Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cum se tine un magazin de biciclete chiar si 5 ani fara profit

Cum se tine un magazin de biciclete chiar si 5 ani fara profit


In Bucuresti, principala piata de desfacere din Romania pentru vanzarea de biciclete, exista in prezent aproximativ 40 de magazine. La nivel national, piata este estimata la 300.000 de unitati. Business24 iti prezinta povestea un tanar antreprenor in aceasta piata, pentru a-si sustine business-ul si pentru a-l dezvolta.

Andrei Cristescu, 35 de ani, a dat viata de corporatist pe cea de antreprenor, in urma cu cinci ani. Lucra in vanzari, in cadrul Romtelecom, avea un salariu peste nivelul mediu, masina de serviciu, dar si alte avantaje conferite de faptul ca lucra la una dintre cele mai mari companii de comunicatii din Romania.

Ajunsese insa intr-un moment in care era foarte stresat de viata de corporatist. I-a incoltit ideea ca si-ar putea deschide un business propriu, un magazin de biciclete, care nu l-a lasat pana cand nu a actionat.


Andrei Cristescu, la un concurs de biciclete

Cum a inceput afacerea

Andrei era pasionat de biciclete. In 2008, anul in care a facut primii pasi intr-ale antreprenoriatului, isi dorea sa-si cumpere propria bicicleta. A sondat piata, dar a gasit putine modele care sa-i starneasca interesul. A cautat biciclete nemtesti, pentru ca ii inspirau incredere, si si-a dat seama ca pe piata din Romania nu erau prezenti prea multi producatori.

"Am dat de Haibike.de. Asa mi-a venit ideea. La momentul respectiv, am luat legatura cu Winora-Steiger(n.r. producatorul bicicletelor Haibike) si am batut palma cu ei pentru biciclete, piese si accesorii".

"Le-am trimis pe e-mail propunerea mea", spune el.

Sa fie chiar atat de simplu? Poti sa fi chiar si Shakespeare, cu un simplu e-mail nu obtii un partener de afaceri, o spune orice regula de bun simt.

"M-am agatat de firma fratelui, care era mai veche pe piata si se ocupa cu comercializarea de piese de camion. Le-am spus de aceasta firma si despre faptul ca vrem sa ne extindem activitatea si pe piata bicicletelor", spune Andrei Cristescu.

"Cu aceste referinte au fost de acord".

Prima comanda a fost o bicicleta chiar pentru el. A vazut, astfel, cat dureaza transportul si care sunt pasii care trebuie urmati. La scurt timp, a aparut primul client. Isi facuse site-ul, perfectbike.ro, unde incarcase o parte din modelele de biciclete Haibike.



"Clientul a fost de acord sa primeasca bicicleta in doua saptamani. Nu s-a grabit, chiar a platit un avans. Valoarea bicicletei era in jur de 300 de euro", isi aminteste tanarul antreprenor.

Prima investitie

Priam investitie a fost in jur de 300 de euro, pentru un site si pentru cateva promovari online, punctuale.

"In 2009, am avut prima investitie mai serioasa, in jur de 5.000 de euro. Totul a mers online pana in 2012, cand am deschis magazinul fizic", spune Andrei Cristescu.

Investitia de 5.000 de euro a fost in stoc de marfa, biciclete si accesorii. Banii fusesera obtinuti din imprumuturi, dar nu de la banca, ci de la fratele sau. In acel an, a reusit sa vanda 30 de biciclete.

Marfa o tinea intr-un depozit aflat pe soseaua Bucuresti-Pitesti. Potentialii clienti, care doreau sa-si cumpere biciclete prin intermediul magazinului sau online, erau chemati la acel depozit, care apartinea fratelui sau.

"Pe jumatate din ei ii pierdeam numai cand le spuneam unde trebuie sa vina", spune tanarul manager.

Urmatoarele investitii si pierderi

"In fiecare an am investit din ce in ce mai mult", spune Andrei Cristescu. In 2010 investitia a fost de 10.000 de euro, tot intr-un stoc de biciclete si accesorii. In 2011, in conditiile in care piata a cunoscut un regres, investitia a fost mai mica, in jur de 6.000 de euro. Anul trecut, PerfectBike a beneficiat de o investitie de 45.000 de euro, in stocuri.

Banii investiti anul trecut au fost in mare parte recuperati din rulajul marfurilor.

