Lucian Radulescu, Sony Romania: Eram admirator al brandului inca din '90

Sambata, 24 Mai 2014, ora 00:00
3169 citiri
Lucian Radulescu, Sony Romania: Eram admirator al brandului inca din '90
Foto: Lucian Radulescu, Sony

Lucian Radulescu a prezentat saptamana aceasta la Bucuresti televizorul oficial al Campionatului Mondial de Fotbal FIFA 2014 si a vorbit despre evolutia sa in cadrul Sony Romania din anii '90 si pana acum, dar si despre urmatoarele sale investitii in materie de gadgeturi.

Managerul isi aduce aminte cu entuziasm de inceputurile sale in echipa Sony, mai ales de interviurile cu directorii japonezi de atunci. "A fost o perioada foarte buna, atat ca business cat si ca evolutie personala", spune acesta.

Radulescu ocupa acum functia de Country Head Sony Romania si Republica Moldova si a predat, recent, stafeta la conducerea sediului din Bulgaria pentru a se ocupa in detaliu de piata romaneasca. O piata pe care o indrageste foarte tare, de altfel, si al carei potential il cauta cu fiecare lansare.

Cea mari recenta lansare, Sony Bravia - Televizorul oficial al Campionatului Mondial de Fotbal 2014- l-a convins chiar si pe el: este pe lista achizitiilor sale personale in acest an.

Tot cu ajutorul gadgeturilor pe care compania sa le produce si-a descoperit recent si o noua pasiune, fotografia.

" (...) ma uit la noua serie de camere mirrorless si mai ales la gama noua de lentile Zeiss si sunt fascinat de cata tehnologie e intr-un corp atat de mic. Pana la urma rezultatul final al fotografiei ma face sa cred ca sunt chiar un fotograf innascut", recunoaste managerul, intr-un interviu acordat Business24.

Ce schimbari de management au avut loc recent, la conducerea Sony Romania, Bulgaria si Republica Moldova?

A fost un parcurs predictibil si planificat. Dupa schimbarea de management care a avut loc acum doi ani, de cand nu mai exista un expat japonez, am gestionat businessul din Bulgaria de la Bucuresti. A fost un interimat care a durat un an, un an si ceva, pana cand am promovat pe cineva local: directorul de vanzari de acolo. E o persoana de mare incredere si sunt foarte bucuros pentru el.

De asemenea sunt bucuros pentru Romania ca am reusit sa ne concentram toata atentia inapoi in tara. Sunt piete complet diferite si, practic, ne gestionam mai bine resursele. Acesta este background-ul schimbarii.

Sunteti alaturi de Sony de la sfarsitul anilor '90, ce v-a determinat sa va alaturati acestei echipe?

Din '99, mai exact, dar sunt alaturi de Sony de dinainte pentru ca eram mare admirator al brandului. Am avut aceasta ocazie sa ma angajez si a fost (si este) un "dream job" pentru mine.

Mai ales interviurile cu directorii japonezi de atunci. A fost o perioada foarte buna, atat ca business cat si ca evolutie personala.

Ce stil de management se practica la Sony?

Sony a avut intotdeauna o deschidere mai mare catre global fata de alte companii din Japonia. Sony, totusi, a implinit o varsta respectabila si a reusit acest lucru abordand un stil decizional "de conses", foarte deschis, comparativ cu alte branduri japneze care au un stil mai "militaresc" si mai inchis.

Daca ar fi sa caracterizez intr-un cuvant stilul de management Sony, acesta ar fi un stil progresist.

Cat de compatibil este managementul romanesc cu stilul Sony?

Aici este vorba, desigur, de cat de pregatit sunt eu si generatia mea, de cata experienta avem in management. Sa ne gandim, totusi, ca piata din Romania este o piata foarte tanara. Are cam 20 de ani de dezvoltare capitalista si cultura de corporatie nu este inca matura. Exista, asadar, diferente destul de mari, atat de mentalitati cat si de experienta.

Compatibilitatea este asigurata tocmai de management pentru ca treaba trebuie facuta cu oamenii din Romania, cu oamenii care stiu cel mai bine piata, iar nevoile si obiectivele sunt organizate undeva in afara Romaniei.

