Romania, campioana la produse traditionate. Vezi care au protectie comunitara

Miercuri, 11 Ianuarie 2012, ora 17:16
2158 citiri
Romania, campioana la produse traditionate. Vezi care au protectie comunitara

Romania avea inregistrate 3.850 de produse alimentare in Registrul de atestare a produselor traditionale, la finele anului 2011, cu aproape 1.000 mai multe decat in 2010, ponderea cea mai mare fiind detinuta de produsele lactate, potrivit datelor centralizate de directia de specialitate din Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR).

Desi exista o diversitate a produselor traditionale inregistrate la nivel national, de la branzeturi, produse din carne, de panificatie sau de brutarie, pana la bauturi, miere, fructe si legume, deocamdata magiunul de Topoloveni ramane singurul produs alimentar care a reusit sa obtina protectia comunitara.

Specialistii Ministerului Agriculturii au declarat ca la ora actuala mai sunt doua produse romanesti ce au depus documentatie la minister pentru obtinerea protectiei comunitare, respectiv Carnatii de Plescoi si pestele Novac afumat din Tara Barsei.

Specialitatea Traditionala Garantata (STG) este un alt sistem de atestare care asigura, de asemenea, protectia denumirii produselor agricole la nivel european.

Alte sase produse romanesti care ar putea dobandi protectie comunitara sunt in faza completarii documentatiei in vederea depunerii acesteia la minister, iar pentru alte doua produse au fost incepute demersurile pentru recunoasterea grupurilor de producatori.

Cele sase produse cu documentatie in curs de depunere la MADR sunt branza telemea de Marginimea Sibiului, branza telemea de Sibiu, lapte gros de Marginimea Sibiului, sloi de oaie de Marginimea Sibiului, branza telemea de Covarlui (Galati), branza de burduf din Bran.

"Consider ca va exista un impact deosebit in randul producatorilor romani in momentul in care va obtine protectia comunitara un produs de baza, cum ar fi branza de Sibiu, sau un produs din carne. Este foarte important ca producatorii dintr-o anumita zona sa actioneze impreuna, sa se asocieze si sa respecte acceasi metoda in vederea protectiei produsului respectiv", a explicat Malos.

MADR a semnat, in luna august 2011, o conventie cu RENAR - asociatia recunoscuta oficial ca organism national de acreditare unic - care va acredita la randul ei un organism privat abilitat sa verifice dosarul si produsul in laboratorul propriu si care va da girul pentru certificarea produselor traditionale respective, conform prevederilor europene.

Magiunul de Topoloveni, primul produs traditional romanesc

SC Sonimpex SRL, producatorul magiunului de Topoloveni, a inscris magiunul natural de prune ca produs traditional romanesc in anul 2004, iar in februarie 2009 a devenit primul produs care a obtinut protectia la nivel national.

Ulterior, societatea a inceput demersurile pentru a obtine indicatia geografica protejata la nivel european, astfel incat, in data de 2 septembrie 2009, dosarul depus la CE pentru obtinerea indicatiei geografice protejate pentru magiunul natural de prune Topoloveni a fost listat in baza de date a denumirilor si inregistrarilor (DOOR), fiind postat pe site-ul oficial al CE.

Ciolos: Lipsa informarii, motivul pentru care un singur produs traditional romanesc este inregistrat la nivel european

La inceputul lunii decembrie 2011, intr-o vizita oficiala efectuata in Romania, comisarul european pentru agricultura si dezvoltare rurala, Dacian Ciolos, a declarat dupa intalnirea cu producatorii romani de produse traditionali ca autoritatile si producatorii romani ar trebui sa fie mai activi pentru inregistrarea unui numar cat mai mare de produse traditionale cu protectie la nivel european.

Acesta a precizat ca lipsa informarii a fost una dintre cauzele inregistrarii unui singur produs traditional cu protectie la nivel european.

Potrivit datelor MADR, ponderea cea mai mare a produselor traditionale inregistrate si atestate o reprezinta produsele lactate (aproape 39% din total), urmata de produsele din carne (peste 30%), produsele de patiserie si panificatie (15%), bauturi alcoolice (circa 9%) diferenta fiind data de alte produse si de legume si fructe.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

China folosește inteligența artificială pentru a influența alegerile din SUA
China folosește inteligența artificială pentru a influența alegerile din SUA
Potrivit unui raport recent publicat de Microsoft Threat Analysis Center (MTAC), atât China cât și Coreea de Nord intensifică eforturile de a influența procesul electoral din Statele Unite ale...
Elon Musk vrea să-i taxeze pe utilizatorii care postează și dau ”like-uri”
Elon Musk vrea să-i taxeze pe utilizatorii care postează și dau ”like-uri”
Elon Musk, cunoscut pentru abordările sale inovative și adesea controversate în tehnologie, a avut în vedere transformarea platformei de social media Twitter, acum redenumită X, într-un...
#produse traditionale romanesti, #produse traditionale romanesti recunoscute international , #Companii Romania