Romanii au dat apa pe suc

Miercuri, 10 August 2005, ora 01:13
1165 citiri

Vremea capricioasa din aceasta vara a taiat apetitul romanilor fata de apa imbuteliata. In schimb, bauturile racoritoare au fost la mare cautare, pe anumite segmente inregistrindu-se cresteri de pina la 40%. Un avint semnificativ in consum l-au avut ice tea-ul si bauturile racoritoare cu continut mai mare de fructe. Pentru a doua oara in ultimii 15 ani, luind in calcul datele din prima jumatate a anului in curs, consumul de apa imbuteliata din Romania este in scadere. Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Canadean, romanii au consumat cu 3% mai putina apa imbuteliata decit in primele sase luni ale anului precedent, repetindu-se practic A"istoriaA" din 2004.

A"Situatia nu este legata de piata romaneasca. Factorul care a determinat acest trend a fost exclusiv climativA", explica Angela Preoteasa, consultant in cadrul Canadean. Totusi, reprezentantii companiilor de profil estimeaza ca, pina la finele anului, piata totala a apelor imbuteliate va inregistra un plus de doua-trei procente fata de 2004, urmind astfel o usoara depasire a pragului de un miliard de litri. Nu se va mai atinge insa nivelul record semnalat in 2003, cind romanii au cumparat peste un miliard de litri de apa imbuteliata.

Raportat la acest an, in 2004 consumul de apa imbuteliata a scazut cu aproximativ 4,5%, ajungind sub un miliard de litri. Din aceasta, doar un sfert a fost apa negazoasa, in vreme ce mare parte, reprezentind 72% din vinzarile totale, a fost apa gazoasa. Mentionam ca totalul luat in calcul de Canadean cuprinde atit consumul de apa minerala, cit si pe cel de apa de masa care a crescut pe seama lansarii pe piata, in marile magazine, a marcilor private.

Cresteri semnificative la bauturile racoritoare

In timp ce producatorii de apa minerala au incheiat primele sase luni cu un bilant nu tocmai favorabil, in industria bauturilor racoritoare s-au inregistrat cresteri ale volumelor vindute. Cel mai mult au avut insa de cistigat producatorii de nectaruri si de ice tea. Astfel, consumul de nectar a crescut cu mai putin de 20%, iar cel de ice tea a inregistrat o crestere de aproximativ 40%. De asemenea, vinzarile de sucuri (bautura racoritoare cu un continut de fruct de 100%, fara conservanti si fara apa) au crescut cu aproximativ 10%.

Totodata, cantitatile comercializate de bauturi racoritoare cu continut de fructe mai mic de 25% au crescut cu aproximativ 30% fata de perioada similara a anului precedent. In 2004, in Romania s-au vindut 920 de milioane de litri de bauturi racoritoare carbogazoase, 107 milioane de litri de bauturi racoritoare necarbogazoase, 69 de milioane de litri de sucuri si nectaruri, si 13 milioane de litri de ice tea. Cea mai semnificativa crestere de anul trecut a fost tot pe segmentul ice tea, in 2003 inregistrindu-se un consum total de numai 3 milioane de litri.

Politica producatorilor reuseste sa creasca vinzarile

A"Ne-am asteptat la o scadere a consumului de bauturi racoritoare, dar nu a fost asa. Factorul clima a fost compensat de cresterea accelerata a consumului din tara. In Romania, pofta de consum nu a fost oprita de vremeA", ne-a mai spus Preoteasa. In ceea ce priveste avintul inregistrat pe segmentul de produse cu un continut mai mare de fructe, reprezentantul Canadean sustine ca A"se observa o orientare a romanului catre un consum sanatos de bauturi racoritoare cu continut de fructe si fara buleA".

Totodata, o influenta importanta a avut-o si preocuparea producatorilor de a-si promova marcile existente si totodata de a lansa unele noi. In acest sens, un exemplu concludent este intrarea pe piata pe segmentul de ice tea a tot mai multor agenti economici autohtoni. Spre exemplu, au aparut pe piata tot mai multi producatori care produc acest tip de bauturi racoritoare sub marci private pentru marile lanturi de magazine, precum Billa sau Carrefour. Cei mai importanti jucatori de pe piata ice tea-ului sint Coca-Cola HBC, producatorul Nestea Ice Tea, si Qadrant Amroq Beverages, care detine marca Lipton Ice Tea.

De asemenea, European Drinks a lansat sub gama de produse Fruttia si ice tea.

Profilul consumatorului roman

A"Si consumatorul roman se incadreaza in trendul general de consum. Bauturile carbogazoase sint pe un trand descendent sau cel mult pe unul slab ascendent, in timp ce sucurile si nectarurile sint in crestereA", apreciaza Preoteasa. Totusi, potrivit acesteia, fata de consumatorul din alte state, in Romania consumul pe cap de locuitor este extrem de redus. Aceasta atit datorita pretului, cit si datorita lipsei traditiei. Mai precis, consumul de apa minerala pe cap de locuitor este de 44 de litri, in timp ce in cazul sucurilor statisticile au aratat ca se bea sub un litru pe cap de locuitor.

De asemenea, un roman consuma in medie doar 2 litri de nectar si numai jumatate de litru de ice tea.

Rezultatele marilor producatori

Cei doi mari competitori de pe piata bauturilor racoritoare, Coca-Cola HBC si European Drinks, au inregistrat cresteri ale activitatii pe ambele segmente. Astfel, din informatiile furnizate de Coca-Cola HBC, vinzarile de apa minerala ale companiei au crescut in prima parte a acestui an fata de perioada similara a anului trecut mai mult decit cele la bauturi racoritoare carbonatate. De asemenea, ritmul de crestere din 2004 raportat la 2003 a fost de aproximativ 3,5 ori mai mare la apa decit la racoritoare. Reprezentantii companiei sustin astfel ca evolutia din aceasta perioada confirma potentialul mare de crestere in momentul preluarii operatiunilor de apa minerala.

De asemenea, oficialii Grupului European Drinks sustin ca A"vinzarile de bauturi racoritoare si apa minerala se incadreaza in graficul stabilit la inceputul anului, fabricile producind la capacitate maximaA". Potrivit acestora, apa minerala nu mai este un produs sezonier datorita cresterii nivelului cultural al populatiei, ofertei variate existente pe piata si a pretului acceptabilA". In ceea ce priveste bauturile racoritoare, oficialii Grupului apreciaza ca si acestea au cistigat teren, iar caracterul lor sezonier se diminueaza accelerat datorita ofertei variate de pe piata.

Cotidianul