Cum motivezi angajatii care au copii

Miercuri, 09 Aprilie 2014, ora 08:26
4858 citiri
Cum motivezi angajatii care au copii
Foto: Dana Minca, antreprenor

Angajatorii fac un pas important in a integra suportul acordat parintilor in modelul de business. Cercetatorii au dovedit faptul ca solutia de succes pentru a face acest lucru este regandirea intregului sistem, si nu incercarile de a-i face pe angajati sa isi modeleze viata in functie de programul de birou.

Mai mult, politicile companiei care protejeaza angajatii cu copii ajuta la cresterea productivitatii.

Business Week Magazine citeaza o serie de companii care s-au adaptat la necesitatile angajatilor parinti si au avut o crestete a profitului: la Google, parintii primesc o prima la nasterea unui copil si concediu pentru a se acomoda cu noua viata, iar Campbell Soup Company a alocat o sala unde mamicile isi pot alapta bebelusii si au construit o cresa, o gradinita si un program after-school.

Pentru a-si mentine angajatii multumiti, dar si eficienti, companiile incearca sa contribuie la echilibrul intre viata personala si cea profesionala. Insa acest echilibru este mult mai dificil de gestionat pentru angajatii cu familii cu copii. Pentru a motiva si a rezona cu acest segment este nevoie de solutii cu adevarat adaptate stilului lor de viata.

Ce aspecte ii motiveaza pe angajatii cu copii din Occident?

In Occident si Statele Unite exista o traditie in a proteja angajatii care au copii.

In Lista cu 100 cele mai bune companii pentru care sa lucrezi, realizata anual de CNN, angajatii dezvaluie cele mai importante motivatii pentru care raman la un job, iar pe locul 2 se afla beneficiile de care se poate bucura intreaga familie, cum ar fi accesul gratuit la diverse programe de sanatate, nutritie si terapii.

Surprinzator sau nu, motivul financiar se afla abia pe locul 81. Pentru occidentali, motivarea la locul de munca se concentreaza mai mult pe familie si echilibru viata personala-viata profesionala, decat pe aspectul financiar.

In Romania, dupa criza economica, angajatorii inca mai depun eforturi ca sa restabileasca relatiile pozitive si sa inspire incredere personalului.

Dincolo de scrisori de multumire si o relatie buna de comunicare interna, increderea angajatilor este sustinuta cu abonamente gratuite la sala de fitness, cadouri personalizate sau unicat, promovari interne sau bilete gratuite la concerte si competitii sportive. Insa sunt aceste solutii eficiente pentru motivarea si stimularea angajatilor cu copii?

Care sunt cele mai mari probleme pentru angajatii cu copii?

Desi angajatorii practica multe feluri de a-si arata recunostinta fata de angajat, in Romania, angajatii cu copii primesc acelasi tratament de motivare ca si cei fara astfel de responsabilitati. Din aceasta cauza rezultatele variaza, in cazul parintilor avand un efect mult mai mic ca si nivel de motivare.

Exista o mare oportunitate pentru angajatori de a-si personaliza felul in care abordeaza acest segment. Totul porneste de la intelegerea problemelor cu care se confrunta angajatii care au copii:

1. Prezenta la birou in momentele in care copilul are nevoie de parinte

Aceasta este una din cele mai mari probleme. Parintii nu primesc zi libera si nici nu sunt incurajati sa ramana acasa cu copilul bolnav. In astfel de cazuri, solutia este ca angajatii sa poata lucra part time sau remote de acasa, in timp ce supravegheaza starea copilului.

O alta problema este lipsa flexibilitatii in program, asa incat parintii sa nu rateze serbari sau evenimente importante din viata copilului.

2. Orele suplimentare

In Romania exista companii unde orele suplimentare au devenit activitate de rutina, mai ales in perioadele aglomerate din an. Daca se afla in aceasta situatie, parintii intampina dificultati in a-si lua copiii de la gradinita sau scoala, sau trebuie sa plateasca o bona. Anumite companii anunta din timp aceste perioade si dau posibilitatea impartirii unui job cu o persoana mai disponibila in acele zile, sau se ocupa de angajarea unui serviciu de babysitting pentru angajati.

3. Calatoritul in interes de serviciu si delegatiile

In perioada calatoriilor si delegatiilor, parintele nu isi poate asuma ingrijirea copilului. De aceea, in timpul calatoriilor, unii angajatori asigura un serviciu de babysitting, iar dupa calatorii, acorda parintelui o zi lbera sau in care sa munceasca de acasa - pentru a se odihni si pentru a petrece timp cu familia.

Ce il motiveaza pe un angajat care este parinte?

