De ce orice companie are nevoie de un sistem de evaluare 360 grade ?

Vineri, 23 Mai 2014, ora 12:49
3562 citiri
De ce orice companie are nevoie de un sistem de evaluare 360 grade ?
Viviana Andone, Learning Arhitect MMM Consulting

Evaluarea angajatilor este o practica extrem de raspandita, folosita peste tot pe glob, in companiile mari, mijlocii si mici. De-a lungul timpului au fost dezvoltate o multitudine de instrumente care pot fi utilizate in acest sens, fiecare fiind potrivit pentru anumite situatii si contexte.

In ceea ce priveste evaluarea performantei (din perspectiva comportamentelor manageriale), consideram ca instrumentul cel mai eficient este evaluarea 360 grade .

Cum a aparut insa ideea de evaluare 360 grade ?

In al doilea Razboi Mondial armata germana a inceput pentru prima data sa ceara feedback din surse multiple pentru a verifica performanta militarilor (Fleenor & Prince, 1997).

Prima dovada a utilizatii feedback-ului din mai multe surse in mediul organizational a fost in anii 1950 in cadrul Esso Research and Engineering Company (Bracken, Dalton, Jako, McCauley, & Pollman, 1997).

De aici s-a dezvoltat ideea de feedback la 360 grade care a capatat o utilizare globala foarte mare si pana in anii 1990 majoritatea organizatiilor si managerilor de resurse umane au inteles si au creditat conceptul cu multa incredere.

Atwater si Waldman (1998) afirma ca 90% din companiil listate in Fortune 1000 folosesc metodologia 360 ca parte din programele de evaluare si dezvoltare, datorita faptului ca poate fi utilizata pentru scopuri diferite (de ex. executive coaching, evaluarea performantei, talent management/ succession planning, dezvoltarea leaderilor etc).

Ce masoara un 360?

Obiectivul unei evaluari 360 grade este sa masoare performanta prin adresarea acelor comportamente care sunt absolut necesare in a obtine o performanta buna. Astfel putem spune ca acest mod de evaluare masoara comportamente observabile ce tin de aria de management care sunt general valabile si fara de care orice manager nu ar putea sa isi desfasoare eficient activitatea.

Ce este important in organizarea procesului de evaluare 360 grade ?

Planificarea procesului

Uneori companiile scapa din vedere importanta unei planificari riguroase inaintea implementarii unui proces de evaluare. Daca nu exista un instrument deja construit si presupunand ca avem deja un obiectiv clar si sprijinul leadership-ului din companiie, este bine sa luam in considerare si sa incercam sa raspundem urmatoarelor intrebari:

  • Ce oameni/posturi vor fi evaluate si cand?
  • Cum va fi realizat chestionarul?
  • Cum vor fi livrate rezultatele si feedback-ul?
  • Care este rolul managerului celui evaluat in acest proces?
  • Care este scala de evaluare?
  • Cum va fi comunicat procesul?
  • Toate aceste lucruri ne ajuta sa nu generam in companie idei preconcepute si reticente, care pot influenta rezultatele procesului si ne ajuta sa cladim un mediu obiectiv, in care principalul scop este dezvoltarea celor evaluati si trasarea unor planuri specifice de imbunatatire.

    Dezvoltarea chestionarului

    Chestionarul in sine este unul dintre punctele critice pentru succesul unui astfel de proces. El trebuie sa includa intrebari ce adreseaza competente stabilite anterior precum si cateva intrebari de control (care adreseaza aceiasi competenta dar reformulata sau adresat cu negatie pentru a asigura acuratetea raspunsurilor), instructiuni clare, scala de notare si semnificatia acesteia precum si intrebari deschise pentru colectarea feedback-ului calitativ.

    Comunicarea procesului

    Cercetarile au demonstrat ca inainte de un astfel de proces, nivelul de anxietate al celor ce urmeaza sa participe creste exponential, inducand astfel un nivel de anxietate crescut in intrega organizatie. O comunicare din timp, clara si obiectiva a intregului proces care sa contina obiective specifice, realizand o conexiune si cu obiectivele strategice ale organizatiei, care sa evidentieze beneficiile pentru participanti din perspectiva dezvoltarii lor, precum si asigurarea anonimatului respondentilor va conduce catre scaderea anxietatii, cresterea acuratetei ratei de raspuns si ofera participantilor incredere in intregul proces.

    Administrarea chestionarului

    Majoritatea companiilor utilizeaza platforme online de administrare a chestionarului din motive de cost, timp si usurinta de implementare. Aceste platforme insa ar trebui sa contina posibilitatea de a trimite mesaj personalizat, instructiuni clare, un rezumat al modului de scorare si cum pot fi evitate elementele de bias (efectul de halo, tendinta centrala, severitatea, impactul ultimei experiente etc.), asigurarea ca raspunsurile celor care completeaza pentru un candidat vor ramane anonime si scorurile lor vor fi amestecate cu ale altor respondenti pentru a obtine o medie.

    Feedback si plan de actiune

    Modalitatea ce mai eficienta de organizare a acestui proces este stabilirea unor zile in care managerul si persoana evaluata sa aiba o intalnire 1 la 1 si sa poata discuta pe baza raportului generat. Este benefic ca raportul sa fie livrat catre candidat cu cateva ore inainte, pentru a putea citi si nota intrebari. Dupa revizuire, participantul si managerul ar trebui sa alcatuiasca impreuna un plan de dezvoltare pe baza prioritatilor ce reies din raportul de feedback si a obiectivelor strategice ale organizatiei.

    Un feedback riguros si un plan de dezvoltare atent alcatuit poate fi realizat cu ajutorul unui consultant extern certificat si instruit. Chiar daca organizatia opteaza pentru feedbackul intern, este esential ca managerii care sunt implicati in procesele de feedback sa stapaneasca foarte bine instrumentul, competentele masurate si sa aiba bune abilitati de feedback si coaching pentru echipa lor.

    Articol semnat de Viviana Andone, Learning Arhitect MMM Consulting

    Viviana Andone este Learning Arhitect in cadrul companiei MMM Consulting, ce ofera programe de training si consultanta ale caror abordari interactive sunt menite sa antreneze si sa dezvolte abilitati cheie ce conduc catre crestrea performantei si eficientei in business. O parte din interventiile de consultanta sau de instruire au atasate metodologii de masurare prin care se asigura o invatare si o dezvoltare structurata si personalizata.

    Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.

    HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
    HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
    Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
    Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
    Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
    Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...
    #recomandari afaceri, #MMM Consulting, #sistem evaluare , #Angajati