Cum facem din sectorul IMM unul competitiv, pana in 2020

Joi, 04 Septembrie 2014, ora 08:32
4069 citiri
Cum facem din sectorul IMM unul competitiv, pana in 2020

Integrarea in economia Uniunii Europene, alinierea la exigentele standardelor europene sau interactiunile cu celelalte structuri economice ale pietei unice au scos in evidenta limitele, adesea insurmontabile, ale companiilor romanesti in efortul lor de a se afirma intr-o economie de piata reala.

Insuficienta resurselor proprii si precaritatea climatului de afaceri, sub toate aspectele, impiedica intreprinderile din tara noastra sa concureze pe pietele mondiale, alaturi de jucatori care provin din sisteme economice inalt performante.

In prezent, activitatile economice de succes la nivel mondial se bazeaza tot mai mult pe lanturi valorice complexe, in care marile coorporatii colaboreaza cu intreprinderile mici si mijlocii, implicand si sectoare economice diferite si tari diferite. Performantele exceptionale de competitivitate sunt rezultatul de azi al investitiilor de capital injectat in mod constant in infrastructura si al interesului pentru atragerea, dezvoltarea si valorificarea capitalului uman prin educatie, cercetare si inovare.

Rezultatele Indexului Global pentru Inovare 2014

Acesta este si motivul pentru care ultima editie a Indexului Global pentru Inovare 2014, publicata in aceasta vara la Geneva, pune accentul pe rolul primordial al factorului uman aflat la baza proceselor de inovare. Intelegerea acestei prioritati este fundamentala pentru proiectarea politicilor locale si nationale, menite sa asigure o dezvoltare economica prospera, avand ca punct de sprijin intersectia echilibrata dintre capitalul uman, tehnologic si financiar.

Concluziile Indexului Global pentru Inovare accentueaza faptul ca realizarile remarcabile de inovare sunt prezente in acele tari in care, atat guvernele, cat si companiile, acorda un interes ridicat identificarii si stimularii competentei si recunoasterii eforturilor individuale si de echipa.

In acest top mondial, Romania este cotata ca un inovator modest, ocupand locul 55 in ceea ce priveste inovarea la nivel global si prezentand valori mult sub media din Europa la majoritatea indicatorilor masurati. Mai mult, aceasta situatie nu indica semne de ameliorare in perspectiva, avand in vedere regresia performantelor de inovare in intervalul 2009 - 2013.

Aportul deficitar al unor factori generatori de inovare si competitivitate se reflecta in activitatea nesatisfacatoare a celor mai multe dintre firmele romanesti, in special IMM-uri, care opereaza la limita supravietuirii, furnizand pe piata locala produse si servicii la preturi mici, de complexitate scazuta sau calitate inferioara.

Sunt graitoare valorile extrem de slabe a doi indicatori relevanti ai Indexului Global pentru Inovare: "cheltuielile cu cercetarea-dezvoltarea in sectorul de afaceri" aflate la un nivel de numai 9% din media europeana si respectiv "inovarea in cadrul IMM-urilor" din Romania reprezentand doar la 34% din performanta medie a UE.

Ce inseamna asta, pentru Romania

In contextul schimbarilor perpetue si la ritmuri alerte, IMM-urile nu vor reusi sa depaseasca barierele mediocritatii ce le tin captive in zone de business inconsistente, fara valoarea adaugata si nesustenabile, daca nu se vor orienta catre informatie, inovatie, tehnologie si dezvoltarea resurselor umane.

Asta inseamna mai mult decat finantarea, invocata ca principala frana in calea cresterii, inseamna constientizarea nevoii critice pentru cercetare-dezvoltare-inovare si un accent special pus pe calificarea si competenta profesionala pentru fiecare loc de munca, de executie sau managerial.

Mai inseamna, de asemenea, un leadership cu abilitati si vointa pentru schimbare si inovare, dispus sa paraseasca zona de confort a strategiilor lor de business. Misiunea oricarui CEO ca leader ar trebui sa vizeze crearea unei culturi organizationale pentru inovare si crestere - o cultura a inovarii.

O astfel de cultura inspira angajatii sa improvizeze si sa experimenteze modele si solutii noi, fara teama. In acelasi timp, managerii sunt mai toleranti la risc si tind sa caute sau sa creeze oportunitati si sa le exploateze catre rezultate profitabile pentru companie. Startup-urile au avantajul, atunci cand vine vorba de inovare, ca sunt mai putin birocratice si mai flexibile. Acestea ar trebui sa aiba agilitatea de a raspunde mai usor la conditiile din piata si de a profita de oportunitatile adesea pierdute de companiile mari.

