trebuie investit in branding?

Brandingul nu e o activitate punctuala, ci una permanenta, asa cum e de exemplu si managementul calitatii. De aceea, investitia in branding consta in mare parte si in alocarea de resurse interne pentru managementul de brand (oameni, timp, bani, alte mijloace), pe langa onorariile de proiect ale agentiei.

Daca acestea din urma sunt considerate mari, atunci e bine ca proprietarul brandului sa stie ca resursele interne vor costa, pe termen lung, si mai mult. Decizia de investitie in branding trebuie luata doar in acest context, contempland investitia totala.

Ce influente are brandingul asupra comportamentului clientilor?

Corect facut, brandingul potriveste bine un produs sau un serviciu cu o clientela, stimuleaza loializarea acesteia, imbogateste relatia intre brand si consumator si face ca schimbul de valoare intre cei doi sa fie mai satisfacator pentru ambele parti.

Satisfactia reciproca e cea care construieste si brandul si profitul pe termen lung.

De ce mai bine sa apelam la specialisti si care sunt riscurile la care ne expunem in cazul in care facem totul pe cont propriu?

Apelul la o agentie specializata e o masura buna atunci cand nu exista competente interne de management, comunicare si design de brand.

O agentie de branding potrivita pentru un anume client nu doar executa bine un proiect, ci face si transfer de cunostinte, deprinzand clientul cu lucrurile pe care trebuie sa le faca pentru a-si creste si valorifica brandul in mod curent.

In lipsa competentelor mentionate mai sus, riscul de eroare este foarte mare, iar el se traduce prin castiguri pierdute - de la preferinta si loializare pana la marje si profit.

Cum alegem agentia de branding care ni se potriveste?

Fara indoiala, prin contact direct cu oamenii-cheie din cateva agentii. Nu orice agentie se potriveste cu orice client.

Dincolo de setul specific de competente, dincolo de portofoliu si de anii de experienta, conteaza mult personalitatea, atitudinea si comportamentul oamenilor care lucreaza intr-o agentie.

De asemenea, conteaza felul in care ei concep rezolvarea problemei cu care vine clientul (pasii si resursele necesare, precum si posibilii indicatori de performanta).

Mara Gojgar, Marcomm Pills: Cum ajungi mai aproape de clientul tau

Ce presupune colaborarea cu o agentie de branding?

Trei ingrediente sunt importante:

1. Intelegerea notiunilor de brand si branding - fara ele, relatia cu o agentie de branding adevarata va genera frustrari de ambele parti. Nu poti face branding numai cu un logo. Sau numai cu un nume. Sau numai cu produsul gol-golut.

Trebuie sa combini oferta comerciala (produs sau serviciu) cu mediul in care o oferi, cu comportamentul oamenilor din spatele brandului si cu comunicarea publica a acestuia.

2. Capacitatea de a colabora de la egal la egal, de a fi deschis la invatare si schimbare. Lucrul cu o agentie specializata inseamna ca aceasta are un cuvant greu de spus in proiectele in care e implicata, nu e doar un simplu executant, ci un co-decident.

3. Existenta unui partener real al agentiei in interiorul organizatiei-client. Fie ca e vorba de directorul general, de antreprenor, de directorul de marketing, de cel de comunicare sau de un manager de brand sau de produs, trebuie sa existe cineva de partea clientului care sa investeasca atentie si timp in desfasurarea proiectului de (re)branding. Neglijarea de catre client a unui astfel de proiect e o cauza frecventa de esec, independenta de calitatea si stradania agentiei.

Cum trebuie formulate solicitarile astfel incat propunerile strategice primite de la agentie sa fie eficiente?

Mediul de afaceri romanesc nu are o experienta mare in formularea solicitarilor sau a briefurilor de branding (exceptiile sunt rare).

De aceea, o solutie pragmatica este o intalnire de lucru cu agentia, in care aceasta din urma sa ghideze clientul in structurarea si completarea briefului sau a solicitarii.

Care sunt criteriile pe care le iei in considerare cand alegi strategia de branding pe urmatoarea perioada?

Factorii de influenta asupra strategiei tin de situatia particulara a fiecarui brand. In mod cert, un management bun de brand combina perspectiva interna a companiei cu perspectiva externa (a pietei, a clientilor si concurentilor) si impaca si nevoia de venituri sau profituri pe termen scurt cu cea de sustenabilitate a afacerii ("mers bine pe termen lung").

Care este cel mai greu pas in procesul de branding?

Toti pasii sunt dificili, pentru ca daca il gresesti pe oricare dintre ei risti sa pierzi intregul joc.

Ca proprietar de brand, trebuie sa fii atent la fiecare pas si sa faci asta pe termen lung, nu doar atunci cand colaborezi cu o agentie de branding.

Psihologic vorbind insa, cel mai greu pas e atunci cand faci o schimbare majora la un brand existent - renuntarea la o pozitionare, la un logo sau la un nume pentru a adopta altele.

Opozitia la schimbare si teama de esec sunt inevitabile, dar oamenii vizionari (clienti si agentii deopotriva) stiu sa aleaga si sa schimbe lucrurile la momentul oportun.

Stefan Liute este profesor in cadrul seminariilor Marcomm Pills, alaturi de nume mari din piata de comunicare precum bloggerul Cristian China Birta sau Raluca Georgescu de la GPeC.

"Ne dorim ca Marcomm Pills sa devina o scoala de marketing si comunicare, o comunitate in care sa predea numai practicieni, pentru practicieni.

La Marcomm Pills, mergem pe ideea de informatii concentrate si ,cu cartile pe fata', referitor la ce functioneaza in Romania pentru anumite branduri si publicuri", a declarat Mara Gojgar, initiatoarea conceptului, pentru Business24.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 4420 ori