Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Munca la distanta in contextul epidemiei de coronavirus. Ce masuri pot lua angajatorii in aceasta perioada?

Munca la distanta in contextul epidemiei de coronavirus. Ce masuri pot lua angajatorii in aceasta perioada?
In contextul cresterii numarului de cazuri de infectare cu noul virus Covid-19 pe teritoriul Romaniei, se impune ca operatorii economici sa aiba in vedere o serie de masuri pentru protejarea salariatilor lor.

Atat Codul Muncii, cat si Legea 319/2016 a securitatii si sanatatii in munca ("Legea 319/2006") asigura un cadru legislativ care sa permita angajatorilor, in contextul epidemiei Covid-19, sa ia masuri pentru a proteja sanatatea salariatilor lor.

Astfel, Codul Muncii permite angajatorilor sa modifice temporar atat locul, cat si felul muncii, fara consimtamantul salariatului, in cazul unor situatii de forta majora sau ca masura de protectie a salariatului.

De asemenea, conform prevederilor Legii 319/2016, angajatorii au obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca si de a respecta principiile generale de prevenire, de evitare si de combatere a riscurilor precum si de adoptare, in mod prioritar, a masurilor de protectie colectiva.

In acest context, o masura importanta pe care multi dintre angajatori au decis sau intentioneaza sa o aplice o reprezinta efectuarea muncii de la domiciliul salariatului.

Care sunt insa modalitatile de punere in aplicare a acestei masuri si care sunt aspectele pe care angajatorii trebuie sa le aiba in vedere?

Efectuarea muncii de la domiciliul salariatului ca masura de protectie in cazul salariatilor care desfasoara munca utilizand tehnologia informatiei

Avand in vedere gradul ridicat de utilizare a tehnologiilor in derularea relatiilor de munca, angajatorii pot decide, ca masura temporara de prevenire si combatere a raspandirii virusului Covid-19, schimbarea temporara a locului muncii din cel mentionat in contractul individual de munca, in munca la domiciliu.

Companiile care au implementat deja o politica de efectuare a muncii la distanta, cunoscuta si sub denumirea de Remote Work Policy, pot detine un avantaj semnificativ in astfel de situatii deoarece acestea le pot utiliza si ca masura de protectie a salariatilor impotriva Covid-19, avand deja un cadru de reglementare implementat pe aceasta zona.

Ce masuri pot lua angajatorii care nu au implementat politici de Remote Work?

Avand in vedere cadrul legislativ enuntat mai sus, inclusiv angajatorii care nu au implementat o politica de Remote Work pot decide, ca masura de protectie, ca salariatii sa efectueze munca de la domiciliu. In acest sens, angajatorii vor trebui sa stabileasca:

Durata de timp pe parcursul careia masura muncii la domiciliu isi va produce efectele
O astfel de masura are un caracter strict temporar, angajatorii nefiind indreptatiti sa modifice unilateral locul muncii pe o perioada nedeterminata.

Categoriile de salariati fata de care aceste masuri pot fi impuse
Pentru categoriile de salariati care nu isi pot desfasura activitatea la domiciliu (de exemplu, in cazul activitatilor de productie, distributie, transport, vanzari, etc.) angajatorii pot lua in considerare introducerea unor masuri adecvate de protectie, precum reducerea programului de lucru sau obligativitatea purtarii unor echipamente de protectie puse la dispozitie de catre angajator, pe cheltuiala acestuia.

Obligatia salariatilor de a informa angajatorul cu privire la starea de sanatate
In acest context, este esentiala comunicarea si colaborarea cu medicul de medicina muncii, cu furnizorii externi de securitate si sanatate in munca sau cu reprezentantii interni ai acestor servicii, in vederea stabilirii masurilor de protectie adecvate.


Aspectele de mai sus vor trebui comunicate salariatilor utilizand mijloacele stabilite prin intermediul Regulamentului Intern aplicabil in cadrul societatii (de exemplu, prin email sau reteaua interna de comunicare, prin afisare la sediu si la punctele de lucru ale angajatorului, prin comunicarea cu reprezentantii salariatilor desemnati sau cu cei ai sindicatelor, etc).

Cu toate acestea, in lipsa unui cadru anterior de reglementare a muncii la distanta, angajatorii ar putea intampina dificultati in stabilirea masurilor tehnice si organizatorice adecvate pentru monitorizarea activitatilor salariatilor, a efectuarii muncii pe durata programului de lucru precum si in aplicarea de sanctiuni in cazul nerespectarii masurilor de protectie stabilite de angajator.

Ce pot face angajatorii pentru a preveni astfel de situatii pe viitor?

Desi ne confruntam cu o situatie fara precedent pe teritoriul Romaniei, este important ca angajatorii sa fie pregatiti si sa actioneze in mod rapid si coordonat in situatii de criza. Astfel, angajatorii ar putea lua in considerare urmatoarele masuri:

Implementarea unui plan de asigurare a continuitatii afacerii in cazul unor amenintari cu impact asupra sanatatii salariatilor;
Implementarea unei politici de munca la distanta care sa stabileasca atat regulile generale, cat si reguli specifice pentru situatii exceptionale;
Revizuirea Regulamentului Intern si a politicilor de asigurare a securitatii si sanatatii in munca pentru a stabili obligatiile concrete ale partilor in astfel de situatii si sanctiunile aplicabile in caz de nerespectare.

Articol realizat de Anca Atanasiu, Senior Associate, Radu si Asociatii SPRL
***

Despre Ce se intampla cu contractul individual de munca daca un salariat se afla in carantina sau autoizolare? mai multe informatii aici https://www.eyromania.ro/studii-and-articole/consideraii-privind-dreptul-muncii-in-contextul-infeciei-cu-covid-19/

***

Despre Radu si Asociatii SPRL

Radu si Asociatii SPRL este o societate de avocati ce ofera servicii juridice complete, care includ atat servicii de consultanta juridica, cat si asistenta si reprezentare in fata instantelor de judecata, avand o practica importanta de controverse si dispute fiscale.

Radu si Asociatii SPRL este membra a societatilor ce fac parte din grupul Ernst & Young Global Ltd si face parte din reteaua globala EY Law, aflata in plina expansiune, in cadrul careia lucreaza peste 2.400 de avocati in mai mult de 80 de tari.

Experienta noastra a fost recunoscuta de piata si de publicatii internationale. Chambers Global 2019 a recunoscut practica noastra de Corporate/M&A in timp ce Chambers Europe 2019 a plasat practica noastra de Controverse Fiscale pe banda 1. Totodata, The Legal 500 Europe, Middle East and Africa 2019 a premiat practica noastra de Drept Comercial, Drept Societar si M&A, precum si pe cea de Controverse Fiscale.
Pentru mai multe informatii, va rugam vizitati www.ra-law.ro.

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 284.000 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 36,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2019. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1395 ori