Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Luxul bate IT-ul: Cele mai de succes listari la bursa ale ultimului an

Luxul bate IT-ul: Cele mai de succes listari la bursa ale ultimului an


Companiile de IT au fost vedetele listarilor la bursa in ultimii ani, fiind principalele subiecte abordate in presa. Cu toate acestea, compania care a evoluat cel mai bine dupa IPO a fost una din domeniul hainelor si accesoriilor de lux.

In 2003, casa de moda Michael Kors Holdings avea probleme, pierdea bani si ar fi dat faliment daca nu ar fi fost achizitionata de Donna Karan International. De atunci, compania a inceput sa infloreasca si dintr-o afacere cu venituri de 20 de milioane de dolari in 2004, a ajuns la 1,3 miliarde de dolari in 2011. Numai profitul in ultimele 12 luni incheiate la finalul lunii martie a fost de 147 milioane de dolari. In plus, actiunile Kors Holdings s-au apreciat cu 144% in primele trei luni dupa listarea din decembrie, scrie Bloomberg.

Astfel, compania a ajuns pe locul intai in topul gigantilor care s-au listat la bursa in ultimul an, in functie de evolutia actiunilor. Topul Bloomberg Markets masoara evolutia pe primele 90 de zile dupa listare a celor 179 oferte publice initiale care au strans mai mult de 500 milioane de dolari de la falimentul Lehman Brothers Holdings din septembrie 2008, pana la finalul anului 2011.

Doar doua companii din domeniul Internet/retele de socializare au ajuns in top 20 al celor mai profitabile IPO-uri, Zynga Inc., compania care creeaza jocuri pentru Facebook si Mail.ru Group, companie ruseasca. Analistii din piata declara ca evolutia slaba a companiilor din social media era predictibila, din cauza incertitudinilor din piata in 2010 si 2011.

Cererea pentru bunurile de lux ramane puternica in ciuda incetinirii cresterii economice din China si a crizei datoriilor din Europa. O companie care a avut de castigat in ultima perioada este Prada SpA, inaugurata in 1913, care s-a listat la bursa din Hong Kong in iunie 2011, intr-o oferta publica initiala in valoare de 2,48 miliarde de dolari. Desi actiunile companiei au coborat cu doua procente in primele 90 de zile dupa listare, marti, ele se tranzactionau la o cotatie cu 34% mai mare decat in urma cu un an.

Facebook, faimosul esec

Pentru ca listarile la bursa au inghetat pentru aproximativ un an dupa colapsul Lehman Brothers, cele mai multe listari sunt din anii 2010 si 2011. Succesul inregistrat pe Bursa de Michael Kors, se evidentiaza clar, in comparatie cu evolutia unora dintre cele mai asteptate listari la bursa, cum ar fi Facebook Inc.

Compania de social media, al carui site are peste 900 milioane de utilizatori, a ajuns la un minim de 25,87 dolari per actiune, in coborare de la pretul initial de 38 de dolari. Cotatia actuala este de 28,09 dolari/actiune.

Din cauza evolutiei din prima saptamana, Facebook este compania cu cea mai proasta evolutie din cele mai mari 30 de IPO-uri de la inceputul anului 2011. Operatorul turistic online Kayak Software Corp, reteaua de socializare rusa VKontakte, Formula One Holdings si inca o serie de companii au amanat listarea dupa esecul rasunator al Facebook.

Intre timp, Kors Holdings, care s-a listat la bursa pe 14 decembrie, inca tranzactioneaza la aproape de doua ori valoarea initiala. Michael Kors, care produce haine inca din 1981, s-a extins in domeniul parfumurilor si a altor cosmetice. Veniturile companiei au crescut cu 62%, conform datelor raportate la finalul lunii martie, iar profitul s-a dublat.

Succesul IPO-ului releva managementul de top pe care il are compania, condusa de Michael Kors, care are o imagine clara asupra viitorului companiei. Designerul a vandut actiuni in valoare de 117 milioane de dolari, odata cu IPO-ul din decembrie si inca 135,7 milioane in actiuni la suplimentarea portofoliului din martie.

Sapte din zece companii cu succes pe bursa provin din Asia

Dar in ansamblu, companiile asiatice sunt cele care au avut cel mai mare succes la listarea pe bursa, din primele zece companii, sapte provenind de pe acest continent.

"Din 2008, daca esti in cautare de crestere puternica si sustenabila, singurele zone care ofera acest lucru sunt Asia si, intr-o mai mica masura, Rusia", a spus un strateg al firmei de investitii TCW Group Inc, care administreaza active de 128 miliarde de dolari. "In Asia, oamenii trec din clasa de mijloc la cea de sus si de la cea de jos la cea de mijloc. Acest lucru contribuie la totalul cheltuit pe bunuri de lux".

Companiile din aceasta zona reprezinta mai mult de jumatate din banii castigati din IPO-uri de la inceputul lui 2010 incoace, in timp ce cota Statelor Unite a scazut la 15% in ultimii ani.

"Bancherii si-au dat seama ca exista investitori dispusi sa cumpere actiuni ale companiilor proaspat lansate. Ca si in cazul Facebook si al altor IPO-uri care sunt foarte asteptate, castigatorii clari sunt cei care au vandut actiunile", a spus Michael Holland, presedinte al Hollan & Co, companie de investitii din New York, care supravegheaza active de peste patru miliarde de dolari.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1519 ori