Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Airbus si Boeing intra in razboiul preturilor reduse

Airbus si Boeing intra in razboiul preturilor reduse


Airbus si Boeing vor participa la Expozitia Aviatica din Farnborough, SUA, eveniment cu care vor opri, cel putin temporar, batalia pe cote de piata, care dureaza deja de zece ani. Cele doua companii se vad nevoite sa reduca substantial preturile in incercarea de a obtine noi contracte.

Din Australia si pana in SUA, din Norvegia si pana in Turcia, cei doi giganti din industria aeronautica poarta o adevarata batalie pentru pastrarea cotelor de piata. Numarul unu la nivel mondial, Airbus, incearca din rasputeri sa intre puternic pe segmentul de piata al celor de la Boeing, rivalitatea dintre cele doua companii fiind deja de notorietate, scrie Reuters.com

Airbus s-a mutat "acasa" la Boeing

In timp ce Airbus tocmai a inaugurat o noua fabrica, fix pe teritoriul Boeing, batalia din spatele scenei, descrisa de presa ca un fel de lupta de skandenbeg, are implicatii adanci pentru acest business, fiindca Airbus A320 se va construi pe pamant american, deci va lovi direct si in nivelul profitabilitatii celor doua companii.

Rezultatele acestei investitii ar putea duce la schimbarea sefilor celor doi constructori de aeronave, francezul Fabrice Bregier fiind candidatul principal pentru preluarea conducerii Airbus, in timp ce americanul Ray Conner ar putea deveni noul CEO de la Boeing. Luna iulie este una extrem de importanta pentru ambele companii, fiindca au de raportat, catre actionariat, veniturile si profiturile obtinute, iar acesta se asteapta la marje destul de consistente.

Cel mai recent "schimb de focuri" intre cei doi combatanti implica lupta pentru o comanda de 40-50 de avioane in valoare de 4-5 miliarde de dolari, contract solicitat de Turcia pentru compania de transport aerian Pegasus Airlines. Cum era de asteptat, Boeing intreprinde toate demersurile posibile pentru a castiga acest contract, mai ales ca transportatorul aerian este client Airbus.

Compania aeriana turca este una din multele care se afla in cautarea reducerii cu 15% a consumului de combustibil si, prin urmare, o reducere semnificativa a costurilor oferite de cele mai recente modele de avioane modernizate oferite de Airbus si Boeing. Dupa o serie de dueluri in ultimul an, potrivit unor surse care au dorit sa-si pastreze anonimatul, Boeing a cautat sa riposteze atunci cand Airbus a incercat sa convinga acelasi client.

Contactat de Reuters, Ali Sabanci, directorul executiv al Pegasus, a spus ca inca se afla in negocieri cu cei doi constructori de aeronave, iar momentan inca nu a fost luata nicio decizie.

Flotele se schimba, iar eficienta devine importanta

Airbus si Boeing concureaza pentru a obtine o felie cat mai mare din acest tort, estimat la 100 de miliarde de dolari. Desi economiile sunt in regres, cererea de aeronave ramane relativ puternica, deoarece companiile aeriene au nevoie de o modernizare a flotelor pentru a supravietui costurilor tot mai mari la combustibil si a cresterii cererii pe piata din Asia, fapta care a determinat Boeing sa revizuieasca pe plus previziunile privind vanzarile pe acest an.

Cele mai bine vandute modele ale celor doi constructori sunt A320 si Boeing 737, avioane cu 150 de locuri, acestea fiind comercializate 80-90 de milioane de dolari bucata. Evident, acest pret este pentru "cine intreaba", fiindca pentru cine este hotarat sa si cumpere, in mod cert pretul se negociaza, mai ales avand in vedere conditiile economice dificile.

Analistii sustin ca, datorita faptului ca reducerile de pret isi vor pierde treptat din atractivitate, constructorii vor incerca sa implementeze noi tehnologii care sa duca la economisirea de combustibil. Astfel, versiuni precum Airbus A320neo si Boeing MAX 737 vor fi echipate, de la jumatatea acestui deceniu, cu noi motoare, mult mai economice si performante.

"Conform surselor pe care le avem in piata, reducerile pentru modelele cu un singur culoar pot ajunge chiar si la 50%, evident, in functie de client si de numarul de unitati cumparate", a declarat analistul Scott Hamilton. Acest lucru poate fi determinat si de faptul ca pretul nu este singurul factor de decizie in cadrul negocierilor, multe dintre contracte fiind in litigiu in prezent.

Cine a inceput?

Un lucru este sigur: daca exista un razboi al preturilor, nimeni nu poate fi de acord cu cine a inceput primul. Fiecare companie o acuza pe cealalta de tragere in jos a preturilor, dar recunoaste.

Desi avioanele se comercializeaza cu un discount substantial fata de pretul de catalog, prognozele arata ca pe viitor grosul profitului va proveni din modelele de baza. Insa, analistii sustin ca s-ar putea ca aceasta felie pe care companiile o vad mare, sa devina destul de mica.

"As spune ca astazi, daca ne uitam la modelele de aeronava cu un singur culoar, principala strategie de atragere a clientilor a fost promovarea agresiva a preturilor reduse, asa ca piata s-a confruntat cu o anumita presiune", sustine Randy Tinseth, vicepresedintele diviziei comerciale de la Boeing. "Sa speram ca piata se va stabiliza de-a lungul timpului, mai ales ca traversam o perioada in care apar noi game de aeronave, iar unii producatori lanseaza modele la pret redus", a mai spus Tinseth.

Cum era de asteptat, Airbus insista ca Boeing a destabilizat piata intr-un efort de a fata fata concurentei din partea modelului A320neo, model care a condus constructorul european la o marja de profit record, in lupta cu Boeing de anul trecut. "Ei au inceput un razboi al preturilor, care cred ca arata situatia disperata in care se afla modelul MAX fata de Neo. Au descoperit acest lucru, motiv pentru care au inceput sa practice strategia preturilor mici", a declarat directorul de vanzari de la Airbus, John Leahy.

Actualul conflict dintre cele doua companii vine dupa un deceniu de razboi al preturilor, mai ales la contracte cu companii low-cost precum EasyJet, ambele companii primind subventii pentru contractele incheiata "acasa".

Cine lasa pretul mai jos

"Preturile la aeronavele cu un singur culoar sunt foarte importante, pentru ca acestea reprezinta 75% din productia totala", a declarat Zafar Khan, analist aerospatial la Societe Generale Londra. "Modelel care beneficiaza cel mai mult de pe urma departamentelor de cercetare si dezvoltare, aceste aeronave reprezinta "vaca de muls" pentru ambii constructori", a mai spus Khan.

Orice scadere a marjelor de profit la modelele modernizate nu ar fi simtita pana cand acestea vor fi livrate, adica perioada 2016 - 2017, insa, modelele aflate in productie ar putea intra sub presiunea profitabilitatii.

Boeing nu se asteapta la comenzi masive generate de pe urma expozitiei aviatice de la Farnborough, insa, toti ochii vor fi atintiti asupra oricarei declaratii venita din partea conducerii Airbus si Boeing, precum si oricaror "amenintari" sau oferte de "impacare" emise de vreuna dintre cele doua corporatii.

Airbus si Boeing reprezinta un duopol pentru care nu pot fi acuzate de conspiratie impotriva pietei, insa cele doua companii isi pot trimite semnale una catre cealalta. Iar acum, Boeing trimite un semnal clar catre Airbus: "daca lasi preturile mult prea jos, nu te voi lasa sa faci acest lucru, asa ca vom avea de suferit amandoi".

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2413 ori