La angajare, factorii de care se tine cont cel mai mult sunt remuneratia, posibilitatea de avansare, beneficiile sociale si chiar distanta de acasa pana la birou.

Chiar daca aceste aspecte sunt importante, un angajator se va diferentia imediat cand va da ocazia angajatului care are si o familie cu copii sa poata negocia orare de munca flexibile, pentru a crea o balanta echitabila intre familie si profesie.

Studiile au demostrat ca angajatorii care au o politica de orar flexibil creeaza un impact mai mare in ceea ce priveste productivitatea si profitabilitatea personalului.

Ce solutii de orar flexibil exista?

Solutiile de orar flexibil pentru care un parinte poate opta sunt multiple:

1. Ore flexibile (flexi time)

Pentru un parinte, controlul asupra orarului de lucru poate fi cel mai mare beneficiu pe care un angajat i-l poate acorda. Flexi-time permite acestuia sa aleaga intervalul in care sa munceasca, atat timp cat isi atinge numarul de ore lucrate pe saptamana.

2. Impartirea postului (job sharing)

In acest caz, doua sau mai multe persoane impart aceeasi pozitie si planifica orarul de munca in functie de necesitatile fiecareia, si de perioadele in care stiu ca au nevoie de mai mult timp cu familia.

3. Trecerea de la norma intreaga la norma redusa (full-time part-time)

Aceasta solutie ii permite unui angajat cu copii sa isi schimbe timpul de lucru de la norma intreaga la norma redusa, pastrand aceeasi pozitie. O mama tanara poate negocia cu angajatorul orarul pentru primul an de la nasterea copilului, spre exemplu.

Cat de eficiente sunt metodele traditionale de motivare la locul de munca?

Angajatorii au inceput sa opteze pentru solutii nonfinanciare deoarece au un impact emotional si motivational mai mare. Cele mai comune metode de motivare sunt:

1.Team building-ul, frustrant pentru angajatul-parinte

Teambuilding-urile se intind pe mai multe zile si au loc in afara orasului. Sunt o ocazie buna pentru colegi de a socializa in afara biroului si de a lega relatii mai puternice cu angajatorii.

Insa pentru parinti team buildingurile sunt frustrante, deoare implica imposibilitatea de a indeplini datoriile familiale si le rapesc timpul liber pe care in mod normal l-ar fi investit alaturi de copil.

Din aceasta cauza eficienta team building-urilor clasice lor in randul acestui segment este mica si este demonstrata de gradul mare de absenteism la astfel de evenimente.

2.Abonamentele la sala si clinici private nu acopera si interesul copilului

Companiile isi indreapta atentia spre nevoile de zi cu zi ale angajatilor si aduc beneficii considerabile pentru calitatea vietii lor. Insa, de cele mai multe ori, asigurarea medicala sau abonamentul la sala de sport acopera doar nevoile angajatului, nu si pe cele ale copilului.

3.Cursurile de dezvoltare profesionala rapesc din timpul liber

La fel ca si in cazul team building-urilor, cursurile de dezvoltare profesionala au loc in afara orarului de munca. Beneficiile sunt multiple pe planul profesional, insa gradul de participare al parintilor cu copii este mai redus decat al celor fara copii.

4.Cadourile clasice, adesea inutile

Aceasta metoda de fidelizare a angajatilor este foarte des intalnita in preajma ocaziilor speciale, cum sunt sarbatorile de Paste sau Craciun. De foarte multe ori cadourile sunt neinspirate, cum arata si un articol Business24.

La ce metode neconventionale de motivare a angajatilor cu copii pot apela angajatorii?

Parintii care stiu ca sunt ajutati de companie pentru a-si indeplini obligatiile de familie sunt mai concentrati pe munca, deci mai productivi.

Fara indoiala, crearea unui mediu de lucru in care parintii sa fie productivi necesita inovatie si o privire strategica.

Solutia este integrarea aspectelor ce tin de familie in modul in care este stucturata munca, in procesul ei si intreaga structura organizationala.

Modalitatile in care se pot realiza acestea sunt necostisitoare, ii ajuta pe parinti sa isi echilibreze mai bine cele doua aspecte ale vietii - munca si familia - si sunt considerate politic-corecte:

1.Team building-urile si evenimentele corporate pentru angajati cu copii

De cele mai multe ori scopul team building-urilor clasice este de a imbunatati comunicarea si atmosfera de lucru intre angajatii unui departament sau ale unor departamente care colaboreaza strans. Exista mari diferente intre politicile companiilor in aceasta directie: unele isi stabilesc ca si obiectiv sa creeze un mediu prietenos la locul de munca, si reusesc sau nu, altele nu au nicio politica in acest sens si rareori rezultate pozitive.

