Catalin Cretu, Visa Romania: Despre card, achizitii de suflet si bacsisul contactless

Sambata, 08 Iunie 2013, ora 00:00
2792 citiri
Catalin Cretu, Visa Romania: Despre card, achizitii de suflet si bacsisul contactless

Catalin Cretu, directorul General Romania Visa Europe, a plecat in anii '90 la studii in Praga si in SUA, la Columbia University si New York University, dupa care s-a angajat la HSBC. In toti acesti ani a avut ocazia sa lucreze chiar si cu profesorul Richard Clarida, care ulterior a devenit director adjunct al Trezoreriei SUA.

In aprilie 2004 a revenit in Bucuresti si in iulie si-a preluat noua pozitie, cea de VISA Area Manager pentru Romania si Bulgaria.

Acum se afla in fruntea companiei si castiga, an dupa an, titlul de "cea mai de incredere marca de carduri de credit in Romania", desi recunoaste ca principala provocare este "(...) efortul constant de a demonstra ca acest produs numit card poate contribui la un mai bun control si o administrare mai eficienta a banilor".

In acest sens a lansat si "Strategia nationala de incurajare si promovare a platilor electronice in sectorul public", o serie de propuneri menite sa incurajeze utilizarea cardurilor in sectorul public, pentru a impiedica dezvoltarea economiei subterane.

"Speram ca propunerile noastre vor fi bine primite de guvern, care va intelege oportunitatea de a demara pasi concreti in aceasta directie", a declarat Catalin Cretu, intr-un interviu acordat Business24.

Managerul Visa crede cu tarie in echilibrul viata personala-cariera, face sport zilnic si face "in jur de 2-3 plati pe zi in magazine si cel putin o data pe luna, pe internet".

Recunoaste ca in ultima vreme plateste cu telefonul mobil in cat mai multe locuri unde sunt terminale contactless si a inceput de curand sa apeleze la card si prin una din aplicatiile pentru taxiuri.

"Ce bine e sa nu mai ai problema restului in taxi, ba chiar sa poti lasa si un bacsis daca vrei", declara Catalin Cretu.

Cum folosesc romanii, in general, cardul de credit - raportat la obiceiurile europenilor?

In Romania cardul de credit este mai putin intalnit si de asemenea mai putin folosit daca ne raportam la alte piete, mai dezvoltate, din Europa. Din totalul celor aproximativ 13,6 milioane de carduri existente la nivelul pietei, cardurile de credit reprezinta circa 2,2 milioane de unitati.

Insa vorbim despre un segment cu o evolutie foarte rapida: atat volumele cat si numarul de tranzactii la comercianti au crescut in 2012 cu peste 20% fata de 2011, in timp ce valoarea medie a tranzactiei la comercianti a scazut cu 5,8%. Acest lucru indica faptul ca romanii isi folosesc tot mai des cardurile de credit pentru plati zilnice, de valoare mai mica.

Cardul de credit este un instrument destinat unei mai bune gestionari a finantelor personale, iar oamenii sunt tot mai bine informati cu privire la modul in care il pot utiliza pentru a obtine avantaje maxime si a economisi. Printre avantajele pe care le ofera cardul de credit se numara perioada de gratie, in care bancile nu percep dobanda pentru sumele cheltuite, facilitatile privind plata in rate fara dobanda, cash-return-ul la fiecare tranzactie. Acestea sunt avantaje incontestabile, pe care numerarul nu le ofera.

Schimbarile survenite in comportamentul romanilor in ceea ce priveste utilizarea cardului de credit se datoreaza in mare masura bancilor, care au reusit nu doar sa-si adapteze produsele la nevoile in continua schimbare ale romanilor, inclusiv oferind mai multe facilitati, ci si-au intensificat eforturile si in zona de educatie financiara. La fel ca in cazul oricarui instrument financiar, si in privinta cardului de credit este nevoie sa cunoastem regulile de functionare de baza pentru a ne asigura ca il utilizam corect. Astfel, cardul de credit se poate transforma intr-un instrument util, mai ales in cazul unor achizitii neprevazute, care necesita sume substantiale.

Cat de repede credeti ca vor avea succes in Romania platile contactless?

