Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Presedintele Familiy Business Network: Vom milita pentru succesul afacerilor de familie in Romania

Presedintele Familiy Business Network: Vom milita pentru succesul afacerilor de familie in Romania

In Romania ar trebui descurajate afacerile speculative, a caror politica de preturi este "de-a dreptul nerusinata" in conditiile unei concurente firesti, precizeaza Gabriel Marin, fondatorul Family Business Network din Romania, o retea internationala care cuprinde cele mai mari familii detinatoare de business din lume, lansata de curand si in Romania.

La nivel international Familiy Business Netword inseamna peste cinci milioane de locuri de munca si o cifra de afaceri de 1,8 trilioane de euro, in 2011 si reprezinta 18% din Produsul Intern Brut al Uniunii Europene. Conceptul a fost lansat si in Romania, de curand si aduce schimbari importante mediului de afaceri local. Fondatorul retelei in Romania a explicat, intr-un interviu acordat Business24 care sunt avantajele afacerilor care devin membri, cat dureaza aderarea si care sunt criteriile pe care un business trebuie sa le indeplineasca.

1. Ce aduce nou mediului de afaceri din Romania Familiy Business Network?

Reteaua Family Business Network aduna intr-o structura organizata afacerile care se pastreaza de catre o familie sau, invers, familiile care se incapataneaza sa isi tina viata legata de compania pe care au creat-o si de care au grija ca de propriul copil. Noutatea consta in evidentierea acestui tip de afacere, covarsitor majoritar, dar a carui importanta nu este constientizata nici de catre societate, nici de catre autoritati.

2. Care sunt criteriile de indeplinit pentru cei care isi doresc sa devina membri? Exista si criterii impuse, legate de cifra de afaceri sau de numarul de angajati?

FBN Romania incearca sa aplice criteriile de admitere comune retelei la realitatea unei economii intarziate, care, pe de o parte, a permis o expansiune accelerata (si, adesea, de neinteles pentru occidentali) a unor afaceri autohtone, iar, pe de alta parte, s-a opus si continua sa se opuna vehement modernizarii generale, rezistenta catorva generatii la schimbare fiind proverbiala.

Intre criteriile pe care le avem in vedere la acceptarea unui nou membru se numara, nelimitativ, vechimea afacerii, detinerea de catre membrii familiei a pachetului de control si a unei pozitii executive in managementul de varf al afacerii, cifra de afaceri si profitul, numarul de angajati, solvabilitatea, corectitudinea fiscala si concurentiala.

Foarte importanta este nedetinerea de functii politice sau publice, moralitatea si implicarea in activitati social-umanitare.

3. Cat de mult dureaza aprobarea?

Se solicita informatii si documente diverse, iar durata intregului proces depinde de cooperarea candidatului si de agenda comisiei de admitere, in final solicitarea votandu-se in AGA. Asadar, daca totul merge bine, nu ar trebui sa dureze mai mult de 3-4 luni.

Totodata, insa, tin sa mentionez ca AGA a decis aplicarea unei proceduri simplificate pentru candidatii a caror dimensiune si notorietate usureaza analiza de business.

4. Care este politica Family Business Network in ceea ce priveste startupurile? sunt incurajate sa faca parte din retea?

Family Business Network nu-si propune a fi nici profesor, nici sindicat, demersul nostru nefiind unul militant in sensul absolut. Noi putem doar sa prezentam o alternativa la business-ul de alt tip, cum ar fi, de pilda, antreprenoriatul in serie, la fel de onorabil dealtfel, dar care nu este preocupat in a crea, a dezvolta si a pastra, ci urmareste sa vanda cat mai repede.

Pentru antreprenorii in familie, unitatea de masura a timpului se numeste << generatie >>, asa ca miscarea afacerii este gandita si urmarita pornind de la acest concept. Iar soliditatea unui asemenea demers este dat de asumare. Practic, noi alegem calea mai grea, nu pe cea facila.

5. Care sunt avantajele afacerilor care fac parte din Family Business Network?

Cel mai mare avantaj este reteaua insasi. A fi parte a unui asemenea grup de afaceri poate insemna sansa de a te afla in contact cu multe dintre numele care conteaza la nivel mondial. Rareori se intampla ca oameni de afaceri de un asemenea calibru sa se afle simultan intr-o singura incapere. Insa la noi, lucrul acesta este posibil.

Avantajele membrilor nostri sunt cele mentionate in scopul si obiectivele FBN Romania, si anume asigurarea cadrului necesar impartasirii experientelor personale in domeniul administrarii afacerii de familie, imbunatatirii cunoasterii si intelegerii problemelor specifice cu care se confrunta familiile in activitatile lor antreprenoriale si consilierea familiilor implicate in afaceri pentru asigurarea stabilitatii afacerii, a pastrarii in tara a veniturilor si reinvestirii lor locale; pregatirea si responsabilizarea mostenitorilor in administrarea afacerii si realizarea transferului securizat al acesteia catre generatiile urmatoare. Iar obiectivele noastre nu se opresc aici.

