Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Tata ii va tine de urat lui Mittal

Tata ii va tine de urat lui Mittal
Cu 12 miliarde de dolari, Ratan Tata si-a cumparat un loc la masa liderilor globali ai otelului. Chiar langa un alt indian, Lakshmi Nivas Mittal.

Arcelor-Mittal este cel mai mare producator de otel din lume. Afacerea Corus-Tata va fi a cincea companie siderurgica ca marime din lume. Amandoua vor constitui prezente majore in Europa, unde a inceput revolutia industriala a erei moderne, generata de productia la scara industriala a otelului ieftin. Acordul va rescrie istoria industriei europene. Cel putin in domeniul otelului, puterea a trecut de la capitalele fostelor imperii coloniale la fostele colonii ale acestora.

India si-a propus sa devina al cincilea producator de otel la nivel mondial pana la sfarsitul anului 2007. Desi acum este situata pe locul sapte, cele 19 milioane de tone aduse de Corus vor ridica India pe locul cinci, depasind Germania si Coreea de Sud.

Acum ca Mittal si Tata sunt cei mai mari producatori de otel din Europa, atentia se va orienta spre est. Si spre prezenta tot mai amenintatoare a Chinei.

Intrebarea care ii intriga pe analistii din sectorul siderurgic nu este de ce a licitat Tata pentru Corus, ci de ce nu a facut-o Mittal. Cel mai bogat indian al lumii a analizat posibilitatea de a achizitiona Corus, dar s-a hotarat sa preia in schimb mai marele Arcelor. In timp ce Corus este un actor important in Europa, Arcelor este cel mai mare producator de otel din America de Sud.

Se pot observa si abordarile diferite ale celor de la Mittal si Tata. Mittal a inceput din Asia de sud-est si a achizitionat apoi companii siderurgice mai putin cunoscute de pretutindeni. S-a specializat in resuscitarea uzinelor cu pierderi, utilizand in mod ironic directori indieni din unitatile siderurgice ale sectorului public puternic viciat din India. A facut achizitii in Romania, Bosnia-Hertegovina, Polonia, Cehia, Indonezia, Kazakhstan, Ucraina si Turcia.

In contrast, Tata a achizitionat in mare companii care isi desfasoara activitatea pe piete stabile, cu branduri puternice. Tetley din Marea Britanie, Hispano Carocerra din Spania, Daewoo din Coreea si Natsteel din Singapore au toate vanzari pe piete dezvoltate. O strategie similara cu cea folosita de Tata Steel: fabricarea otelului in apropierea minereurilor de fier si finisarea acestuia in apropierea pietei.

Rador



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 954 ori