Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Jucariile romanesti, "stricate" de adaosurile comerciale din supermarketuri

Jucariile romanesti, "stricate" de adaosurile comerciale din supermarketuri


Producatorii locali de jucarii, cum ar fi fabrica de papusi din Arad, reprezinta o "specie" pe cale de disparitie, in conditiile in care brandurile precum Jumbo ataca piata locala, atrasi de cifrele promitatoare, care estimeaza cea mai mare crestere din Europa Centrala si de Est.

Piata de jucarii din Romania ar putea sa aiba o crestere anuala de 14% in perioada 2013-2015, fiind astfel statul din Europa Centrala si de Est cu cea mai rapida crestere, releva un studiu Euromonitor. "Pentru jucatorii multinationali Romania reprezinta una dintre cele mai mari piete din Europa unde trebuie sa fie prezenti", spun reprezentantii Euromonitor.


Romania, o piata de referinta pentru producatori straini de jucarii

Principalii retaileri de pe piata locala de jucarii si jocuri sunt Noriel, Burak Toys sau D-Toys. Noriel ramane si printre cei mai cunoscuti jucatori de pe piata locala, care comercializeaza marci precum Monopoly, Twister, Barbie sau Horseland, a avut, in 2010, in ultimul an pentru care exista date disponibile, afaceri de 30 milioane lei (7,1 milioane euro).

In acest moment, piata locala este invadata de jucarii produse in China, dar retaileri precum grecii de la Jumbo nu se tem sa faca investitii, convinsi ca mai este loc neexploatat. Retailerul grecesc are ca principal avantaj pretul mic, datorita materialelor ieftine din care sunt confectionate jucariile, "arma" pe care producatorii locali nu pot concura.

De altfel, jucatorii autohtoni sunt sceptici ca vor mai putea face fata pentru multa vreme "invaziei de chinezarii" si recunosc ca sunt la limita supravietuirii.

Adaos de 50% impus de supermarketuri

Virginia Chirea, reprezentantul Burak Toys, sustine ca esential este sa ramana pe piata, "macar de dragul angajatilor", pentru ca de profit cu greu mai poate fi vorba.


Jucarie produsa de Burak Toys

Mai ales ca supermarketurile ingreuneaza foarte mult lucrurile, prin adaosul de pana la 50% pe care il impun. "Stiu la ce pret pleaca produsele din fabrica si vad cat de mult adauga supermarketurile", spune reprezentantul producatorului de jucarii.

Nici macar exportul nu mai este o solutie, adauga Virgina, pentru ca 90% din productie ramane in tara. "Am exportat in Moldova, Bulgaria si foarte putin in Spania, dar nici exportul nu mai este ce a fost".

Producatorii locali isi iau jucariile si pleaca

Pe de alta parte, sunt si producatori romani care mizeaza foarte mult pe export. Jucatorii mari si cu vechime si-au dezvoltat lanturi de magazine, au vandut actiuni catre fonduri de investitii ori s-au orientat preponderent catre alte piete, mult mai interesate de jucariile romanesti.

De exemplu, D - Toys are fabrici in Romania, dar a ales solutia exportului, iar acum jucariile produse in Covasna ajung in peste 15 tari.


Magazinul Noriel

Noriel, producator local si importator care comercializeaza papusi, accesorii, jocuri creative si de constructie, puzzle-uri a adoptat o strategie diferita si a preferat investitiile in dezvoltarea retelei de retail.

Papusa fanion Aradeanca, o specie pe cale de disparitie

In urma cu 20 de ani, papusile confectionate de fabrica din Arad, popular numite "aradence" ajungeau la copiii din Anglia, Franta si Germania, dar si in Turcia sau Irak.

In urma cu doi ani, exporturile de papusi au fost sistate. "In 2011, am produs doar pentru piata romaneasca, un numar de 60.000 de papusi. Din 2011 am oprit exporturile, pentru ca nu a mai existat cerere, insa suntem convinsi ca situatia se va reglementa", declara Octavian Finata, director comercial Aradeanca, citat de Antena3.


Papusi Aradeanca, imbracate in portul popular. Sursa foto: etimpul.ro

Ghinionul a urmarit fabrica din Arad care a intrat in insolventa in luna martie a acestui an. Brandul fanion al perioadei comuniste nu se va pierde, promitea, la acea data Octavian Finata, numit administratorul special al societatii, Octavian Finata, fost presedinte al Consiliului de Administratie, a declarat ca brandul "Aradeanca" nu se va pierde, iar productia va continua.


Jucarii produse de fabrica de la Arad

"Chiar si in acest moment, cei 28 de angajati sunt la munca, iar productia de jucarii nu a fost oprita. La incheierea procedurii de faliment, activitatea va continua int-o alta forma organizatorica si juridica. Se va infiinta o noua societate comerciala care va prelua si brandul. Productia va continua", a spus Finata.

In 2011, fabrica avea datorii totale de aproape 1 milion de lei si o cifra de afaceri de aproximativ 847.000 de lei, conform datelor publicate pe site-ul ministerului de Finante. "Aradeanca" a avut profit cu un an in urma, dar nesemnificativ, de doar 978 de lei. Tot in 2010, datoriile totale se ridicasera la 1,1 milioane de lei, iar cifra de afaceri era de circa 782.400 de lei.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5771 ori