Presedintele Cemacon, sfaturi din experienta proprie pentru evitarea falimentului

Marti, 09 Aprilie 2013, ora 08:08
2752 citiri
Presedintele Cemacon, sfaturi din experienta proprie pentru evitarea falimentului
Liviu Stoleru, directorul Cemacon

Piata materialelor de constructii din Romania si-a pierdut atractivitatea pentru investitorii straini, care prefera afacerile cu potential de crestere intr-un termen relativ scurt, de minimum cinci ani, spune presedintele Cemacon, Liviu Stoleru. El ofera, intr-un interviu acordat Business24, cateva sfaturi punctuale pentru antreprenorii amenintati de faliment.

Anul trecut piata de caramizi a inregistrat un nou declin, in conditiile in care sectorul de profil a scazut cu circa 5% in primele 11 luni din 2012, potrivit datelor de la Institutul National de Statistica. Dupa o scadere anul trecut si o posibila stagnare in 2013, producatorii de pe piata de caramizi mizeaza pe anul viitor, pentru o redresare.

Intr-un interviu acordat Business24, Stoleru a explicat cum poate fi resuscitat sectorul materialelor de constructii, care sunt avantajele care evidentiatiaza piata locala in raport cu alte state. De asemenea, Stoleru povesteste cum a evitat Cemacon falimentul in 2010 si ce ar putea face azi companiile amenintate de aceeasi situatie.

Cum estimati ca va evolua piata materialelor de constructii in perioada urmatoare?

Din pacate nu avem nicio premisa de crestere a pietei de zidarii in 2013; anul viitor s-ar putea relua trendul ascendent, dar totul depinde de parghiile legislative si financiare, pe care autoritatile le vor implementa. Dar, chiar si in aceste conditii, ne-am propus cresteri importante, cota de piata, de la 12% la 16% si cifra de afaceri.

Declinul de pe piata imobiliara a atras dupa sine si deteriorarea pietei materialelor de zidarie. Ce se poate face pentru a revitaliza sectorul?

Factorii care pot determina revitalizarea pietei imobiliare sunt legati direct de accesul facil (in conditii corecte) la finantare dar si de recastigarea increderii clientilor, ca se pot "inhama" la o povara financiara pe termen lung si vor avea mediul economic propice, care sa-i ajute sa isi plateasca datoriile.

Sunt investitorii straini interesati de materialele de constructii din Romania? Daca da, care sunt avantajele produselor fabricate in Romania?

Investitorii straini nu sunt interesati de materialele de constructii din Romania. Ei sunt interesati sa investeasca bani in afaceri care au potential de crestere si de la care se pot astepta intr-un orizont de 5-7 ani la profituri semnificative.

Care este productia nationala de materiale de zidarie?

O informatie referitoare la productia nationala este greu de oferit, pentru ca este imposibil sa cunoastem volumele produse de fiecare producator.

Se poate, in schimb, analiza potentialul de consum al pietei, care in 2012 a fost evaluat la 3,65 milioane metri cubi, caramida reprezentand aproximativ 51%.

Care sunt avantajele pietei locale a materialelor de constructii?

Pe de alta parte, care sunt dezavantajele?

Singurul avantaj pe care il pot considera este cel legat de potentialul de crestere naturala a acestei piete, determinata de nevoia reala de constructii de locuinte si de dezvoltare. Din pacate, acest avantaj nu se manifesta in prezent, dar ne ofera o perspectiva.

Dezavantajele pietei in care ne desfasuram activitatea sunt de fapt caracteristicile ce definesc aceasta piata in prezent:

* Consum redus, determinat de criza economica, ceea ce explica existenta unei supracapacitati generale de productie, mult peste nivelul consumului;

* Accesul la finantari extrem de dificil, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele juridice;

* Tot generat de criza si de disponibilitatile financiare, se manifesta o presiune foarte mare pe preturi cat mai mici, in detrimentul calitatii;

* Instabilitatea financiara a multora dintre jucatorii implicati in piata (in special constructori);

Care sunt ingredientele cheie care au mentinut Cemacon pe lista celor mai importante nume din domeniu?

Voi enumera cateva "ingrediente" ale succesului nostru:

* Suntem proactivi, inovam, dar ne si asumam riscul de a gandi si actiona altfel, un lucru neobisnuit pentru aceasta industrie. Aceasta este filosofia noastra de business, vrem sa ne diferentiem, sa revolutionam piata de zidarie.

* Am construit o echipa formata din oameni de o calitate exceptionala si cu bune experiente in domeniu si am reusit sa functionam cu totii in acest spirit al inovarii si al diferentierii;

* Am avut sustinere si incredere din partea actionarilor institutionali, care au avut rabdare sa stabilizam afacerea din cadere si apoi sa construim pentru a obtine performante;

* Am implementat o strategie agresiva de crestere a afacerii, prin atragerea de noi parteneri, prin intrarea pe piete noi, prin dezvoltarea portofoliului de produse.

In 2010, Cemacon a trecut printr-o etapa extrem de dificila, fiind amenintata de faliment. Care au fost factorii care v-au determinat sa restructurati creditul?

Restructurarea creditului este o necesitate pentru ca povara financiara este supradimensionata, raportata la dimensiunea companiei. Valoarea creditului contractat in 2007 a fost mult prea mare, iar perioada de rambursare de 5 ani face imposibila acoperirea lui in aceste conditii. Si asta fara sa luam in calcul caderea pietei, incepand din 2008.

Discutiile cu banca sunt acum aproape de final. Un argument foarte important in negociere este performanta operationala mult peste media sectorului. Intr-o piata in declin, Cemacon a avut, in 2012, un profit operational in crestere cu 37% fata de 2011, semn ca afacerea functioneaza si are mare potential.

Nu in ultimul rand, consolidarea structurii actionariatului, prin intrarea Fondului de Investitii finlandez KJK Fund II, care detin acum aproape 30% din actiuni, ne da si mai multa incredere in realizarea planurilor de dezvoltare.

Dupa cinci ani de criza, situatia nu pare mai buna, si multe companii sunt amenintate cu falimentul. Le sfatuiti sa ia aceeasi decizie?

Depinde foarte mult de situatia business-ului. Nu exista o reteta. Cu siguranta restructurarea creditelor poate ajuta companiile sa treaca peste aceasta perioada dificila, dar trebuie sa existe mai intai un plan sustenabil de dezvoltare, realist si diferentiator, impreuna cu o optimizare operationala.

Din punctul meu de vedere, nu se poate discuta despre restructurari financiare, daca acestea nu se bazeaza pe o performanta operationala solida. Daca firmele nu inregistreaza cel putin un profit operational semnificativ, nu vor avea argumente in sustinerea solicitarilor de restructurare.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Mark Zuckerberg anunță o schimbare majoră în aplicațiile WhatsApp, Facebook și Instagram
Mark Zuckerberg anunță o schimbare majoră în aplicațiile WhatsApp, Facebook și Instagram
Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, a anunțat recent o actualizare majoră în toate platformele sociale ale companiei Meta, inclusiv WhatsApp, Facebook, Instagram și Facebook Messenger....
Dotare obligatorie pentru o categorie de operatori economici. Riscă amenzi de până la 10.000 de lei sau suspendarea activității în caz contrar
Dotare obligatorie pentru o categorie de operatori economici. Riscă amenzi de până la 10.000 de lei sau suspendarea activității în caz contrar
Operatorii economici care nu vor respecta obligaţia de a asigura dotarea automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale (AMEF), în vederea transmiterii datelor fiscale către...
#Liviu Stoleru Cemacon, #productie materiale constructii, #piata materiale constructii , #Companii constructii