Si echipa de management locala are tocmai acest rol, de mediere. Si indiferent care este nivelul de efort, aceasta este valoarea adaugata a unei echipe de management intr-o corporatie internationala: sa te adaptezi la caracteristica pietei, pentru ca asa sunt angajatii pe care ii conduci, asa sunt si partenerii cu care lucrezi, asa sunt si consumatorii.

Si atunci nu poti avea o disproportie intre aceste lucruri.

Rolul meu este acela de mediere cu compania Sony pentru a raspunde cat mai bine obiectivelor si nevoilor companiei si, pe de alta parte, sa raspundem nevoile pietei, angajatilor, partenerilor. Este un job care imi place si care imi aduce mereu noi provocari.

Cum a evoluat piata romaneasca de IT de la sfarsitul anilor '90 pana acum?

Am asistat la foarte multe schimbari, foarte multe suisuri si coborasuri, mai ales in anii apropiati de intrarea in Comunitatea Europeana, din 2007, am asistat la cresteri spectaculoase de la an la an, chiar la dublari de piata, fenomene sesizate pana la nivel de "headquarter" in Tokyo. Cei de acolo au fost foarte interesati sa captam acest potential.

Am asistat si la caderi spectaculoase, atat in piata cat si de brand, dar intr-un final lucrurile s-au asezat. Avem in fata clienti mult mai maturi prin comportamentul de achizitie. Avem parteneri mult mai maturi si, intr-un fel, si noi ca organizatie suntem mai pregatiti sa facem fata provocarilor.

Si daca inainte o crestere de 50-60% de la an la an era nesatisfacatoare, astazi vorbim de alte cifre: +5% este un obiectiv foarte bun.

Sigur ca un brand cum este Sony a gasit in Romania o popularitate preexistenta, inainte de a veni oficial in tara. Brandul Sony este in continuare cautat si de generatii mai tinere si rolul nostru este sa amplificam acest impact si sa obtinem, bineinteles, si rezultate financiare.

Mai important de atat, vrem sa avem o crestere durabila si vrem ca Sony sa fie in casele romanilor si sa fie un brand preferat de romani. Nu cu orice pret sau nu cu orice cost, dar e mai important cateodata decat profitabilitatea sau cifra de vanzari.

Daca ar fi sa facem o comparatie intre Romania si Bulgaria, cum ar arata ea?

Piata din Romania este mult mai competitiva, mult mai agresiva, mult mai segmentata. Piata din Bulgaria este inca virgina, sunt mai putini jucatori, atat din perspectiva brandurilor cat si din perspectiva retailerilor. Segmentul de internet nu este dezvoltat, deocamdata, de asemenea segmentul de hypermarket nu este dezvoltat.

Romania este mai competitiva, ceea ce este un lucru bun, in beneficiul consumatorilor. Pentru ca provoaca brandurile sa aduca gama noua mai rapid, inaintea celorlalti, provoaca brandurile sa aiba preturi competitive si, in final, consumatorul are de castigat.

Cum este piata din Republica Moldova?

Daca am caracterizat piata din Bulgaria ca fiind virgina, piata din Republica Moldova as putea spune ca este o piata foarte interesanta si destul de greu de gestionat mai ales de la mare distanta.

Este o piata specifica si are nevoi specifice, atat din perspectiva consumatorilor care sunt impartiti in ceea ce priveste limba utilizata. Pe deoparte este limba romana care este utilizata, dar, de asemenea, este nevoie si de limba rusa.

Meniul produselor, manualul de utilizare, comunicarea de marketing care face ca tot procesul sa fie mai complex. Precum si din perspectiva comerciala. Fluctuatiile sunt destul de mari in functie de evolutia economica si politica a tarii.

Stim cu totii ca exista zonele de instabilitate politica si economica, unde lucrurile se desfasoara un pic mai dificil.

Pe de alta parte Sony este foarte prezent in Republica Moldova si avem pe termen scurt si mediu planul de a ne extinde, de a ne creste popularitatea in Republica Moldova. Si accesul cateodata la tehnologie noua este mai facil si mai rapid in astfel de zone unde apetitul pentru consum este mai mare decat in alte zone.

