Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Avocat Leonte Oana Madalina Cum se infiinteaza o firma in 2014. Care sunt pasii de urmat si actele necesare

Avocat Leonte Oana Madalina Cum se infiinteaza o firma in 2014. Care sunt pasii de urmat si actele necesare
Legea 31/1990 actualizata, privind societatile comerciale vorbeste despre mai multe tipuri de firme, dar pentru ca cea mai des intalnita forma de organizare a unei activitati este SRL-ul (adica Societate cu Raspundere Limitata) va vom prezenta care sunt actele si pasii necesari pentru infiintarea unui SRL.

Pentru majoritatea intreprinzatorilor din Romania, infiintarea unui SRL reprezinta primul pas in lumea afacerilor, de cele mai multe ori, reprezentand si prima lor societate comerciala.

Acum infiintarea unei firme de tip SRL in 2014 se poate realiza in 3 zile lucratoare de la depunerea dosarului la Registrul Comertului din aria careia se afla sediul social al firmei.

Pasii de urmat pentru infiintarea unui SRL sunt urmatorii:

1. Alegerea si rezervarea denumirii firmei. Rezervarea numelui firmei se va face la Registrul Comertului, iar pentru a nu pierde prea mult timp, pregatiti cel putin 3 denumiri pe care le puteti trece in Cererea de verificare a disponibilitatii denumirii firmei si a rezervarii acesteia si achitati taxa pentru aceasta procedura in valoare de 72 de lei.

2. Stabilirea obiectului principal de activitate si a celor secundare, conform clasificarii societatilor comerciale functie de codul CAEN.

3. Depunerea capitalului social. Capitalul social se depune la banca intr-un cont special de "capital social" pentru care bancile de regula au formulare speciale, iar angajatii bancii ar trebui sa stie sa va indrume cu privire la acesta. Capitalul social minim in cazul unui SRL este de 200 lei.

4. Stabilirea sediului social. Sediul social poate fi:

- un imobil aflat in proprietatea dumneavoastra (contract de vanzare-cumparare, donatie sau certificat de mostenitor);
- un spatiu inchiriat (contract de inchiriere sau subinchiriere inregistrat la organele fiscale in situatia in care cel care va inchiriaza spatiul este o persoana fizica);
- un spatiu asupra caruia aveti un drept de folosinta gratuita (contract de comodat);
- gazduit la un cabinet de avocatura. Acest serviciu juridic este oferit de unele cabinete de avocatura si este util persoanelor care nu au un spatiu necesar pentru stabilirea sediului social. Gazduirea sediului social la cabinet de avocatuara se poate face pe o perioada de maxim un an.

Aici gasiti mai multe informatii despre serviciul de gazduire sediu social.

Dovada sediului se face cu copii dupa actele enumerate mai sus, functie de categoria in care va incadrati.

In situatia in care sediul social va fi stabilit intru-un imobil in care exista vecini si asociatie de proprietari/locatari aveti nevoie sa obtineti acordul vecinilor (direct afectati pe orizontala si verticala) si al asociatiei de proprietari pentru a putea stabili sediul social in acel imobil.

5. Redactarea actului constitutiv. In continutul acestuia trebuie specificat in mod obligatoriu:

- obiect principal de activitate;
- obiect secuntar de activitate;
- denumire firmei (cu numarul rezervarii eliberate de catre O.N.R.C.);
- asociatii / administratorii firmei;
- capitalul social si aportul la capitalul social al fiecaruia dintre asociati;
- adresa unde se va stabili sediul social al firmei.

Aici gasiti informatii utile despre ce trebuie sa contina actul constitutiv.

6. Declaratia pe proprie raspundere (din care sa rezulte ca indepliniti conditiile legale pentru detinerea calitatii de asociat si/sau adminsitrator) si obtinirea specimenului de semnatura. Acesata procedura se poate realiza in fata unui notar si va costa in jur de 50-100 lei in functie de notar sau pot fi date si in fata referentului ONRC.

Actele necesare infiintarii unei firme de tip SRL sunt urmatoarele:

1. cererea de inregistrare; (o puteti descarca de aici)

2. actul constitutiv semnat de asociati; acesta poate fi atestat de avocat, sau poate fi sub semnatura privata (semnat doar de asociati);

3. rezervarea denumirii societatii comerciale eliberata de registrul comertului;

4. copii certificate ale actele de identitate ale asociatilor si adminitratorilor firmei in curs de inmatriculare;

5. documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social (contract de comodat, de inchiriere, insotite de copie a titlului de proprietate asupra spatiului, contractul de asistenta juridica in situatia in care sediul se stabileste la avocat prin serviciul de gazduire sediu social, etc);

6. acordul vecinilor si al asociatiei de proprietari doar in situatia in care sediul social al firmei se stabileste intru-un bloc de locuinte;

7. declaratia pe proprie raspundere a asociatilor si administratorilor potrivit careia indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru detinerea si exercitarea calitatii de asociati/administrator, atestata de avocat sau autentificata de notar;

8. specimenul de semnatura al administratorului firmei autentificat de notar;

9. dovada depunerii capitalului social al societatii comerciale, eliberata de banca la care ati depus capitalul social;

10. Anexa 1 - Vector Fiscal; (o puteti descarca de aici)

11. Declaratia pe proprie raspundere model 2 (prin care se activeaza codurile ce se doresc a fi desfasurate) sau declaratie pe proprie raspundere model 1 (in situatia in care societatea nu desfasoara activitate la momentul infiintarii);

12. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale. Taxele se achita la Registrul Comertului unde se face inregistrarea firmei, iar acestea sunt in cazul infiintarii unui SRL cu asociat unic in jur de 550 lei;

13. Dupa caz, imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau delegatie pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale.

In concluzie costul infiintarii unei firme de tip SRL in Romania este : 550 lei (taxe la ONRC) + 200 lei (capitalul minim social) + 100 lei (taxe notar pentru declaratii si specimen de semnatura) = 850 lei.

Cand dosarul este complet cu toate actele enumerate mai sus, acesta se depune la Registrul Comertului de pe langa Tribunalul in a carui raza se va afla sediul societatii, pentru efectuarea inmatricularii societatii.

Registrul comertului va elibera urmatoarele acte care vor atesta infiintarea firmei:

- Certificatul de Inregistrare
- Certificatul constatator

Dupa obtinerea acestor documente oficiale, intreprinzatorii vor putea demara procesul de obtinere a autorizatiilor si a avizelor pentru a indeplini toate conditiile de functionare prevazute de lege in raport de obiectul de activitate pe care societatea il va desfasura.

Daca nu aveti timp si vreti ca un avocat sa se ocupe de infiintarea firmei in locul dumneavoastra trebuie sa stiti ca onorariul pentru acest gen de serviciu juridic este in jur de 300-500 lei. Avocatul nu poate insa merge la notar si nici la banca in locul dumneavoastra, deci aceste doua drumuri sunt inevitabile.

De recomandat este sa aveti sprijinul unui avocat care sa va indrume in redacatarea actului constitutiv si in alegerea codurilor caen, cat si autorizarea corecata a domeniului de activitate. Orice modificare ulterioara infiintarii firmei este taxata de ONRC si este bine ca de la inceput sa aveti lucrurile bine stabilite si concepute.

Este important sa fiti tot timpul la curent cu noutatile legislative sau sa lucrati cu specialisti care sa se ocupe pentru dumneavoasta de aceste lucruri. In Romania mediul legislativ si fiscal este destul de dinamic.

Articol semnat de avocat Leonte Oana Madalina.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 8769 ori