Visa Europe a lansat in Romania primul card contactless in urma cu doi ani, in 2011. Doi ani inseamna foarte mult atunci cand e vorba de progres tehnologic, si ne asteptam ca anul 2013 sa marcheze un moment de referinta in evolutia cardurilor contactless si in Romania. Ne aflam in plin proces de certificari pe zona contactless, unde exista deja 4 banci emitente si 4 acceptatori si ne bucura ca si alte banci vor finaliza in acest an proiectele pentru acest tip de plati. Unele banci vor incepe sa elibereze automat carduri contactless atat la emiterea de noi carduri cat si la reemitere, astfel incat estimam ca in urmatorii doi ani vom atinge o masa critica de carduri contactless in piata. In paralel, este necesar sa se dezvolte si reteaua de acceptare si speram ca pana la sfarsitul acestui an sa ne apropiem de 8000 de terminale contactless la nivelul pietei.

Tehnologia contactless ofera o experienta cu totul noua in ceea ce priveste platile cu cardul si aduce beneficii atat consumatorilor cat si comerciantilor: tranzactia este extrem de rapida, practic dureaza mai putin de o secunda; in plus, este sigura si comoda, deoarece nu este nevoie sa lasi cardul din mana nici o clipa, ci doar sa il apropii de terminalul POS pentru realizarea tranzactiei. Acest sentiment de comoditate si siguranta va duce foarte probabil la cresterea numarului de utilizatori de carduri, dar si la cresterea volumului de plati.

Noua tehnologie este foarte potrivita in locurile cu trafic intens si frecventa mare a tranzactiilor, cum ar fi in supermarket-uri, fast-food-uri, farmacii, benzinarii, cafenele sau in mijloacele de transport in comun. Insa nu e vorba neaparat doar de plati de valoare mica, deoarece prin tehnologia contactless se pot face si tranzactii de valoare mare, inclusiv cu telefonul mobil.

De altfel acesta este primul pas in adoptarea noii generatii de tehnologii de plati care permit tranzactii la distanta prin intermediul telefonului mobil - aceste servicii urmeaza sa fie introduse si pe piata din Romania si vor schimba cu totul perspectiva asupra platilor electronice. De exemplu, in acest moment exista aplicatii pe telefonul mobil prin care, in momentul comandarii unui taxi, poti alege sa platesti direct prin intermediul aplicatiei, cu cardul, nu numai costul cursei, ci si bacsisul, daca este cazul. Este normal ca unele persoane sa fie usor reticiente la inceput fata de acest tip de plati, la fel s-a intamplat si in alte tari, dar acest segment va evolua extrem de rapid, intrucat avantajele sunt incontestabile.

Romania are incredere, de 8 ani, in brandul Visa, cand vine vorba despre carduri de credit. Cum ati reusit sa castigati si sa pastrati increderea romanilor in dumneavoastra, in tot acest timp?

Dezvoltarea de tehnologii de plati inovatoare a reprezentat intotdeauna o prioritate pentru Visa Europe, care este unul dintre leaderii incontestabili in acest domeniu. Introducerea unor servicii noi, mai comode si mai sigure joaca un rol crucial in castigarea si pastrarea increderii milioanelor de consumatori, a comerciantilor si a guvernelor din Europa. Sumele cheltuite cu cardurile Visa reprezinta acum 1 euro din fiecare 6,75 de euro cheltuiti in Europa, iar Visa investeste 100 de milioane de euro anual in tehnologii inovatoare de plati.

Toate aceste lucruri fac ca marca Visa sa fie recunoscuta pentru rapiditate, incredere si siguranta si ne bucuram ca aceste caracteristici se reflecta in increderea consumatorilor din Romania si din intreaga Europa. Consumatorii au ales Visa drept cea mai de incredere marca de carduri de credit in Europa incepand cu 2009 si in Romania in ultimii opt ani si ne angajam sa onoram in continuare aceasta incredere.

Visa este intr-adevar brandul de carduri cel mai popular si ne dorim ca detinatorii nostri de carduri sa poarte la ei in permanenta cardul pentru a-l folosi zilnic si a beneficia cat mai mult de avantajele pe care le oferim impreuna cu bancile partenere. Avand in vedere numarul relativ redus de carduri de credit de pe piata, cred de asemenea ca aceasta perceptie a fost intarita si de prezenta puternica pe care brandul Visa o are pe segmentul cardurilor de debit care ofera acces la fonduri suplimentare sub forma overdraftului.

