Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

De la glorie la uitare. Este Apple urmatoarea Polaroid?

De la glorie la uitare. Este Apple urmatoarea Polaroid?


La un moment dat, dupa caderea unor giganti precum General Motors sau Citigroup, si Apple ar putea ajunge o epava. Companiile care cresc atat de repede nu raman pe val mai mult de 10 ani. O demonstreaza istoria.

Caderea sa ar fi asemanatoare cu cea a Polaroid, o "companie cometa" care a revolutionat tehnologia, dupa care a intrat in bezna, relateaza Forbes.com. In timpul anilor '60, Polaroid a imbogatit multi investitori. Pe atunci, oricine avea 500.000 de dolari era considerat bogat.

Sub sefia irascibilului si exigentului sef, Edwin Land, compania a scos pe piata filmul color instant. Discursurile sale erau foarte asemanatoare cu cele ale lui Jobs, atunci cand lansa cate un iPhone nou. Land a prezes ca fiecare om de pe planeta isi va face o fotografie cu o camera Polaroid, folosind un film color instant. Jobs a spus un lucru asemanator despre iPhone.

Land nu a exagerat, insa, de-a lungul anilor, Polaroid a ramas fara produse vedeta pe care sa le vanda. Compania abia a reactionat la camerele de 35 mm ale Canon si Nikon, care au dus la scaderea timpului de editare a fotografiilor de la patru ore la o ora. Polaroid pierdea teren cu mult inaintea aparitiei camerelor digitale, care, in tandem cu PC-urile, produceau instant fotografii color pe hartie.

Polaroid a trebuit sa faca fata concurentei cu producatorii japonezi de camere foto digitale. Apple se bate cu Samsung si Amazon. Sistemul Android de la Google pentru smartphone-uri a reusit sa obtina o cota de piata dominanta. Dar cel mai important este cine va avea cea mai mare amprenta pe piata de publicitate pe telefonul mobil.

Wall Street a sarbatorit fabuloasele cifre obtinute de Apple la sfarsitul anului cu o crestere de 6 procente a pretului actiunilor. Intre timp, castigul trimestrial al Google a dus la un avans de 8% al pretului actiunilor.

Vanzarile iPhone, de 37 milioane de unitati au fost cu 5 milioane mai mari decat asteptarile. In ceea ce priveste iPad, s-au vandut 15,4 milioane de bucati, cu 25% peste estimari. Veniturile, in mod natural, au depasit asteptarile trimestriale cu aproape 50 de procente.

Analistii s-au repezit la tastaturi si au publicat noi date financiare: castigul per actiune va ajunge la 41 de dolari, in 2012, adica de 10 ori mai mare decat in cazul altor mari companii americane.

Insa, pentru a rezista, managementul Apple trebuie sa fie mai generos cu actionarii, putandu-le da cel putin 10 dolari pe divident, anual, pentru inceput.

Apple, c a bun pe piata de capital, s-ar fi tranzactionat la valori de 30 sau 40 de ori mai mari decat castigurile, daca am fi fost in anii '68 - '72, adica ar fi fost in aceeasi categorie cu Polaroid si Xerox.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1635 ori