Daca angajatii s-ar simti mai "ca in familie" atunci cand sunt la birou, cu siguranta acest lucru ar imbunatati comunicarea si, in consecinta, productivitatea companiei sau a departamentului respectiv, per ansamblu.

O solutie in acest sens o pot reprezenta evenimentele interne de companie, realizate pentru angajati si familiile lor: un eveniment la care angajatii vin impreuna cu membrii familiei si socializeaza intre ei. Ocazia unui astfel de eveniment o pot reprezenta fie aniversarea companiei sau a unei reusite deosebite, fie o zi cu tema de 1 iunie, Ziua copiilor, sau pur si simplu un picnic de vara fara un pretext deosebit.

"Noi am numit acest tip de evenimente Family Day, pentru ca este vorba in primul rand de o zi petrecuta relaxat, in familie. Focusul activitatilor si programelor este pe copii, pentru ca ei sunt cei mai importanti in orice familie, in timp ce parintii au ocazia sa socializeze relaxat si din cand in cand sa fie si ei implicati in acivitati, alaturi de cei mici." explica Dana Minca, antreprenor si organizator de evenimente si petreceri pentru copii la BluParty.

"Prin programele dedicate angajatorilor ii ajutam sa creeze o zona de joaca pentru copii, activitati si ateliere de creatie pe fiecare categorie de varsta, precum si o serie de programe si spectacole de divertisment care sa anime atat copiii, cat si adultii, pe tot parcursul evenimentului."

2.Training-uri de dezvoltare personala

Acestea au rolul de a le oferi suport parintilor in a-si dezvolta anumite aptitudini si competente care sa ii ajute nu doar in viata personala, ci si in cea profesionala. La astfel de traininguri se aplica metode de invatare non-formale, care sunt mai aproape de invatarea naturala a omului, de aceea procesul de invatare este mult mai rapid si eficient.

Un curs de stres management, spre exemplu, aduce beneficii in consolidarea relatiilor familiale si colegiale, dar si la nivel de productivitate.

Cursurile de parenting sau de management financiar pentru familii asigura descarcarea emotionala, suportul din partea participantilor care trec prin aceleasi situatii, asumarea responsabilitatii si dezvoltarea capacitatii de comunicare asertiva.

3.Amenajarea unei gradinite pentru copiii angajatilor

Multi parinti au dificultati in a ajunge la timp la birou, sau termina programul mai repede fata de restul colegilor pentru a-si duce si aduce copilul de la gradinita. Colegii pot fi deranjati de faptul ca trebuie sa acopere munca pe care colegul parinte nu a terminat-o, sau chiar de faptul ca trebuie sa ramana mai mult la birou. O gradinita in cladirea de birouri unde parintele sa isi duca micutul poate rezolva aceasta problema.

Dezvoltatorii imobiliari ai cladirilor de birouri din Romania incep preia modelul american al proiectelor de tipul "Day care", oferite ca beneficii angajatilor. Astfel, in complexul West Gate din Bucuresti functioneaza o gradinita privata pentru copiii celor trei mii de angajati din cladirile West Gate, profitabila atat pentru parinti, cat si pentru dezvoltatori.

4.Sprijinul companiei in cariera profesionala a copilului

Companiile beneficiaza de pe urma faptului ca loialitatea parintelui fata de compania in care lucreaza se transfera usor copilului. Mai mult, compania se poate implica in educarea copiilor angajatilor in spiritul si valorile pe care le promoveaza.

O varianta este programarea unei zile in care copiii sa vina la birou sa cunoasca spatiul in care parintii lor lucreaza cat timp nu sunt cu ei, sau sa inteleaga ce presupune munca parintilor.

O alta varianta este co-plata studiilor superioare ale copiilor angajatilor, cu promisiunea ca dupa terminarea studiilor vor veni sa realizeze stadii de pratica si sa creasca o data cu compania.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Audio Magic Eraser, unealta care le permite utilizatorilor să elimine zgomotele nedorite din filmări
Audio Magic Eraser, unealta care le permite utilizatorilor să elimine zgomotele nedorite din filmări
Google a lansat recent o caracteristică revoluționară numită Audio Magic Eraser, disponibilă exclusiv pe noile modele de smartphone-uri Pixel 8 și Pixel 8 Pro. Funcția este proiectată să...
”România nu este oaia neagră a Europei”. Un fost ministru de Finanțe descrie poziția țării noastre în relație cu marile deficite globale VIDEO
Discuțiile despre deficitul bugetar ridicat și procedura de deficit excesiv în care se află țara noastră încă din 2019 a acaparat dialogul public, dar prea puțin ne aplecăm asupra...
#companii angaati, #copii angajati, #metode companii , #Angajati