Practic, Visa este in clasament de cand suneti dumneavoastra la conducerea acestei companii. Cat de importanta credeti ca este imaginea si prezenta dumneavoastra, in tot acest succes pe care Visa il are in Romania?

Cred ca in spatele recunoasterii brand-ului Visa in randul romanilor sta, in primul rand, calitatea si soliditatea brandului si munca unei echipe intregi - oameni care continua sa imbunateasca serviciile si tehnologiile Visa. Sunt mandru de munca pe care au facut-o cei dinaintea mea, de echipa pe care o conduc, de eforturile si rezultatele colegilor mei si, nu in ultimul rand, de sustinerea pe care o am din partea lor. Toate aceste lucruri sunt importante pentru a ajuta compania sa se adapteze provocarilor pietei si sa le depaseasca.

Inainte de Visa ati ocupat posturi de management la HSBC in SUA. Cum ati ajuns in State si ce v-a determinat sa va intoarceti, totusi, in Romania?

Am plecat in strainatate in anii '90, prima data la studii la Praga, iar ulterior in SUA, la Columbia University si New York University. In SUA am ramas timp de 10 ani, mi-am dat doctoratul acolo si am lucrat ca asistent in cadrul New York University. Ulterior, m-am angajat la banca HSBC, unde am lucrat intr-o echipa de project management al proiectelor inter-divizionale si internationale de mare anvergura. In toti acesti ani, am avut ocazia sa invat si sa lucrez cu experti renumiti in domeniul financiar, cum ar fi profesorul Richard Clarida, care ulterior a devenit director adjunct al Trezoreriei SUA.

Revenirea in tara a avut loc intr-un mod similar cu plecarea. Am analizat cu atentie oportunitatea ivita, am pus in balanta ceea ce aveam la acel moment si perspectivele care mi se deschideau. Si la acel moment mi se ofereau perspective mai bune in Romania. In plus, intotdeauna mi-am dorit sa revin acasa, sa realizez ceva semnificativ, sa pun in valoare cunostintele acumulate in toti acei ani. In aprilie 2004 am revenit in Bucuresti si in iulie mi-am preluat noua pozitie, cea de VISA Area Manager pentru Romania si Bulgaria.

Care a fost cea mai mare provocare cu care v-ati confruntat la conducerea Visa Europe Romania?

Principala provocare cred ca se refera la efortul constant de a demonstra ca acest produs numit card poate contribui la un mai bun control si o administrare mai eficienta a banilor. Operam pe o piata financiara tanara, drept care reticenta fata de anumite produse financiare este fireasca. De cand am lansat primul card in Romania, in 1995, si pana acum, lucrurile s-au schimbat mult in bine, dar suntem inca departe de pietele dezvoltate.

Avem o economie subterana foarte mare, reteaua de POS-uri este printre cele mai reduse din Europa si multi nu cunosc avantajele utilizarii unui card. Insa avem in desfasurare proiecte pe mai multe directii pentru a solutiona toate aceste aspecte. Am lansat programe educationale, discutam cu autoritatile pentru ca oamenii sa isi poata plati mai usor taxele si incercam constant sa oferim romanilor sansa de a plati rapid si in siguranta cu ajutorul cardului.

Ce planuri aveti pentru Visa Europe Romania, in 2013?

Vom continua sa incurajam utilizarea frecventa a cardurilor si sa extindem reteaua de acceptare, in special la IMM-uri si comercianti online. Bineinteles, ne vom continua eforturile de promovare a platii taxelor si impozitelor cu cu cardul. Am acordat foarte multa atentie acestui proiect unic in Romania pentru ca rezultatele sale vor avea un impact social si economic foarte mare: vor reduce birocratia si vor contribui la eliminarea treptata a economiei subterane.

Am lansat de curand Strategia nationala de incurajare si promovare a platilor electronice in sectorul public, care prezinta o serie de propuneri menite sa incurajeze utilizarea cardurilor in sectorul public, demonstrand totodata ca aceasta metoda moderna de plata poate contribui in mod eficient la controlul costurilor, la cresterea veniturilor la buget si la reducerea economiei subterane.

