Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Replica primului avion cu reactie din lume, realizat de Coanda in 1910, si-a luat zborul la Craiova

Replica primului avion cu reactie din lume, realizat de Coanda in 1910, si-a luat zborul la Craiova


O copie la scara reala a avionului Coanda 1910 realizata in ultimii trei ani de o echipa opt specialisti ai Filialei Craiova a Asociatiei Romane pentru Propaganda si Istoria Aeronauticii va face, in premiera, duminica, primul rulaj pe pista bazei Aeroclubului Romaniei din Craiova. Comandor. av. r. Ion Craciunescu, presedintele Filialei Craiova a ARPIA, a declarat pentru Agerpres ca la acest proiect au lucrat din pasiune, fara sa fie remunerati, timp de trei ani de zile, opt specialisti, cate opt ore pe zi.

"Noi, reprezentantii Asociatiei Romane pentru Propaganda si Istoria Aeronauticii -filiala Craiova, ne mandrim ca acesta este copia avionului Coanda 1910, copie realizata la scara reala. Avionul nu e construit din placaj, ci din aluminiu dupa proiectul original al savantului Henri Coanda. Intreaga activitate a fost coordonata de comandorul Ilie Dumitrescu. Nu a fost o munca usoara - o echipa de oameni au lucrat pe fiecare zi ca acest proiect sa fie gata intr-o hala asigurata de europarlamentarul Marian Jean Marinescu, care ne-a ajutat enorm de mult. Iar oamenii nu au fost remunerati, au lucrat doar din pasiune", a declarat comandor. av. r. Ion Craciunescu.

Copia avionului Coanda 1910 a fost denumita "Memorialul Coanda" si urmeaza sa se stabileasca locul in care va fi amplasat. "Am primit foarte multe solicitari: de la Aeroportul International 'Henri Coanda' care ar vrea sa il amplaseze acolo, de la Muzeul 'Henri Coanda' din Perisor (Dolj). La doamna primar (n.r.: Lia Olguta Vasilescu, primarul Craiovei) cand l-a vazut a zis ca il cumpara dansa. Sunt mai multe propuneri. Poate il punem la intrarea in oras, ca sa il vada toata lumea", a mai spus comandorul Craciunescu.

Coanda 1910 a fost primul avion cu propulsie prin reactie din lume conceput, proiectat, construit, testat si pilotat de inginerul si inventatorul roman Henri Coanda pe cand avea numai 24 de ani. A fost expus de catre acesta la cel de-al II-lea Salon Aeronautic din Paris, in noiembrie-decembrie 1910. Aparatul era unul de tip biplan cu doua locuri, cu propulsor fara elice, cu turbina (suflanta centrifuga).

In timpul unei incercari de zbor din decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de langa Paris, aparatul pilotat de Henri Coanda a scapat de sub control din cauza lipsei lui de experienta, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare si a luat foc. Din fericire, Coanda a fost proiectat din avion inaintea impactului, alegandu-se doar cu spaima si cateva contuzii minore pe fata si pe maini.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Mediafax
Articol citit de 2892 ori