Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Mediul de afaceri sufera de lipsa de fair play, dar avem un leac - Interviu George Nastase, TopChecks

Mediul de afaceri sufera de lipsa de fair play, dar avem un leac - Interviu George Nastase, TopChecks

Mediul de afaceri din Romania este in continuare instabil, una dintre principalele cauze fiind lipsa de fair play dintre parteneri, considera George Nastase, un fost bancher care a facut pasul catre antreprenoriat, cu un proiect ce isi propune sa amelioreze relatiile de afaceri.

TopCheks.ro este o aplicatie de verificare si monitorizare a firmelor, care ofera informatii juridice si financiare despre partenerii de afaceri actuali sau potentiali.

Aceste tip de servicii, care mai sunt oferite si de aplicatii similare precum Risco sau Vrajitorul.eu, a castigat popularitate in ultimii ani in Romania, pe fondul exploziei numarului de insolvente, intr-un context legislativ care lasa de dorit, a ineficientei controlului de stat, dar si din cauza mentalitatii locale.

"Aceasta aplicatie este absolut necesara pentru orice companie care doreste sa fie in permanenta la curent cu starea clientilor sai, sa ia deciziile de business cele mai potrivite pentru afacerea lor si sa inregistreze o rata cat mai mica de default", considera George Nastase.

Cum functioneaza, pas cu pas, sistemul de verificare si monitorizare a partenerilor de afaceri TopChecks?

Aplicatia a fost conceputa pentru a raspunde necesitatii mediului de afaceri actual, cu scopul de a inova intregul sistem de urmarire si control al activitatii partenerilor de afaceri. Sistemul are doua functionalitati principale, care reprezinta bazele acestei aplicatii: "poza initiala" si "camera de luat vederi".

Poza initiala reprezinta starea, la momentul interogarii, a partenerului verificat care ajuta in evaluarea clientului atat din punct de vedere economic cat si juridic; in urma analizei informatiilor primite in cadrul aplicatiei, vine decizia de a colabora sau nu cu acesta.

Ulterior verificarii statice a partenerului analizat, urmeaza partea de monitorizare a acestuia, respectiv a doua functionalitate a sistemului - "camera de luat vederi". Cu ajutorul acestei functii, de fiecare data cand partenerul are incidente noi, juridice sau financiare, semnalam acest lucru in timp real prin miljoace de informare adecvate - e-mail si SMS. Astfel, clientul nostru, in cunostinta de cauza, poate lua decizia imediata de a limita expunerea financiara pe acel partener sau chiar sa dispuna masuri pentru recuperarea sumelor datorate.

Practic, prin acest sistem de monitorizare, incercam sa evaluam semnele timpurii ale incapacitatii de plata, mai mult, daca luam in calcul faptul ca, de cele mai multe ori, incapacitatea de plata este precedata de actiune de dare sau declarare a insolventei, putem considera aplicatia indispensabila mediului de afaceri curent.

Care sunt avantajele serviciului pe care il oferiti, in contextul in care exista deja pe piata servicii de verificare in timp real si monitorizare zilnica a partenerilor de afaceri, prin intocmirea de rapoarte personalizate?

Din evaluarile primite de la clientii nostri, avantajul major al aplicatiei este dat in primul rand de structura rapoartelor livrate. Acestea sunt filtrate de informatiile redundante astfel incat timpul petrecut pentru analiza unui client sau portofoliu de clienti, in cazul monitorizarii, este minim. Am adoptat aceasta abordare intrucat consideram ca managerii primesc un volum mare de informatii, atat din interiorul companiei pe care o conduc, cat si din mediul de afaceri la care sunt conectati, incat sa mai consume timp pretios in citirea unor rapoarte greu de parcurs.

In esenta, aplicatia este creata in asa fel incat permite parcurgerea tuturor informatiilor intr-un timp optim, fapt care aduce un plus de valoare fata de aplicatiile deja existente pe piata.

De asemenea, un alt avantaj considerabil al aplicatiei consta in faptul ca toate informatiile livrate sunt preluate direct de la institutiile publice, fara a fi stocate in baze de date interne, evitand astfel riscul de neactualizare al acestora. Aplicatia este conceputa cloud, utilizatorii se pot conecta din orice locatie prin orice tip de dispozitiv conectat la internet.

Care este eficienta acestor alerte pentru minimizarea riscurilor in relatia cu partenerii de afaceri?

Majoritatea companiilor care intra in incapacitate de plata sau chiar insolventa dau anumite semnale inaintea declansarii acestor stari, iar prin serviciul de monitorizare avansata al aplicatiei, semnalam exact aceste semne de risc ridicat.