In ce masura v-au afectat evenimentele din ultima perioada?

Nu am fost afectati in mod direct. Daca va referiti la evenimentele politice, ele au o influenta, dar fluctuatiile sunt pe termen mediu. Sunt mai multi factori, dar, niciun proces economic nu este incurajat de instabilitatea politica sau de instabilitatea economica.

Au si ei problemele lor specifice, locale, pe care trebuie sa le respectam, dar nu am vazut vreun impact foarte direct. Desigur ca in mentalul colectiv si in comportamentul consumatorilor, orice amenintare, orice instabilitate provoaca o amanare a procesului de achizitie. Dar deocamdata lucrurile merg bine.

Care este piata dumneavoastra preferata pentru Sony?

Sigur ca ma uit la Romania ca nu ne-am atins potentialul maxim. Cred in aceasta piata si cred ca putem sa crestem in popularitate si in gradul de selectie a consumatorilor pentru Sony.

Fiind si bucurestean, desigur, ma aplec mai mult asupra pietei din Bucuresti, asupra magazinelor de aici, vreau sa fim o prezenta cat mai buna. De asemenea, credem ca pentru romani este important sa aiba siguranta unei informari corecte la raft si de aceea eforturile noastre sunt indreptate catre asta. Investim foarte mult in oameni si in canalul specific Sony Center sa informam foarte bine consumatorul inainte de a lua decizii.

Piata preferata ramane Romania pentru ca o cunosc cel mai bine si stiu ca mai exista un potential pe care trebuie sa-l descoperim.

Care este "cel mai cumparat" produs Sony in Romania?

N-as putea sa ofer cifre statistice, dar cel mai "hot" produs al momentului este televizorul 4K Ultra HD. Toata lumea isi doreste unul. Dar as adauga pe langa el si tableta Xperia Z2, tableta subacvatica, cea mai subtire si cea mai usoara.

Si mai sunt multe gadgeturi, foarte populare in ultima vreme.

Optiunile sunt diferite fata de restul Europei, sau si romanii se orienteaza catre aceleasi produse ca si restul europenilor?

Romania este o tara foarte conectata la trendurile internationale, dar sigur ca exista lucruri specifice, in functie si de activitatea noastra de comunicare, dar si de stilul de utilizare local.

Sunt multe produse care sunt foarte populare afara, dar nu sunt atat de populare si aici. Tine de diferenta sociala, culturala.

Dar in general, asistam la aceleasi trenduri, cu mici diferente specifice tarii.

Spuneati ca va veti achizitiona si dumneavoastra un televizor Bravia - Televizorul oficial al Campionatului Mondial de Fotbal 2014...

Da, imi tin pumnii.

Care este dispozitivul dumneavoastra preferat de la Sony?

Am un produs preferat, dar produsul pe care il folosesc cel mai mult este telefonul, un Xperia Z1 si sunt foarte multumit de el. Il foloseste si fiica mea foarte des. Face poze foarte bune si ma ajuta, il folosesc ca GPS, organizer...

Recent am descoperit microbul fotografiei si ma uit la noua serie de camere mirrorless si mai ales la gama noua de lentile Zeiss si sunt fascinat de cata tehnologie e intr-un corp atat de mic. Pana la urma rezultatul final al fotografiei ma face sa cred ca sunt chiar un fotograf innascut. Desi eu nu prea stiu sa-l folosesc, noua tehnologie te ajuta foarte mult. Si incepi sa-ti dezvolti un simt estetic si este un hobby foarte usor accesibil si foarte placut, in ziua de astazi.

Un alt gadget pe care as vrea sa mi-l achizitionez in vara asta este un Action Cam. O camera pe care sa o pun pe bicicleta si sa inregistram traseele cu familia, sa-mi filmez copiii cum merg pe bicicleta. Mi se pare foarte interesant, dupa aceea, de impartasit.

Asadar, nu renuntati la gadgeturi nici in vacante?

Nu renunt la gadgeturi, doar la telefon. In vacante ma deconectez pe cat posibil, sa ma pot relaxa.

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...
#Sony Romania, #Manager Sony Romania, #Lucian Radulescu Sony Romania , #Companii IT