Speram ca propunerile noastre vor fi bine primite de guvern, care va intelege oportunitatea de a demara pasi concreti in aceasta directie. In acest sens, suntem interesati sa avem discutii cu autoritatile competente, cum ar fi Ministerul Finantelor si Ministerul Muncii. Pe de alta parte, traim vremuri foarte interesante in ceea ce priveste progresul tehnologic si efectele sunt vizibile si in domeniul nostru. Suntem foarte implicati in introducerea noilor tehnologii de plata (contactless cu cardul sau cu telefonul mobil, transferul rapid de bani intre persoane, portofelul electronic) in Romania, dar aceste noi produse nu trebuie sa devina un scop in sine, ci trebuie sa raspunda unor nevoi concrete ale clientilor nostri.

Ce tip de manager este Catalin Cretu?

Personalitatea mea se reflecta in modul de lucru la Visa. Echilibrul este foarte important, pentru ca el iti da puterea sa iei decizii eficiente. In plus, asa cum spuneam, pun mare accent pe munca in echipa. Colegii mei ma sprijina, iar eu, la randul meu, sustin punctul lor de vedere si dezvoltarea lor in cadrul companiei.

Cred ca fac parte din acea categorie de manageri care inteleg ca cea mai buna comunicare intr-o companie este cea bidirectionala. Si incerc sa tin cont de acest lucru tot timpul. Nu in ultimul rand, pun mare pret pe simtul umorului si pe capacitatea de a ramane cu picioarele pe pamant indiferent de ce mi se intampla in viata.

Daca ar fi sa va acordati o nota la capitolul work-life balance, care ar fi aceasta? Cum alegeti sa va relaxati?

Cred cu tarie ca echilibrul este foarte important in tot ceea ce facem, si echilibrul viata personala-cariera ne defineste si ne influenteaza decisiv in ambele componente ale vietii noastre. Cel mai bine, cred, este sa nu tii scorul, asa ca incerc sa mentin acest echilibru, combinand cele doua componente in fiecare zi. Fac sport zilnic (imi place sa joc tenis si sa alerg) si incerc sa ajung la un film, la o piesa de teatru sau la un concert in fiecare saptamana. Timpul petrecut cu familia este foarte important pentru mine, ca si evadarile din Bucuresti, pe cat posibil la munte, care ma ajuta sa-mi dau acel "reset" necesar cat mai des.

Sunteti seful celui mai indragit brand de carduri de credit din Romania. Folositi si dumneavoastra cardurile Visa? Care au fost cele mai "de suflet" achizitii pe care le-ati facut cu Visa?

Am mai multe carduri Visa, personale si de companie, pe care le folosesc in functie de tipul lor pentru a cumpara aproape orice. Fac in jur de 2-3 plati pe zi in magazine si cel putin o plata pe internet pe luna - cele mai importante achizitii online sunt cadourile pentru socrii mei, care locuiesc departe de Bucuresti si carora pot sa le trimit flori, CD-uri sau carti fara probleme.

De ceva timp platesc cu telefonul mobil in cat mai multe locuri unde sunt terminale contactless si am inceput de curand sa platesc cu cardul si prin una din aplicatiile pentru taxiuri (ce bine e sa nu mai ai problema restului in taxi, ba chiar sa poti lasa si un bacsis daca vrei!)

Xiaomi trimite un avertisment către utilizatorii de smartphone-uri. Ce trebuie evitat
Xiaomi trimite un avertisment către utilizatorii de smartphone-uri. Ce trebuie evitat
Compania Xiaomi a emis recent un avertisment către utilizatorii săi privind riscurile asociate cu folosirea protecțiilor de ecran cu adeziv lichid UV. În ciuda popularității acestor...
De ce prețurile produselor de pe Shein și Temu sunt atât de mici. Riscurile grave la care se expun cumpărătorii
De ce prețurile produselor de pe Shein și Temu sunt atât de mici. Riscurile grave la care se expun cumpărătorii
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat, pe 23 aprilie, că urmează să investigheze platformele de comerț online chinezești Temu și Shein, făcând și o...
#director general Visa Romania, #Catalin Cretu Visa Romania, #plata card Romania , #Angajati