Declinul producatorilor de electronice afecteaza economia Japoniei

Vineri, 12 Octombrie 2012, ora 08:25
1681 citiri
Declinul producatorilor de electronice afecteaza economia Japoniei

Producatorii de electronice din Japonia se confrunta cu o criza severa, anuntand pierderi uriase si concedieri masive, ca urmare a preferintelor schimbatoare ale consumatorilor, adaptarii greoaie la noi si concurentei dure.

Astfel, Sharp, Sony si Panasonic au avut anul trecut pierderi in valoare totala de peste 20 miliarde de dolari si au pregatit planuri de restructurare care vizeaza zeci de mii de concedieri, potrivit Mediafax.

Consumatorii se orienteaza in primul rand asupra continutului unui produs, aplicatiilor acestuia si usurintei in manuire, in detrimentul tehnologiei.

Caracteristicile tehnice au pierdut din importanta pe care o aveau in trecut, iar companiile care produc in Coreea de Sud sau China au impins preturile tot mai jos, trend accentuat si de aprecierea puternica a yenului in ultimii ani.

In ultimii cinci ani, yenul japonez s-a apreciat cu 48% fata de dolari, in timp ce wonul sud-coreean a pierdut 18% din valoare.

Consecintele economice ale declinului producatorilor japonezi

Declinul marilor producatori japonezi de tehnologie se va reflecta la nivel economic.

Un exemplu elocvent este Kameyama, un oras cu 50.000 de locuitori care a beneficiat la jumatatea deceniului trecut de investitii masive din partea Sharp. Compania avea in 2004 o cota de piata de 22% in zona televizoarelor LCD si a adus 6,6 miliarde de dolari la Kameyama, unde a ridicat doua fabrici de ultima generatie si a creat 3.000 de locuri de munca bine platite.

Terenurile agricole au devenit rapid zone rezidentiale pentru a acomoda valul de muncitori tineri, sositi din toate colturile lumii, iar taxele colectate de stat de la Sharp au finantat modernizarea infrastructurii orasului, de la renovarea garii la ridicarea unei noi scoli.

Grupul sud-coreean Samsung a inceput imediat o ofensiva dura pe piata axata pe preturi cat mai mici, fortand Sharp sa tina pasul.

Pretul mediu al unui ecran LCD cu diagonala de 40 de inci a scazut de la 2.700 de dolari la inceputul anului 2004 la 1.300 de dolari in 2005. In prezent, un astfel ecran costa doar 250 de dolari, iar cota de piata a Samsung a ajuns la 29%, de la 10% in 2004.

Intre timp, Sharp a cazut de la 22% la 5%, compania fiind nevoita sa efectueze concedieri masive. Angajatii s-au mutat in cautarea unui alt loc de munca, pustiind noile cartiere rezidentiale din Kameyama.

In luna septembrie, Sharp si-a ipotecat majoritatea proprietatilor, inclusiv fabricile si sediul central din Osaka, pentru o linie de finantare de 360 miliarde yeni (4,6 miliarde de dolari), necesara pentru a evita falimentul.

Oficialii Sharp au anuntat ca vor concedia peste 10.000 de persoane, adica 18% din totalul angajatilor, in incercarea de a redeveni profitabila. In plus, intentioneaza sa vanda trei din fabricile sale de televizoare catre Foxconn, unul din principalii furnizori Apple.

Sharp concediaza peste 10.000 de angajati si vinde trei fabrici

Sony, Sharp si Panasonic au in prezent o valoare de piata totala de 29 miliarde de dolari.

In 1999, la apogeul prosperitatii, Sony valora 120 miliarde de dolari, in timp ce valoarea Samsung se ridica la 175 miliarde de dolari.

Producatorii japonezi de bunuri si echipamente electronice sau destinate industriei informatiei si telecomunicatiilor aveau acum doi ani, potrivit celor mai recente date, 665.000 de angajati, reprezentand 8,7% din totalul locurilor de munca la nivelul industriei manufacturiere locale.

Pe de alta parte, aceleasi fabrici genereaza 10% din productia industriei japoneze.

Companiile au totodata o expunere foarte ridicata pe piata locala, aflata in declin abrupt. In ultimul an fiscal, Panasonic a obtinut 53% din venituri in Japonia, Sharp 48%, iar Sony 32%, potrivit datelor Bloomberg.

Spre comparatie, Samsung si LG Electronics obtin mai putin de 20% din veniturile anuale pe piata locala.

Produsul Intern Brut s-a contractat in termeni nominali in opt din ultimii 16 ani, potrivit datelor Bancii Mondiale, iar consumul retail a scazut la 136.800 miliarde yeni in 2011 (1.751 miliarde de dolari), de la 146.300 miliarde yeni in 1996.

Totodata, companiile japoneze si-au concentrat eforturile de extindere in strainatate pe economiile dezvoltate, aflate acum in declin din cauza crizelor financiare ale ultimilor ani, in timp ce producatorii sud-coreeni sau chinezi sunt mai bine pozitionati in regiunile emergente, cu un potential ridicat de crestere.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

TikTok se pregătește să lanseze o funcționalitate revoluționară. Există și un risc major pentru cei care o vor folosi
TikTok se pregătește să lanseze o funcționalitate revoluționară. Există și un risc major pentru cei care o vor folosi
TikTok se pregătește să lanseze o funcționalitate revoluționară care le va permite creatorilor să distribuie conținut video narat cu orice voce doresc, prin intermediul unei noi tehnologii...
Prețul piperat al unei chirii într-un apartament ”de lux” cu terasa năpădită de buruieni. Ofertă ”à la Cluj”
Prețul piperat al unei chirii într-un apartament ”de lux” cu terasa năpădită de buruieni. Ofertă ”à la Cluj”
Un apartament din Cluj, scos la închiriat în categoria ”lux”, este promovat de proprietari în ciuda unor aspecte ce denotă neglijență crasă. O agenție a postat un anunț cu un...
#producatori electronice Japonia, #declin producatori electronice Japonia, #economie japonia, #scaderi vanzari producatori Japonia , #Companii IT