Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Criza taie avantul operatorilor aerieni: Falimente celebre si investitii in scadere

Criza taie avantul operatorilor aerieni: Falimente celebre si investitii in scadere


Industria companiilor aeriene la nivel international trece prin cea mai grava criza de pana acum. Totusi, pe plan local, situatia nu este atat de dramatica.

In Romania, a fost stabilit un manager privat la operatorul de stat Tarom, doua aeroporturi au fost inaugurate, iar unul dintre cei mai importanti operatori aerieni din Dubai a inceput sa opereze curse spre Bucuresti.

Insa turbulentele de pe pietele financiare, masurile de austeritate, dar si cresterea preturilor la carburanti au afectat profitul marilor companii de profil si au limitat apetitul celor mai mari grupuri de transporturi aeriene din Europa, precum Air France-KLM, Deutsche Lufthansa sau IAG (British Airways, Iberia) pentru investitii. Acestia prefera acum, sa se concentreze pe reducerea pierderilor inregistrate conform unei analize Bloomberg.

Cea mai mare companie aeriana europeana, Air France-KLM, a inregistrat pierderi semnficative in al doilea trimestru al anului, de pana la 1,1 miliarde de dolari. Lufthansa, cel mai mare operator german, a avut pierderi de 507 milioane de euro in 2011, iar in primul trimestru din 2011 a reusit sa le reduca pana la 379 milioane de euro.

Una dintre deciziile luate de managementul companiei, pentru limitarea pierderilor, a fost concedierea a 3.500 de angajati. Acestia au declansat mai multe greve, nemultumiti de hotarare, dar nu au reusit sa scada numarul disponibilizatilor.

Si gigantul aerian International Airlines Group (IAG), grupul-mama al companiilor aeriene British Airways si Iberia, a raportat o pierdere de 390 de milioane de euro pentru primele sase luni ale anului 2012 si a avertizat ca "nu va fi capabil sa evite pierderile de locuri de munca".

Companii in faliment

De altfel, pierderile din aceasta industrie au fost estimate, potrivit Financial Times, la 100 miliarde de euro. Tocmai din cauza veniturilor in continua scadere, corelate cu pierderi din ce in ce mai mari, anul acesta au intrat mai multe companii aeriene in faliment. Printre acestea pot fi amintite operatorul sicilian Windjet sau compania aeriana Spanair, dar cel mai rasunator caz a fost cel al companiei nationale ungare, Malev.

Operatorul ungar de transporturi aeriene Malev, controlat de stat, si-a incetat operatiunile dupa 66 de ani de activitate, dupa ce Uniunea Europeana a impus recuperarea unui ajutor de stat de la companie, impiedicand guvernul sa acorde noi subventii.

Jozsef Varadi, directorul general al Wizz Air (Ungaria), cea mai mare companie aeriana de tip discount din Europa de Est, a afirmat ca operatorii de stat sunt "foarte vulnerabili" din cauza prezentei relativ restranse pe piata din punct de vedere al operatiunilor si influentei, dar si din cauza managementului slab si ineficientei.

"Daca ar fi fost vorba strict de conditiile din piata, niciuna dintre aceste companii nu ar zbura astazi. Au fost salvate de guverne. Intrebarea este cat timp vor mai putea zbura", comenteaza Varadi pentru Bloomberg.

Investitorii privati la operatorii nationali, o problema europeana

Guvernele din Europa de Est incearca sa gaseasca investitori pentru a privatiza operatorii aerieni neprofitabili. De exemplu, Guvernul de la Praga a renuntat la incercarea de privatizare a companiei Czech Airlines, pe care a incercat sa il adapteze la conditiile din piata, adica flota si personalul au fost reduse, iar activitatile au fost concentrate pe rute eficiente.

Nici in Polonia privatizarea operatorului aerian de stat nu a avut succes. Turkish Airlines, un potential investitor, s-a retras din negocieri din cauza legislatiei Uniunii Europene care reglementeaza investitiile straine la companii strategice.



Tarom are un nou manager privat

Situatia este usor diferita in Romania, unde Guvernul a respectat angajamentul asumat in fata FMI, de a gasi un manager privat la Tarom. Christian E. Heinzmann este noul manager al operatorului local, dupa ce austriacul Heinrich Vystoupil a refuzat postul, nemultumit de salariu. Ramane de vazut daca Heinzmann, care a fost directorul general al operatorului de stat din Luxemburg, va putea limita pierderile Tarom, care au depasit in 2011, 60 milioane de lei.

Managerii privati stramba din nas la salariile romanesti: Tarom ramane fara conducere

Un alt moment important pentru piata locala a fost intrarea FlyDubai, operatorul "low cost" al Dubaiului, care va opera patru zboruri saptamanale, pe ruta Bucuresti-Dubai. Pretul unui bilet incepe de la 440 de euro, cu toate taxele incluse.



In ceea ce priveste infrastructura, cel mai important moment din 2012 a fost mutarea curselor aeriene low-cost pe principalul aeroport, Henri-Coanda-Otopeni, pe data de 25 martie. Reprezentantii companiilor low-cost au fost nemultumite de decizie si au sustinut ca mutarea curselor duce la scumpirea biletelor cu circa patru procente, echivalentul a sase euro.

TAROM muta zborurile interne pe Aeroportul Otopeni

La randul lor, reprezentantii Companiei Aeroporturi Bucuresti au recunoscut ca operatorii aerieni vor achita o taxa in valoare de circa 4,5 euro pe pasager in plus fata de Aeroportul Baneasa, dar au subliniat, insa,ca vor fi conditii mult mai bune. De altfel, salonul prezidential al Aeroportului Henri Coanda a fost modernizat, in urma unei investitii de trei milioane de euro, conform Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti.

O investitie mai mare a fost planificata pentru aeroportul din Craiova, inaugurat la inceputul lunii decembrie. Consiliul Judetean Dolj a bugetat 10 milioane de euro pentru acest obiectiv, care va primi statut international.

Aeroportul Craiova este gata: Poarta catre Oltenia, pentru investitori

Daca in Craiova aeroportul a fost deja inaugurat, in Brasov pista ar putea fi inaugurata in 2014, daca prevederile din contractul semnat in noiembrie vor fi respectate. Contractul pentru constructia pistei a fost semnat intre Consiliul Judetean si firma Vectra Service SRL, castigatoarea licitatiei, iar valoarea investitiei este estimata la 12,7 milioane de euro.

Aeroportul Brasov intra in constructie: Peste doi ani putem ajunge la munte cu avionul

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2619 ori