Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Marius Panait, Managing Partner Entelion Software

De la cartelele perforate pana la IT-ul de azi, cu Marius Panait

De la cartelele perforate pana la IT-ul de azi, cu Marius Panait
Evolutia fenomenului Internet a fost uimitoare in ultimii 20 de ani, povesteste Marius Panait, Managing Partner Entelion Software. El se afla in acest domeniu inca de la inceputuri si, din prisma experientei sale, un lucru e clar: "Cu cat va creste puterea de cumparare, cu atat va creste si online-ul", spune acesta.

A terminat facultatea de Automatica si Calculatoare in 1994, s-a angajat ca programator al unor cititoare de senzori si, ulterior, a fost primul angajat al unuia dintre primii furnizori privati de Internet din Romania, EUnet. A fost atat de fascinat de acest domeniu incat nici nu l-a interesat care era salariul pe care urma sa-l primeasca.

Odata cu trecerea timpului a evoluat si a pus pe picioare Entelion Software si, ulterior, proiectul Teamschare, o platforma e-commerce B2B/B2C ce a devenit necesara pentru cresterea vanzarilor si reducerea costurilor operationale.

In 2014 peste 33 milioane de euro au fost tranzactionati prin platforma de e-commerce Teamshare, volumele inregistrand o crestere de circa 30% fata de aceeasi perioada a anului anterior. Iar pentru 2015 antreprenorul asteapta venituri de peste 300.000 euro.

Pe ce se bazeaza cand face aceste estimari? Pe noua atitudine a comaniilor care au inteles ca "nu poti fi competitiv daca angajatii pierd timp copiind date dintr-un soft in altul", spune Marius Panait, intr-un interviu acordat Business24.

Ce v-a atras catre acest domeniu, al calculatoarelor, intr-o perioada in care IT-ul nu era tocmai "la moda" printre romani?

A fost domeniul cel mai apropiat de inclinatia pe care o aveam catre matematica, in plus parea, chiar inainte de 1989 cand am decis sa urmez Facultatea de Automatica si Calculatoare, ca e un domeniu de viitor.

Sigur, de la cartele perforate pana la ceea ce inseama astazi IT&C e un drum lung si cred ca este domeniul/industria care a evoluat cel mai rapid.

Cand ati terminat facultatea, in 1994, v-ati angajat ca programator al unor cititoare de senzori si, ulterior, ati fost primul angajat al unuia dintre primii furnizori privati de Internet din Romania, EUnet. Ce insemna sa fii programator in anii '90 si, mai ales, ce a insemnat pentru dumneavoastra experienta in cadrul furnizorului de Internet?

Sa programezi micro-controlere si senzori a fost oportunitatea de a aplica teoria invatata in cei 5 ani de facultate, a insemnat pentru mine sansa de a proiecta si programa dispozitive soft+hard cu aplicabilitate imediata in industrie, pentru ca produsele finite erau vandute apoi catre fabrici din domeniul chimiei, atat din Romania, cat si strainatate.

Experienta in cadrul furnizorului de Internet a fost unica prin prisma noilor tehnologii, a vitezei de evolutie a industriei de comunicatii, dar mai ales a "importului" de know how tehnic si de business de la firmele partenere din grupul EUnet.

Va gandeati pe atunci care ar urma se fie amploarea pe care fenomenul "Internet" o va lua in Romania si in lume?

Nu, dar parea un domeniu atat de interesant, incat la angajare nici nu am discutat despre salariu, l-am aflat doar la sfarsitul primei luni de munca.

Evolutia fenomenului Internet a fost uimitoare in acesti 20 de ani: la acel moment, conexiunea de Internet pe care o cumparam din afara tarii si apoi o distribuiam clientilor locali era de... 128Kbps.

Cred ca astazi o conexiune mobila la aceasta viteza este de neimaginat.

In 2003 ati pus bazele Entelion Software. Spuneti-ne mai multe despre primii pasi pe care i-ati facut in lumea antreprenoriatului.

Primii clienti au fost din UK, erau proiecte web inovatoare chiar si pentru piata din UK - unul in zona de servicii B2B, altul o platforma ecommerce B2E (business to employees).

Aceste proiecte au pus apoi bazele unei versiuni a platformei pe care mai tarziu am denumit-o Teamshare. Cu fiecare client am invatat ceva, atat din punct de vedere tehnic, cat si business.

In plus, am inceput sa cunoastem piata de ecommerce din UK, cea mai avansata din Europa chiar si astazi. Apoi, incet, incet, am inceput sa transferam aceasta experienta catre piata locala.

