Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Liviu Stoleru, Cemacon: Am reusit sa ne dezvoltam pe timp de criza si suntem o companie solida acum

Liviu Stoleru, Cemacon: Am reusit sa ne dezvoltam pe timp de criza si suntem o companie solida acum
In ultimii patru ani, producatorul de caramizi Cemacon si-a dublat cifra de afaceri, pe o piata care a scazut cu 34%. O revenire spectaculoasa daca ne gandim la situatia falimentara in care se afla afacerea in primii ani de criza economica, din cauza unor decizii neinspirate. Iata insa ca anul 2014 surprinde compania cu o profitabilitate operationala de 19% si o cota de 16% din piata de caramida.

Despre eforturile care au pus bazele unei povesti de succes din industria romaneasca, ne-a povestit mai multe, in cadrul unui interviu acordat Business24, Liviu Stoleru, Director General si Presedinte al Consiliului de Administratie Cemacon.

Evolutia financiara a companiei in anul 2013 si rezultatele negocierilor cu creditorii contureaza premisele unei victorii in lupta companiei Cemacon cu criza economica. In ce masura va simtiti increzator sa afirmati ca Cemacon este astazi o companie "sanatoasa", in afara oricarui pericol?

Cemacon este o cu totul alta companie decat era in urma cu 4 ani. Spunand acest lucru, ma refer la echipa de management, cu multa experienta si hotarare, avem cel mai performant portofoliu de zidarie din Romania, reteaua de parteneri e mult consolidata, avem o noua imagine in piata. Acestora li se adauga sustinerea completa din partea actionarilor, structura actionariatului fiind consolidata, prin intrarea fondului finlandez de investitii KJK FUND II dar si prin preluarea de catre fondul olandez Business Capital for Romania - Opportunity Fund Cooperatief UA a unei parti semnificative din creanta pe care Cemacon o avea la BCR. In plus, ne-am asigurat bazele pentru atingerea obiectivelor de crestere.

Cand am demarat procesul de restructurare, in 2010, ne-am fixat obiectivul ca Cemacon sa devina o companie puternica din punct de vedere operational si organizational, dar si echilibrata in ceeea ce priveste datoriile financiare. Cemacon a obtinut niste rezultate operationale exceptionale in acest interval, fapt determinant pentru finalizarea procesului de restructurare a creditelor contractate la BCR. De acum, ne vom concentra si pe eficienta rezultatului financiar.

Pot spune ca avem un avantaj esential in fata concurentei. Am reusit sa ne dezvoltam semnificativ pe timp de criza, depasind provocarile interne, dar si datele din piata. Cemacon este o companie solida, care va continua sa creasca.

Cemacon intruchipeaza o poveste clasica a mediului privat romanesc, dar cu final optimist. Trasa in jos atat de sector, unul dintre cele mai lovite de criza, cat si de o strategie nesustenabila aplicata de multe companii in anii de boom economic, Cemacon reuseste, totusi, sa supravietuiasca celor mai dificili ani ai crizei economice. In termeni pragmatici, ce masuri considerati ca au favorizat compania in lupta cu falimentul?

In 2010, compania avea un credit de 4 ori mai mare dacat cifra de afaceri, fiind supraindatorata. Vanzarile erau pe un trend descendent, portofoliul de produse era depasit, iar productia nu era conforma cu cererea din piata si cu volumul vanzarilor.

Reorganizarea Cemacon a presupus o intoarcere la 180 de grade a companiei din punct de vedere operational. Am completat echipa de management cu oameni capabili sa implementeze pasii necesari pentru redresarea activitatii si sa poata asigura o dezvoltare sustenabila in continuare.

Ne-am consolidat departamenul de vanzari formand o echipa hotarata si competenta care ne-a permis extinderea retelei de distributie in perioada care a urmat, atat prin parteneri, cat si prin centre proprii de distributie.

Am optimizat procesul de productie si in fiecare an am crescut gradul de utilizare a fabricii de la Recea, care este echipata cu una dintre cele mai performante linii tehnologice din Europa de Est, ajungand pana la 88% in 2013.