Insa, adevaratele afaceri de succes sunt inovative nu numai in fazele de inceput.

Oricat de puternic este un produs sau un serviciu la lansarea pe piata si ulterior, companiile inovative continua sa isi actualizeze, in mod regulat, strategia de afaceri, structura organizationala, produsele sau serviciile, procesele interne, reevaluand oportunitatile de crestere pana la statutul de leader de piata. In centrul acestora se situeaza intotdeauna preocuparea pentru dezvoltarea continua, prin educatie si instruire, a resurselor umane inalt calificate, apte sa asigure efectivitatea proceselor inovarii.

Dupa mai mult de doua decenii de manifestare libera a initiativei private, sub diverse forme si incercari prea putin reusite, ar fi de dorit ca dezvoltarea IMM-urilor din Romania sa fie proiectata pentru un alt nivel de evolutie, urmarind stimularea in continuare a competentelor si atitudinilor antreprenoriale, dar schimband accentul catre valorificarea ideilor comerciale noi prin cercetare, dezvoltare si inovare.

Realitatea din Romania

Un pasaj succint din analiza cuprinsa in POR 2014-2020 este definitoriu pentru starea reala a sectorului IMM: "Rata de supravietuire a intreprinderilor dupa trei ani de la infiintare era in Romania, de 44,49%, fiind printre cele mai scazute din UE. Doar 19,4% din totalul IMM-urilor existente in Romania au introdus inovare de produs sau de proces, principala sursa de competitivitate a IMM-urilor reprezentand-o costurile scazute.

IMM-urile asigura aproape 2/3 din totalul locurilor de munca, insa competitivitatea acestora este afectata de utilizarea unor tehnologii si echipamente cu durata de viata depasita si in general energofage. Instalarea crizei economice a marcat debutul declinului sectorului IMM, numarul unitatilor active scazand cu aproximativ 4% la nivelul anului 2009.

Tendinta descrescatoare s-a accentuat in urmatorii doi ani, astfel incat, la sfarsitul anului 2011, cresterea numarului de IMM-uri din perioada anterioara crizei economice era aproape in totalitate anulata. Impactul crizei economice asupra nivelului ocuparii din sectorul IMM a fost insa unul extrem de puternic, datele statistice reflectand pierderea a peste 463.000 locuri de munca numai in intervalul 2008-2010."

Cum poate fi "tratat" sectorul IMM

Starea maladiva a sectorului IMM, recunoscuta de factorii decidenti, trebuie si poate fi tratata daca exista vointa si asumare din ambele parti implicate, mediu de afaceri si stat, pentru crearea unui parteneriat real care sa defineasca si sa implementeze cele mai potrivite masuri si structuri viabile, necesare pentru dezvoltarea sustenabila a IMM-urilor.

Momentul este crucial dar si prielnic, favorizat fiind de etapa actuala de pregatire pentru lansare a viitoarelor operatiuni de finantare din fondurile europene.

O programare rationala si o implementare eficienta ar putea contribui la consolidarea, pana in anul 2020, a unui sector al IMM-urilor competitiv, cu companii capabile sa investeasca in solutii inovatoare si sa concureze cu succes pe pietele regionale si internationale.

Articol semnat de Ileana Modreanu, Consultant in Management, Fundatia Post-Privatizare.

Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.

Google a lansat recent noi funcții pentru ecosistemul Android. Despre ce este vorba
Google a lansat recent noi funcții pentru ecosistemul Android. Despre ce este vorba
Google a lansat recent noi funcții pentru ecosistemul Android, proiectate să îmbogățească experiența utilizatorilor pe dispozitive mobile, tablete, smartwatch-uri și sisteme auto....
Vești bune pentru utilizatorii iOS! Apple vrea să introducă două opțiuni noi de culoare pentru seria iPhone 16
Vești bune pentru utilizatorii iOS! Apple vrea să introducă două opțiuni noi de culoare pentru seria iPhone 16
Apple se pregătește să aducă pe piață modelele iPhone 16 Pro și iPhone 16 Pro Max în două noi opțiuni de culoare: Desert Titanium și Titanium Grey, potrivit ultimelor informații...
#Ileana Modreanu FPP, #consultanta IMM, #studiu IMM Romania, #sfaturi IMM Romania , #Companii Romania