Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Operatorii mobili virtuali: O piata pe care nimeni nu stie cum sa o atace

Operatorii mobili virtuali: O piata pe care nimeni nu stie cum sa o atace


Piata operatorilor mobili virtuali (MVNO) nu a fost inca fructificata in tara noastra, desi la nivel european exista de multi ani. Cu toate ca Romania si Cehia sunt singurele tari din UE in care MVNO nu sunt prezenti, jucatorii de pe piata locala sunt sceptici si neinformati.

Operatorii mobili virtuali sunt furnizori de servicii de telefonie mobila care au o baza proprie de clienti, insa care nu detin infrastructura proprie. Ei inchiriaza reteaua unui alt operator de telefonie mobila, dar sunt exclusiv responsabili de obligatiile legale fata de clienti.

MVNO isi desfasoara activitatea mai ales in Europa, insa in ultimii ani au inceput sa se dezvolte si pe pietele din Asia si SUA.

"Pe plan european, operatorii retelelor mobile au reactionat mixt: exista tari in care exista un numar mare de operatori virtuali pe piata si altele in care numarul este mic", a declarat pentru Business24 Florin Dragomir, seful Departamentului de Reglementari Tehnice din cadrul ANCOM.

Prezenta MVNO este influentata de concurenta de pe piata si de tarifele care se practica. Daca pe piata respectiva concurenta este mica, iar tarifele ridicate, inmultirea companiilor care ofera servicii de telefonie mobila poate conduce la o diversificare a pietei.

"Operatorii mobili virtuali pot influenta nivelul preturilor cu amanuntul prin oferirea unui plus de inovatie si a unor servicii diferite fata de cele oferite de operatorii cu retele proprii, pot satisface nevoile unor nise de consumatori neatinse de ofertele operatorilor clasici si vor reprezenta un factor de dinamism in beneficiul consumatorilor care vor avea de ales intre mai multe oferte de servicii", a declarat Catalin Marinescu, presedinte ANCOM.

Pe de alta parte, si operatorii mobili cu retea proprie isi eficientizeaza infrastructura, eliminand costurile pe care le presupune vanzarea in retail, fara a intra neaparat in conflict de interese cu MVNO.

"Pot fi si concurenti, pot fi si complementari pentru ca operatorii mobili virtuali pot identifica niste niste pe care operatorul principal nu le vizeaza", sustine Florin Dragomir, seful Departamentului de Reglementari Tehnice din cadrul ANCOM.

Piata din Romania

Pe piata locala, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) se afla in proces de adoptare a unui ghid de reglementare a MVNO pe piata telecomunicatiilor din Romania, care se afla acum in dezbatere publica. Ghidul a fost realizat pe baza unei consultari a jucatorilor din piata, care au reclamat lipsa de informatii disponibile in acest sector.

"Operatorii virtuali pot intra si acum pe piata. Ce am vrut sa facem este sa clarificam cadrul actual de reglementare", a declarat Florin Dragomir, seful Departamentului de Reglementari Tehnice din cadrul ANCOM.

In Romania au existat cateva proiecte care se apropie de conceptul de MVNO, insa care nu reprezinta totusi mai mult decat niste instrumente de marketing. Un exemplu poate fi MyAvon mobile, un serviciu dezvoltat in parteneriat cu Orange, care ofera minute, mesaje si internet exclusiv reprezentantilor Avon.

De asemenea, tabloidul Click a distribuit anul trecut 500 de mii de cartele Click!Sim, cu 50 de minute si 50 de SMS-uri, in urma unui parteneriat cu Orange.

Potrivit ANCOM, exista mai multi furnizori de comunicatii care s-au interesat de posibilitatea de a deveni MVNO pe piata din Romania.

Primele intentii de lansare pe piata

Directorul Comercial de la Acces Net a declarat pentru Business24 ca firma are in vedere o astfel de posibilitate si ca analizeaza proiectul ANCOM pentru a identifica o oportunitate de afaceri. El considera ca o astfel de mutare pe piata de comunicatii va conduce la o oferta mai bogata pentru clientul final:

"Vor aduce mai curand o diversificare. Vor lua de la operatorul principal si isi vor pune o marja, mi-e greu sa cred ca vor fi preturi mai mici", este de parere Directorul Comercial al companiei AccesNet.

Dupa cum a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM, aparitia operatorilor mobili virtuali pe piata din Romania i-ar putea avantaja si pe operatorii de retele de telefonie mobila care vor putea vinde en-gros minute de trafic catre operatorii mobili virtuali fara efortul de a cauta noi clienti pe piata cu amanuntul, folosindu-si astfel retelele la capacitatea maxima.

Operatorii mobili sunt sceptici

Cu toate acestea, principalii operatori mobili de pe piata sunt mai curand sceptici:

"In ceea ce priveste Orange Romania, am avut si avem disponibilitatea de a discuta si negocia potentiale parteneriate cu operatori virtuali. Concurenta dintre operatorii mobili din Romania este puternica, iar nivelul tarifelor este foarte scazut. In astfel de conditii, intrarea pe piata a MVNO va fi dificila. Acestia s-au dovedit viabili in piete unde competitia este relativ scazuta si nivelul tarifelor este ridicat", au declarat reprezentantii Orange Romania.

"Vom analiza acest proiect si vom transmite punctul nostru de vedere catre Autoritate in termenul specificat", au precizat reprezentantii Cosmote.

Pentru a putea deveni MVNO in Romania este necesar ca furnizorul sa negocieze si sa stabileasca un acord cu un operator de retea mobila care ii va permite furnizarea serviciilor de comunicatii mobile catre utilizatorii finali.

In acelasi timp, operatorul de retea mobila trebuie sa permita o exploatare eficienta din punct de vedere economic, si sa ofere conditii nediscriminatorii din punct de vedere al calitatii serviciului in raport cu cele de care beneficiaza operatorul de retea mobila pentru propriile servicii.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2632 ori