Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Din California la Cluj, spre primul milion de euro - Voicu Oprean, AROBS

Din California la Cluj, spre primul milion de euro - Voicu Oprean, AROBS


Voicu Oprean este un antreprenor vizionar care a pus bazele unei companii de IT in Romania in 1998, chiar la Cluj, cu mult inainte ca acest oras sa devina cel mai mare centru IT din tara. Ulterior, in 2004, lansa primul produs IT mobil romanesc, cand pe piata existau doar Palm si Windows Mobile.

Tot el este si cel care a propus solutia de monitorizare a agentilor de vanzari firmelor de distributie, un domeniu aflat atunci in plina crestere.

" (...) primele luni dupa intoarcere in tara am lucrat intr-un apartament de bloc unde aveam si o saltea de dormit - daca ma prindea o ora prea tarzie. Oricum a trebuit sa treaca 8 ani ca sa ajungem la primul milion de euro, in 2006", isi aminteste fondatorul AROBS primii pasi in lumea afacerilor, dupa experienta sa din California.

Acum incaperile companiei sale aduc izbitor cu cele ale Google, atat ca impartire cat si ca atmosfera:

"Avem spatii de interactiune intre oameni. In sediile noastre sunt prezente si zone ample de relazare, zona de sport, si cate un bar unde barmani profesionisti ofera cel mai bun expresso sau latte din Cluj, dar si fresh-uri proaspete sau smooties (...) ", spune Voicu Oprean, intr-un interviu acordat Business24.

Ati pus bazele AROBS in 1998, dupa ce ati activat deja in domeniu, in cadrul unei companii din Statele Unite. Cum s-a nascut ideea AROBS?

Am lucrat in USA in 1997 la o firma de IT din California, care ulterior mi-a devenit client. Ideea numelui mi-a venit la un targ de IT din Las Vegas- Comdex in 1997 cand am si lansat numele de AROBS (Advance Romanian Business Solutions), cred ca si acum mai am badge-ul de intrare cu acest nume.

Investitia cea mai mare a venit ca in orice start-up in investitia de timp si de energie din partea mea si banii stransi in SUA. Oricum primele luni am lucrat dupa intoarcere in tara intr-un apartament de bloc unde aveam si o saltea de dormit - daca ma prindea o ora prea tarzie. Oricum a trebuit sa treaca 8 ani ca sa ajungem la primul milion de euro, in 2006.

De ce s-a nascut in Romania si nu in Statele Unite?

In Romania am decis sa ma intorc pentru familie - pe atunci in familie erau parintii. Obiectivul meu in 1997 era sa dau posibilitatea softistilor sa isi faca o cariera in Romania sa nu mai fie nevoiti sa imigreze pentru a-si face un viitor in domeniul pe care l-au studiat.

Chiar partenerul meu de atunci a decis in 2000 sa emigreze in Canada. Era o perioada foarte grea. Din generatia mea de absolventi 1994 de la Universitatea Tehnica, Facultatea de calculatoare, 90% sunt plecati din tara. Canada, Germania, USA, Japonia, Hong Kong, Singapore.

Dupa ce am vazut cum si la ce nivel se lucreaza in state si cat de important este clientul, nu am mai putut sa stau ca si angajat. M-am angajat imediat dupa intoarcerea in tara insa in 6 luni am plecat (a se citi am fost dat afara de angajator) si am fondat AROBS.

In Romania ati ales sa va dezvoltat in Cluj, un loc recunoscut in ziua de astazi ca un centru important pentru sectorul IT. Ati anticipat, asadar, un nucleu al IT-ului la noi in tara?

Evident ca da, dar a fost mai mult o chestiune de noroc alegerea Clujului si de confort. Desi primii doi ani de facultate i-am facut la Timisoara, Clujul pentru mine a fost centrul de software al Romaniei si, fiind si Clujean, am pornit de aici.

As fi putut incepe oriunde cred, dar poate a fost si un noroc sa nu ma gandesc la alta optiune. Acum avem puncte de lucru in Bucuresti, Budapesta si Chisinau dar si Iasi si Tg.Mures.

Va considerati un antreprenor vizionar?