Pe tot parcursul perioadei de reorganizare am investit in cercetare, iar anul trecut am lansat un portofoliu nou de blocuri ceramice, cel mai performant de pe piata de caramida din tara. Acesta include produse evoluate, unice pe plan local, destinate reducerii costurilor pentru constructori si clienti finali.

Bazandu-ne pe noul portofoliu si pe noua structura a companiei, anul trecut am desfasurat si un proces amplu de rebranding.

De asemenea, am avut niste actionari care au crezut in viziunea noastra si ne-au sustinut. Am gasit inclusiv in banca de la care au fost contractate creditele un partener deschis, care a avut disponibilitatea sa gasim impreuna cea mai buna solutie si care au ales sa sprijine o companie autohtona.

Ati avut de luat cateva decizii dificile in cursul anului trecut, precum vanzarea liniei de productie din Zalau si acordul incheiat cu fondul de investitii olandez. Totusi, rezultatele financiare raman negative si ati anuntat deja ca 2014 reprezinta un an decisiv in evolutia afacerilor. Care este cea mai grea decizie pe care o aveti de luat in acest an?

Nu pot sa o numesc decizie grea, ci una cu implicatii puternice. Ma refer la directia de dezvoltare a companiei si nevoia de extindere a capacitatilor de productie. Conform volumelor bugetate pentru anul acesta, limitarea capacitatii de productie va fi un aspect care va necesita analize detaliate, mai ales trendul de crestere puternica cu care am obisnuit piata. Acest lucru este in discutii acum, la nivel de management si actionari.

Un alt aspect dificil cu care ne vom confrunta anul acesta este cresterea semnificativa la nivelul costurilor pentru materiile prime si combustibili, carora li se vor adauga si majorarile de taxe si impozite. Aceste modificari vor pune presiune pe costurile de productie. Pana in prezent, am gasit solutii pentru a evita sa le transferam in preturi prin inovatie si prin cel mai performant portofoliu de blocuri ceramice din Romania, Evoceramic.

Investitiile in cercetare impreuna cu presiunea din zona costurilor ne forteaza insa sa mentinem nivelul ridicat al preturilor. Clientii nostri nu vor simti insa acest lucru, pentru ca gama Evoceramic le permite sa construiasca la costuri mai reduse decat daca folosesc caramizi obisnuite.

Ce cifra de afaceri si ce profit v-ati propus pentru 2014? Cum planuiti sa obtineti aceste rezultate?

Pentru 2014, ne propunem sa crestem in continuare afacerea companiei cu doua cifre fata de 2013, atat din punctul de vedere al volumelor, cat si al cifrei de afaceri si al profitului operational.

Vom continua sa investim in cercetare pentru a ne extinde portofoliul de produse, sa oferim clientilor nostri plus-valoare. Cu siguranta, beneficiile pe care gama Evoceramic le ofera pietei vor reprezenta principalul motor de crestere.

Acesta va fi sustinut de o strategie comerciala coerenta si diferita, care sa ne permita sa dezvoltam parteneriate puternice cu clientii nostri. Aceasta va fi dublata de investitiile intr-o promovare eficienta, care sa ne pozitioneze ca producatorul unor blocuri ceramice performante, premium.

Ce asteptari aveti in privinta evolutiei pietei materialelor de constructii in acest an?

Estimam un nou an dificil pentru piata de constructii, chiar daca datele pe care le avem legate de evolutia pietei in 2013 arata, dupa 5 ani de scadere, o stabilizare a acesteia.

Investitiile necesare pentru impulsionarea pietei lipsesc, iar mediul politic si cel economic nu incurajeaza investitorii, in ciuda potentialului de crestere existent. Trendul din 2013 a fost ca reparatiile capitale sa devanseze constructiile noi, si ma astept ca aceasta tendinta sa se mentina si in 2014, finantarea fiind absenta atat pentru investitori, cat si pentru beneficiari.
Dimensiunea pietei se va mentine, probabil, la nivelul anului precedent.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3490 ori