6. Care ar fi profilul investitorului roman?

La inceputuri, hazardul a fost cel care i-a impins pe multi romani sa se apuce de afaceri pe care sa le deruleze pana la un anumit nivel, adica pana acolo unde, acelasi hazard, nedublat de nimic altceva, le-a facut sa dispara la fel de usor cum au aparut. Si afacerile, si oamenii de afaceri. Probabil ca, pe langa fotbal si politica, la care se pricepe oricum, romanul mediu se simtea confortabil, daca nu chiar obligat, sa devina om de afaceri.

Ulterior insa, schimbul de generatii adulte a adus in actualitate omul hotarat sa fie serios si profesionist. Desigur ca exista arivisti. Acestia insa nu au vocatie de antreprenor. Antreprenorul - si va rog sa observati ca folosesc acest termen si nu pe cel de "investitor" - inseamna in primul rand instinct, viziune, determinare, incredere, incapatanare si uneori duritate, dar intotdeauna modestie. Un antreprenor nu-si permite sa sfideze sau sa batjocoreasca pe cineva, intrucat intelege ca nu poate s-o faca mult timp.

7. Family Business Network promoveaza un nou concept, mai exact, asa cum spuneati chiar dumneavoastra "implementarea unei strategii pe termen mai indelungat, de generatii, si nu pe trimestru". Cei mai multi manageri romani se ghideaza dupa principiul profitului obtinut rapid. Cum se incadreaza conceptul nou al FBN pe piata locala?

Incercam sa convingem lumea ca o firma de familie inseamna constientizarea apartenentei la o cultura de munca si viata, intrucat multi dintre cei care isi petrec mare parte din timp intr-o asemenea companie isi organizeaza practic viata in jurul acesteia la propriu: ies la pensie din aceeasi companie, isi angajeaza rudele la acelasi patron, isi cauta locuinte in apropierea serviciului, isi duc copiii la scoala de imediata proximitate si isi fac cumparaturile in aceeasi zona.

Incercam sa-i convingem si pe antreprenorii romani ca pe de o parte, firma de familie inseamna un grad mai mare de siguranta si stabilitate. Familia care detine de multa vreme o afacere este mai putin probabil sa o paraseasca.

Pe de alta parte, firma de familie inseamna servirea comunitatii. De la mica bacanie din colt, tinuta de o familie, si pana la o mare companie, toate servesc comunitatea, intrucat oamenii lucreaza, mananca, se imbraca sau folosesc servicii ale unor firme, adesea, de familie. Si ei stiu ca si bacanul, si restaurantul, si supermarketul sau mall-ul care-i deservesc lupta sa le ofere produse de calitate, la preturi cat mai mici, tocmai ca sa poata ramane deschise si, finalmente, sa aiba din ce trai amandoi.

Sigur insa ca apetitul de imbogatire difera de la o persoana la alta, educatia si bunul-simt punandu-si amprenta asupra modalitatii de abordare a unui business. De aceea trebuie sa ne obisnuim sa nu-i cultivam si sa-i eliminam pe patronii sau afacerile evident speculative si a caror politica de preturi este de-a dreptul nerusinata in conditiile unei concurente firesti.

8. Care sunt zonele cu potential de dezvoltare al afacerilor de familie in Romania?

Teoretic, orice zona de business este deschisa unei afaceri de familie. Cred insa ca zona serviciilor este cea mai descoperita la noi, necesita o investitie initiala ceva mai mica sau chiar nesemnificativa, fiind, in consecinta, cea mai facil de abordat.

9 In cadrul retelei exista si familii din Diaspora?

Inca nu, insa ne-am bucura sa avem. Dar familiile din diaspora se pot califica doar daca au afaceri in Romania.

10. Veti incerca sa stabiliti un concept legislativ care sa sustina FBN pe piata din Romania?

Ne dorim ca firmele de familie sa fie preferate, in egala masura, de partenerii de afaceri si de angajati.

Apoi, desigur ca ne dorim ca statul sa inteleaga acelasi lucru - si sa nu fie ultimul care sa faca asta - si sa simta nevoia sa stimuleze afacerile de familie.

Ne vom alatura demersului european de a introduce evidentierea afacerilor de familie in rapoartele institutelor nationale de statistica. Vom actiona ca interfata intre organizatiile similare din tarile vest-europene si guvernul roman pentru egalizarea sau punerea in acord a unor prevederi si regimuri aplicabile companiilor si persoanelor, cu implicatii asupra liberei circulatii, a taxarii profiturilor si a veniturilor, a taxelor de ereditate, a mediului, a fortei de munca etc.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 2266 ori