Asta voi lasa pe altii sa decida. Cert este faptul insa ca sunt implicat in diverse proiecte sociale sau de educatie sau de antreprenoriat prin care incerc sa insuflu firmelor de software si softistilor idea de a incepe cu produse si de a aduce plus valoare, de a nu ramane in zona de outsourcing sau de angajati.

Cred ca idea de antreprenoriat este aproape inexistenta in Romania prin prisma modelelelor din piata. Cautati in Dex antreprenor sau pe google si veti fi surprinsi de ceea ce apare.

In Romania, AROBS are peste 2500 de firme clienti si nu este usor sa nu faci diferenta intre ei si sa ii tratezi pe fiecare cu maxim de seriozitate si profesionalism.

Am trecut prin criza cu o crestere anuala de peste 15% in fiecare an si cred ca prin alegerea solutiilor adresate pietei Romanesti (monitorizare Flota prin GPS si monitorizare prin telefon mobil sau tablete a agentilor de vanzari) am gasit o nisa in piata si am venit in intampinarea nevoilor de aici.

De asememea iesirea din Romania cu Solutiile AROBS in Ungaria si Moldova sper sa invatam cum sa atacam alte piete mult mai mari si sa ne adaptam nevoilor acestor piete.

Afacerea dumneavoastra a atins, insa, apogeul in 2004. Spuneti-ne mai multe despre acest moment si despre inovatia pe care ati adus-o in acel moment pe piata.

De fapt 2002, a fost anul de cotitura. In 2002 am pierdut un mare client de outsourcing din SUA si atunci am fost fortati sa inovam si sa ne reinventam. Sa investim in produse brand AROBS sau sa dam oamenii afara.

A fost o decizie grea dar am decis sa investim in plina criza IT globala. Am avut partial succes cu unul dintre produsele AROBS si chiar am esuat cu primele doua produse.

In 2004 am reusit sa lansam primul produs software marca AROBS pe care il consideram si acum un succes, Optimall SFA. Am avut visiunea sa credem in mobilitate desi existau foarte putin producatori in piata. Palm si Windows Mobile.

Si am dezvoltat o solutie adresata firmelor de distributie, FMCG- de monitorizare a agentilor prin terminale mobile. In fapt o extensie a solutiei ERP din fiecare firma. Si pentru ca am decis sa nu ne legam de nici un ERP solutia noastra a ajuns constanta in activitatea unei echipe de vanzari ciar daca ERP-ul se schimba, iar agentii de vanzari care au folosit-o o promovau oriunde mergeau pentru ca este intuitiva si foarte usor de folosit.

In 2006 am decis sa intram in zona de sisteme de navigatie prin GPS, si am pornit cu MIO la drum. Mio era la acel moment singurul brand care avea harta Romaniei pe sisteme de navigatie si am distribuit acest brand in Romania chiar daca neoficial in primii 3 ani.

In 2008 am lansat Smailo, brandul AROBS de sisteme de navigatie, iar ulterior am mai lansat tablete, camere video auto si casetofoane auto.

Cum a evoluat AROBS de atunci pana in 2014?

Am avut in 2008 o crestere de peste 15% pe an si azi am ajuns la aproape 12 mil cifra de afaceri bazandu-ne pe 3 linii de business:

Solutii software: Monitorizare flota prin GPS, Optimall SFA pentru optimizarea activitatii agentilor de vanzari, Servicii outsourcing - unde peste 300 de programatori lucreaza pe proiecte extraordinar de inovative, ajungand sa ne ocupam de intregi departamente de R&D software, Distributia si productia de sisteme GPS sau tablete brandul Smailo.

Ce cifra de afaceri ati inregistrat in 2013 si ce estimari aveti pentru 2014?

Pentru 2014 ne-am estimat o crestere de 20% si cum la jumatate de an cred ca suntem aproape de a o realiza. De asemenea mai avem in lucru cateva proiect special, incubat in firma care speram sa iasa pe piata in acest an, in zona educatiei si zona travel.

Credem ca aceste proiecte special incubate in AROBS vor face diferenta. Daca nu un acest an atunci sigur in 2015.

Ce planuri de business aveti pentru AROBS in 2014? Ati inchiriat un spatiu in fostul sediu Nokia, la un moment dat. V-ati mai extins? Urmeaza extinderi?