Companiile ajung sa se convinga de plus valoarea unui astfel de serviciu, atunci cand compara balanta initiala cu cea de sfarsit de an si observa o scadere considerabila a facturilor restante.

Cum ati luat decizia de a implementa acest proiect si in ce masura v-a ajutat experienta dumneavoastra profesionala pentru identificarea nevoilor mediului de afaceri din Romania?

Decizia de implementare a proiectului a venit destul de firesc in contextul unui mediu de afaceri afectat de criza si de lipsa de incredere a companiilor in partenerii lor.

La momentul demararii procesului de implementare, am incercat sa sintetizam intr-o singura aplicatie, toate motoarele de cautare existente care ar putea crea o imagine completa a partenerului de afaceri, iar decizia de colaborare cu acesta sa vina intr-un mod firesc si in deplina cunostinta de cauza.

Aceasta aplicatie a fost special conceputa cu scopul de a semnala timpuriu orice eveniment posibil declansator al unei stari de faliment/insolventa, iar prin conectarea sa in permanenta cu intreg portofoliul de clienti, sa usureze munca managerilor sau a personalului dedicat acestui tip de actiune.

O intreaga echipa a lucrat la punerea in practica a aplicatiei, personal am contribuit cu experienta din domeniul bancar. Beneficiez de o experinta de sapte ani ca director de sucursala in doua banci de top din Romania, iar in procesele de creditare am analizat zeci de companii pentru care am facut rapoarte financiare complete.

Ulterior, in momentul dezvoltarii proiectului TopChecks.ro, toate aceste cunostinte le-am impartasit cu colegii de la departamentul IT, iar impreuna am realizat o aplicatie usor de folosit, capabila sa livreaze rapoarte usor de citit si de inteles, chiar daca utilizatorul nu are studii economice.

Care este viziunea dumneavoastra cu privire la dezvoltarea acestui sector de servicii in Romania pe termen mediu si lung?

Avem placuta surpriza sa observam ca si companii relativ mici vad plus valoarea sistemului de verificare si monitorizare si decid ca pentru un cost mic platit lunar sa isi cunoasca in detaliu portofoliul si sa fie conectati 100%, fara a petrece mai mult de zece minute zilnic pentru a-si culege informatiile relevante.

Personal, consider ca aceasta aplicatie este absolut necesara pentru orice companie care doreste sa fie in permanenta la curent cu starea clientilor sai, sa ia deciziile de business cele mai potrivite pentru afacerea lor si sa inregistreze o rata cat mai mica de default.

Cum descrieti mediul de afaceri din Romania, in termeni de etica si fair play? Considerati ca exista un specific local, in raport cu alte piete europene?

In eventualitatea unei comparatii cu marile economii ale lumii, mediul de afaceri din Romania este in continuare instabil. Se urmaresc castiguri imediate, agentii economici refuza sa-si asume riscuri controlabile, investitile sunt amanate de la un an la altul din motive de incertitudine, iar planurile pe termen lung sunt imposibil de gestionat.

Aplicatiile de acest tip, prin prisma informatiilor si a rapoartelor pe care le livreaza, fac un bine sistemului economic si incearca astfel sa educe piata, societatile constientizeaza ca riscurile trebuie gestionate profesionist si acorda mai multa atentie partenerilor cu care colaboreaza, dar si in constructia unei imagini puternice, fara incidente, pentru compania pe care o reprezinta. In momentul de fata, consideram necesara informarea pietei in utilitatea si necesitatea unui astfel de produs cu rezultate vizibile imediat in calitatea portofoliului de clienti ai fiecarei societati.

In opinia dumneavoastra, ce sisteme si practici care functioneaza in alte tari europene ar trebui implementate in Romania, pentru ameliorarea problemelor de echitate cu care se confrunta oamenii de afaceri care activeaza pe piata locala?

Un exemplu practic se intampla pe bursa europeana de transport care activeaza la nivel european si care gestioneaza sute de mii de clienti din toate tarile europene. Concret, pentru a activa pe aceasta bursa, esti verificat complet in prealabil, iar in cazul in care nu iti respecti statutul de partener onest, incidentele sunt facute publice, iar accesul este restrictionat imediat.

De asemenea, multe tari dezvoltate din punct de vedere economic practica conceptul de "black list" in anumite industrii cheie in care sunt raportate toate fraudele emise de diversi parteneri economici. Prin intermediul acesteia, colaboratorilor care nu si-au respectat angajamentele asumate in cadrul diferitelor contracte, le este practic imposibil de a stabili alte relatii comerciale cu alti parteneri.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 8908 ori