Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Top constructori. Fratii Horpos ajung in varf, imbogatiti prin afaceri controversate cu statul

Top constructori. Fratii Horpos ajung in varf, imbogatiti prin afaceri controversate cu statul


Fratii Horpos au cladit in zece ani o afacere cu rulaj de 200 de milioane de euro intr-un domeniu in care prietenii bine alesi fac minuni. Compania de constructii Straco Grup a obtinut numeroase contracte cu statul in guvernarea portocalie, iar marea provocare ramane sa isi consolideze afacerile in vremuri noi.

Circa 400 de kilometri de autostrazi au fost construiti dupa Revolutie, iar printre constructorii lor se numara atat companii straine, cat si firme locale, precum Spedition UMB, Euro Construct Trading 9, PA&CO International si Straco Grup.

Evolutia celei din urma, compania Straco Grup, este spectaculoasa, reusind in 2012 sa urce pe primul loc in topul celor mai mari constructori de drumuri si autostrazi din Romania.

"Sa ai idei este o mare calitate. Dar Straco mai adauga ceva. Priveste catre viitor" - spune motto-ul cu care Straco Grup isi intampina vizitatorii online. Reteta a functionat pana acum, insa ramane de vazut cat de bine se orienteaza fratii Horpos in viitor.

Anul trecut, compania controlata de Alexandru (37,5%) si Traian Horpos (27,5%) a avut o cifra de afaceri de 198 de milioane de euro, un profit net de 295 de mii de euro si 815 angajati, potrivit informatiilor furnizate de sistemul online de verificare firme, Risco. Acum cinci ani, cifra de afaceri a fost de doar 30 de milioane de euro.

Ramane de vazut insa daca Straco Grup va reusi sa inoate cu aceeasi gratie si prin valurile guvernarii USL-iste, in conditiile in care apar semne ale unor probleme financiare.

Viitoarea autostrada de la Sibiu la Deva, pe mainile fratilor Horpos

Cele mai importante lucrari publice in derulare din acest an ale companiei Straco Grup sunt tronsoanele de autostrada Deva-Orastie si Orastie Sibiu.

Tronsonul de autostrada Deva-Orastie, de 32,5 kilometri, a fost deschis circulatiei integral la finalul lunii mai. Constructorii autostrazii sunt austriecii de la Strabag si firma romaneasca Straco Grup, controlata de Alexandru si Traian Horpos, care au incasat pana la 1 iunie aproape 150 de milioane de euro din contractul de 197 de milioane de euro pentru aceasta sosea.

Cel de-al doilea tronson al autostrazii Orastie-Sibiu are aproape 20 de kilometri si este realizat tot de Straco Grup, insa in parteneriat cu italienii de la Studio Corona, de aceasta data. Constructorii au finalizat peste jumatate din drum (57,8%), incasand circa 42 de milioane de euro din contractul de aproape 90 de milioane de euro, potrivit CNADNR. Termenul contractual de finalizare a acestui era in luna aprilie, insa deschiderea circulatiei a fost amanata pentru luna noiembrie.

De altfel, acest tronson - Orastie-Sibiu este singurul pentru care CNADNR a efectuat plati in luna mai, de doua milioane de euro.

Cu toate acestea, mai multi parteneri de afaceri sunt in pragul falimentului din cauza platilor neonorate de Straco Grup, in cadrul proiectului autostrazii. Contractele au fost mutate de la compania mama la o alta firma detinuta, Straco Supermix, care a intrat in insolventa in acest an.

Straco Grup, lovita de insolventa Alpine Bau

Alpine Bau, companie austriaca cu cae Straco Grup a castigat un contract cu CFR, a anuntat insolventa in urma cu cateva saptamani.

Contractul se ridica la 747 de milioane de lei si presupune reabilitarea a 30 de km de cale ferata intre localitatile Atel si Micasasa, judetul Sibiu.

Compania austriaca de constructii a declansat cel mai mare caz de insolventa produs in Austria dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. Este a doua mare companie de constructii din Austria dupa Strabag, dar a acumulat datorii de 2,56 miliarde de euro.

Alpine Bau a depus un plan de restructurare prin care diviziile viabile vor continua sa functioneze, urmand sa fie salvate 4.600 din 6.500 de locuri de munca, iar restul grupului va fi vandut sau inchis. Alpine Holding este detinuta de Fomento de Construcciones&Contratas (FCC), cea mai mare companie de constructii de Spania.

Un contract cu Straco Grup a trimis la racoare cativa directori RADET

Trei directori RADET au fost retinuti in primavara de procurorii DNA, in urma unui raport al Corpului de Control al primului ministru intocmit pentru RADET Bucuresti, la solicitarea primarului Sorin Oprescu.

Documentul a reliefat o serie de nereguli, printre care depasirea nivelului salariilor in raport cu anul precedent, neindeplinirea criteriilor de performanta, dar si abateri in atribuirea unor contracte de achizitii publice.

Este vorba despre contractul "Remediere avarie - inlocuire retea termica", incheiat in anul 2012, cu o valoare estimata de 5.647.950 lei.

Contractul a fost atribuit prin aplicarea procedurii "negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare", din motive de extrema urgenta, desi problema are cunoscuta de conducere de ani buni.

Lucrarile au fost divizate in mai multe loturi, fiind transmise invitatii de participare catre cinci operatori economici, care au depus, fiecare, oferta doar pentru cate un singur lot. Printre ei se numara si Straco Grup. Valoarea cumulata a lucrarilor facturate de companie si achitata integral de catre RADET a fost cu 116.685,59 lei, fara TVA, mai mare decat valoarea prevazuta in acordul-cadru, fara sa fi fost incheiate acte aditionale.

Straco Grup a crescut la umbra guvernarii portocalii

Straco Grup s-a afirmat in timpul guvernarii PDL. A inceput cu contracte obtinute de la primariile portocalii de sector, iar cifra de afaceri s-a dublat de la un an la altul.

A colaborat si cu Compania Nationala de Investitii, una dintre cele mai netransparente companii ale statului, in procesul de achizitii publice, potrivit unei analize a Institului de Politici Publice.

De asemenea, societatea a prins si febra salilor de sport. In perioada 2009-2010, a incasat cateva milioane pentru constructia si reabilitarea unor sali de sport din Pantelimon, Giurgiu si Galati.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 7161 ori