Deja sediul Nokia pentru noi este istorie. Din Iulie 2014 ne mutam in alt sediu care face mai bine fata nevoilor noastre de crestere. In care avem proiectat un spatiu generos de relaxare si de interactiune intre oameni. De asemenea mai crestem in Iasi, Targu Mures si Chisinau.

V-ati creat o mini-lume Google, in birourile AROBS. Cum este, mai exact, atmosfera la dumneavoastra acolo?

Avem spatii de interactiune intre oameni. In sediile noastre sunt prezente si zone ample de relazare, zona de sport, si cate un bar unde barmani profesionisti ofera cel mai bun expresso sau latte din Cluj, dar si fresh-uri proaspete sau smooties. Si unde evident la diverse ocazii servim bere si pizza dupa program.

Daca s-ar ivi acum oportunitatea unei achizitii din partea unui gigant IT, ce decizie ati lua?

Cred ca ne mai trebuie putin pana sa putem achizitiona un gigant IT, ne definim targetele si lucram la finantare prin cotarea la Bursa din Bucuresti, ca sa strangem banii necesari.

Lasand gluma la o parte credem ca avem crestere si prea mult "fun" (distractie n.red) ca sa ne oprim acum din drum sau sa schimbam directia.

Anul trecut am reusit sa achizitionam un jucator mai mic din zona de sisteme de monitorizare flota prin GPS si am invatat si invatam din aceasta achizitie foarte multe. Deci ne pregatim pentru urmatoarea achizitie.

Mai aveti si alte proiecte de business in plan?

Avem cateva proiecte incubate si crescute in firma: automat de bilete de calatorie, o solutie integrata care are hardware produs in China, componente ale unor sisteme de plati cash sau card din Europa si software Romanesc.

Solutia nostra e cu cel putin 50% sub pretul celor vandute de alte firme Europene in Romania. Solutia merge deja la Regia de Transport local in Iasi de peste doi ani si avem cateva cereri de extindere.

Credem insa ca la stabilirea unei grile de evaluarea a unor astfel de proiecte ar ajuta mult ca firmele Romanesti sa fie favorizate daca IP-ul (intellectual property) le apartine si e produs in tara. Dar asta cred ca trebuie studiata de cei care decid unde merg banii de pe fondurile europene.

Mai avem cateva proiecte in zona educatiei unde suntem implicati in dezvoltarea de manuale scolare digitale care speram sa aduca acel boost in educatie pe care noi in IT il tot asteptam.


Avem un produs pentru integrarea sistemelor de rezervari hoteliere, cu portalurile mari de rezervari gen bookings, expedia, hotels.com etc pentru cresterea numarului de rezervari si optimizarea muncii hotelierilor.

De asemenea avem un proiect CO2 calculator pentru zona hoteliera de monitorizarea consumului de dioxid de carbon si afisarea in mod public pe site. Speram ca in timp lumea sa decida daca la pret egal la camera sa aleaga un hotel care are o amprenta de dioxid de carbon mai mica sau care planteaza copaci in scopul de reduce aceasta amprenta.

Detineti cea mai importanta firma de IT din afara Bucurestiului si s-ar putea crede ca va dedicatii 100% businessului. Este adevarat? Sau reusiti totusi sa va gasiti un echilibru profesional/personal? Daca da, cum reusiti?

Cred ca zona de echilibru professional/personal este poate cea mai mare provocare pentru mine. Obisnuiam sa calatoresc chiar si trei zile pe saptamana dar, incepand cu anul trecutm s-a nascut al treilea copil am incercat cat mai mult sa deleg si sa evit deplasarile mai lungi. Inca lucrez la acest lucru.

Insa zona personala as imparti-o intre familie si zona care tine de mine si de hobby-urile mele.

De aproximativ doi ani am reinceput sa particip la triatlon am participat la competitii de "half ironman" in Austria si anul trecut am participat la un full ironman in Elvetia. (4km inot, 180km bicicleta si 42km alergare) toate una dupa cealalta.

Din pacate anul trecut m-am oprit cu 14km inainte de final si sper ca in 2014 sa reusesc sa finalizez un astfel de concurs.

V-ati facut planuri de vacanta pentru vara 2014? Daca da, care este, asadar, urmatoarea destinatie?

Probabil Grecia pentru ca ne place, ca este aproape soare continuu si sunt plaje frumoase.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 8131 ori