Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cum sa gestionezi stresul la locul de munca

Cum sa gestionezi stresul la locul de munca


Numeroase studii au aratat ca stresul in exces poate cauza dureri de cap, tensiune arteriala crescuta, dureri in piept si probleme cu somnul. De asemenea, joaca un rol important in dezvoltarea unor tulburari de dispozitie, precum anxietatea si depresia. In plus, o echipa de cercetatori de la Universitatile Harvard si Stanford a descoperit, in urma unui studiu, ca locurile de munca stresante pot scadea speranta de viata a angajatilor.

Bunastarea angajatilor trebuie sa reprezinte o prioritate pentru toti liderii, intrucat gradul de productivitate depinde foarte mult si de nivelul de satisfactie pe care il au la locul de munca. Astfel, recunoasterea meritelor, atunci cand este cazul, gestionarea eficienta a interactiunii dintre angajati, oferirea unui salariu atractiv, precum si recompensarea reusitelor, prin tichet cadou ori bonus de performanta, se numara printre metodele prin care persoanele competente pot fi pastrate cat mai mult timp in companie. Un loc de munca in care angajatii vin cu placere in fiecare zi este, totodata, si un loc de munca in care nivelul de stres este mentinut la niveluri minime.

Insa, daca in compania in care lucrezi nu ti se ofera facilitati pentru a diminua nivelul de stres, este necesar sa iti stabilesti singur o rutina care sa te ajute sa te relaxezi.

Odihneste-te suficient

Calitatea slaba a odihnei contribuie la cresterea presiunii si asta pentru ca lipsa somnului inhiba capacitatea de a face fata chiar si unui nivel normal de stres si iti afecteaza in mod negativ starea de spirit si perspectivele. Sa speri ca vei reduce nivelul de stres cand esti la limita puterilor si iritat din cauza lipsei somnului este o utopie. In schimb, este recomandat sa dormi cel putin opt ore in fiecare noapte si sa iti stabilesti un program. Seteaza-ti ceasul intern al corpului, cunoscut si sub numele de ritm circadian, printr-o rutina de odihna: culca-te si trezeste-te zilnic la aceleasi ore. Dupa o perioada, vei putea face acest lucru fara sa mai ai nevoie de alarme.

Totodata, este important sa nu te uiti la ecrane (telefon, televizor, laptop, tableta) cu cel putin o ora inainte de a merge la culcare. Lumina acestor dispozitive mentine creierul in alerta si devine mai dificil sa adormi.

Mananca sanatos

Atunci cand esti stresat, creierul elibereaza cortizol ("hormonul stresului"), ceea ce te face sa iti doresti sa mananci alimente sarate, dulci si bogate in grasimi, pentru placerea de moment pe care ti-o ofera. Insa, acest lucru nu face decat sa exagerbeze problemele.

Alimentele bogate in zahar si grasimi, precum pizza, burgerii si inghetata, te fac sa te simti letargic si mai putin dornic de a rezolva problemele cu care te confrunti, ceea ce nu duce decat la cresterea nivelului de stres.

De aceea, este important sa consumi alimente sanatoase, bogate in carbohidrati complecsi care "hranesc" creierul si te ajuta sa ramai concentrat. Drept urmare, vei putea face fata presiunii de la locul de munca si sa elimini stresul. Printre alimentele pe care este bine sa le incluzi in dieta zilnica se numara cele bogate in fibre (fructe si legume), in proteine slabe (carne de pui, peste), precum si cele care contin antioxidanti (varza Kale, ciocolata neagra, afine).

Fa sport

O alta modalitate de a te elibera de stres este sa ai un stil de viata activ. Exercitiile fizice stimuleaza dispozitia, prin eliberarea endorfinelor, fiind un reductor natural al stresului.

Sportul te ajuta sa nu te mai gandesti la problemele stresante, deoarece te provoaca sa te implici 100% in activitatea pe care o faci. Este si o forma de meditatie, astfel ca te ajuta sa creezi un echilibru intre minte si trup. Specialistii recomanda sa faci cel putin treizeci de minute de exercitii in fiecare zi.

Stresul este unul dintre principalii inamici nevazuti ai oamenilor, deoarece afecteaza atat starea de sanatate mintala, cat si fizica. De aceea, este important sa poti sa gestionezi situatiile dificile de la locul de munca, inainte sa ajungi intr-un punct critic, precum burnoutul.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 361 ori
Citeste mai multe despreangajati stres perioade stresante