Drumul parcurs de tanarul antreprenor n-a fost lin. In 2010, s-a confruntat cu o pierdere de 10.000 de euro, din cauza unei firme care n-a mai onorat o comanda.

"Verificasem firma la Registrul Comertului. Era pe plus. A luat comanda cu o fila cec. Firma respectiva a disparut, administratorul ei inca este la inchisoare, dar eu nu mi-am recuperat paguba", afirma Andrei Cristescu.

Intre timp, si-a revenit, iar anul acesta estimeaza o investitie de aproximativ 60.000 de euro, cea mai mare din istoria magazinului sau de biciclete. Anul trecut a vandut in jur de 150 de biciclete, iar pentru acest an estimeaza un rulaj de 200 de biciclete.

Deschiderea magazinului fizic

De aproximativ doi ani PerfectBike are si magazin fizic, unde clientii pot veni si testa biciclete, unde se asigura service, locul de unde se genereaza acum cele mai multe vanzari.



Proportia s-a inversat acum, peste 70% din bicicletele vandute sunt date prin intermediul magazinului fizic. Spatiul comercial a avut nevoie de o investie de aproximativ 4.000 de euro, bani cheltuiti pentru amenajare, pentru standurile de biciclete, pentru unelte necesare service-ului, pentru sisteme de alarma si antiefractie.

Investitii in promovare

Pentru a-si sustine vanzarile, PerfectBike investeste lunar in promovarea pe Google, Facebook, dar si in servicii de optimizare pentru cautarile pe Internet (SEO). Lunar, Andrei are pregatiti 500 de euro pentru Google, 100 de euro pentru Facebook, 300 de euro pentru SEO si alti 300 de euro pentru alte servicii online.

"Aceasta investitie o fac pe termen lung, pe mai multi ani, dar doar in perioada sezonului".

"Iarna, din noiembrie pana in martie, nu se misca nimic pe piata de biciclete. Sunt cinci luni in care doar cheltuim, cel putin 1.000 de euro pe luna".

Perioada de iarna este acoperita cu articole de fitness si patine.

Pasul urmator, importator oficial al brandului Haibike

Cu toate ca au trecut cinci ani, Andrei Cristescu nu se gandeste inca la profit. "Poate doar la sfarsitul anului 2014", spune el. Business-ul trebuie sa se dezvolte, iar deschiderea inca unui magazin nu este luata in calcul. Urmatorul pas, cel logic, ar fi ca PerfectBike sa devina importator oficial al brandului Haibike, astfel incat sa-si poata dezvolta o retea de retaileri.

"Pentru a deveni importator ar trebui sa cumpar anual cel putin 300 de biciclete Haibike", spune el. Asta ar necesita o investitie de aproximativ 45.000 de euro, dar in prezent nu poate sustine decat 20.000 de euro. Spera insa sa-l convinga pe producatorul german sa-i acorde increderea ca poate dezvolta mai departe aceasta afacere.

Fara regrete

Andrei Cristescu este insurat si are doi copii. Se considera un om responsabil si precaut si ii este recunoscator sotiei (care lucreaza intr-o multinationala) pentru ca l-a sustinut in ultimii ani, timp in care nu a castigat mai nimic. "In 2012 nu am luat niciun ban, iar anul acesta mi-am incasat doua salarii", spune el.

Ar lua-o de la capat? Ar lua-o de la capat si spune ca ar fi reusit sa porneasca business-ul, cumva, chiar si fara ajutorul fratelui.

Au fost si momente in care era cat pe ce sa renunte. Unul dintre ele a fost atunci cand, intr-o luna in varf de sezon nu a vandut nicio bicicleta.

"M-am remontat, insa, si nu am renuntat. Am continuat sa investesc, dupa cinci ani inca sunt pe investitii si de-abia acum incep sa se recupereze".

In prezent, a ajuns in punctul in care producatorul german l-a invitat la lansarea noilor modele de bicicleta, o dovada ca-l considera un partener de incredere.

"In toata perioada asta, din toti cei cu care am lucrat, au ramas cativa parteneri care m-au ajutat sa merg mai departe. Afacerea nu a fost ceva premeditat. N-am avut plan de afaceri, ci am mers inainte experimentand", spune el.

"A fost o experienta pe care as lua-o de la capat, clar".

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 9804 ori