Timp de multi ani, targetul de clienti era reprezentat exclusiv de site-uri ecommerce B2C.

In cele din urma, a aparut in Romania primul client distribuitor de produse IT care a dorit o platforma de ecommerce integrata cu un soft local de ERP.

Acesta a fost momentul in care am inceput sa dezvoltam servicii in jurul notiunii de platforma e-commerce B2B/B2C integrata.

Cum s-a nascut ideea Teamshare?

Actuala versiune a Teamshare s-a nascut din nevoia si dorinta de scalabilitate. Modelul prin care oferim serviciile noastre se numeste SaaS, adica software as a service.

Serviciile rezida intr-un cloud, iar din punct de vedere tehnic folosim acelasi cod pentru toti clientii.

Provocarea continua este sa poti totusi personaliza un soft care este identic pentru toti clientii, dar care in unele cazuri trebuie sa difere. Acest nou drum a pornit acum aproximativ 5 ani si de atunci am reusit sa mentinem obiectivul de scalabilitate.

Daca ar fi sa descrieti in doar cateva cuvinte aceasta platforma, cum ar suna aceasta descriere?

Platforma e-commerce B2B/B2C integrata cu orice alta aplicatie software necesara pentru cresterea vanzarilor si reducerea costurilor operationale.

Iata ca in 2014 peste 33 milioane de euro au fost tranzactionati prin platforma de e-commerce Teamshare, volumele inregistrand o crestere de circa 30% fata de aceeasi perioada a anului anterior. Ce a generat aceasta crestere?

Anul trecut si anul acesta, majoritatea clientilor nostri au solicitat site-uri business to business, integrate cu sisteme ERP, dar si cu marketplace-uri, o piata care creste in Romania, cu avantaje pentru comercianti, atat in termeni de crestere a vanzarilor, cat si de reducere a efortului de administrare pe care il presupun.

Cresterea este de asemenea influentata de dezvoltarea pietei de online din Romania, de diversificarea canalelor de vanzari online, cat si de deschiderea catre pietele vecine, cu livrare direct din depozitele din Romania.

Ce estimari aveti pentru 2015?

Anul acesta ne asteptam la venituri de peste 300.000 euro exclusiv, cu peste 25% mai mari fata de cele din 2014.

S-a schimbat in vreun fel atitudinea comerciantilor online fata de solutiile care sa le usureze si eficientizeze munca de zi cu zi, precum Teamshare?

In ultimul an, majoritatea proiectelor Teamshare s-au concentrat pe aplicatiile de ecommerce integrate cu ERP. Acest lucru demonstreaza clar o nevoie tot mai pregnanta de automatizare si scalare a afacerilor din Romania.

Nu poti fi competitiv daca angajatii pierd timp copiind date dintr-un soft in altul.

Companiile care investesc in ecommerce integrat inteleg ca investesc in automatizari de procese de business, lasand masinile sa efectueze operatiunile repetitive, permitandu-le oamenilor de vanzari sa aloce timp si know how pentru new business si fidelizarea clientilor existenti.

Cum se contureaza a fi anul 2016 in materie de comert online? Care sunt tendintele?

Piata va continua sa creasca intr-un ritm mult peste media de crestere a comertului in general, iar online-ul va castiga cota de piata, in detrimentul comertului clasic, offline. Lucru acesta este normal, daca ne uitam la alte piete din afara (UK), unde online-ul a depasit deja offline-ul.

Pe de alta parte, ecommerce-ul s-a diversificat mult si in optiuni, a devenit mai complex de administrat. Marketplace-urile vor continua sa se dezvolte si vor deschide noi oportunitati, care trebuie tratate cu atentie, pentru a evita eventuale conflicte cu reteaua de distributie.

Ecommerce-ul va continua sa reflecte ritmul de crestere economica din Romania. Cu cat va creste puterea de cumparare, cu atat va creste si online-ul.

Cum aveti in plan sa tineti pasul cu aceste tendinte?

Prin interfatarea/integrarea platformei Teamshare cu toate aplicatiile de ERP disponibile in piata locala, cu sisteme de plata, cu toate marketplace-urile si, nu in ultimul rand, cu alte platforme ce ofera servicii cu valoare adaugata, precum serviciile de remarketing, newslettere, A/B testing, etc.

In plus fata de aceste facilitati tehnice, vom ajuta clientii nostri sa foloseasca optim toate aceste instrumente in vederea atingerii obiectivelor lor.

Serviciile adaugate vor face diferenta pe masura ce piata se maturizeaza.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 14544 ori