Efectele crizei, in 2011: romanii consuma tot mai putina apa

Duminica, 10 Iulie 2011, ora 12:10
1946 citiri
Efectele crizei, in 2011: romanii consuma tot mai putina apa

Consumul de bauturi racoritoare, carbogazoase si apa minerala se va reduce usor in 2011, la 122,6 litri per capita, de la 123,6 litri per capita in 2010, piata fiind astfel estimata la peste 1,2 miliarde euro, potrivit datelor Euromonitor. 

Astfel, un roman va consuma in medie peste zece litri de bauturi racoritoare si apa minerala pe luna, relateaza NewsIn.

"Recesiunea economica a fost in principal responsabila pentru declinul vanzarilor de bauturi racoritoare in 2010.

Reducerea veniturilor a venit firesc ca urmare a masurilor de austeritate luate de Guvern in scopul de a reduce deficitul, cu impact asupra veniturilor angajatilor din sistemul public, precum si din companiile private, ambele categorii confruntandu-se cu taxe mai mari si schimbandu-si atitudinea fata de consum prin orientarea spre economisire.

In consecinta, curentul principal a fost trecerea de la sucurile de legume sau fructe mai scumpe la apa imbuteliata mai ieftina", se arata intr-un raport al companiei internationale de studii de piata Euromonitor.

Consumul per capita va ajunge la 58,8 euro, in scadere cu 1% fata de anul precedent, cand valoarea a fost de 59,4 euro per capita.

Astfel, in 2011 piata de bauturi racoritoare va atinge peste 1,2 miliarde euro.

"In ciuda reducerii ratei de expansiune din cauza crizei financiare, marii retaileri au continuat sa atraga consumatorii din orasele mari si mijlocii, dar numarul de vizite s-a redus, precum si valoarea cosului achizitionat.

Discounterii au fost in mod evident canalul de distributie castigator in cota de vanzari ca urmare a preturilor scazute.

Pe de alta parte, comerciantii traditionali si bacaniile au continuat sa domine ca urmare a penetrarii puternice in 2010 in majoritatea oraselor si in zonele rurale, acolo unde marile lanturi sunt absente.

In aceste zone, micii comercianti domina si exista putine sanse ca acest canal sa piarda suprematia", se precizeaza in raportul Euromonitor.

Bauturile racoritoare carbonatate detin aproape jumatate din piata totala in valoare, consumul fiind estimat anul acesta la 25,8 euro per capita, in declin fata de anul precedent, de 26,1 euro per capita.

In volum, bauturile carbonatate (48,4 litri per capita) sunt intrecute de apa imbuteliata, care va ajunge in 2011 la 53,7 litri per capita.

In valoare, consumul de apa imbuteliata va fi de 14,7 euro per capita.

De altfel, apa imbuteliata va consemna o crestere fata de 2010 si 2009, cand valoarea a fost de 14,3 euro per capita, respectiv 13,8 euro per capita.

Sucurile din fructe sau legume continua, in acest an, sa piarda teren, ajungand la 10,8 euro per capita, de la un nivel de 11,6 euro per capita in 2010, respectiv 12,6 euro per capita in 2009.

Bauturile concentrate si cafeaua de tip "ready to drink " raman neschimbate, cu un consum de doi euro per capita, respectiv 0,1 euro per capita.

In schimb vor creste cheltuielile pentru ceaiul la cutie la 3,7 euro per capita, de la 3,5 euro per capita in 2010. De asemenea, consumul de energizante va fi in 2010 de 1,7 euro per capital.

Lider de piata in 2010 a fost producatorul roman Romaqua, urmat de Coca Cola, Pepsi Co si Perla Harghitei, potrivit Euromonitor.

"Primii patru producatori reprezinta aproape trei sferturi din piata de soft drinks, iar pe viitor reducerea puterii de cumparare si cererea crescanda de calitate la preturi accesibile vor duce la o concurenta mai intensa atat intre companiile multinationale, cat si intre producatorii interni.

Pana cand efectele crizei se vor resimti mai putin si romanii se vor bucura de venituri mai mari, pesimismul va caracteriza atitudinea acestora fata de cresterea consumului de bauturi racoritoare", au mai spus analistii Euromonitor.

Euromonitor a analizat piata "soft drinks" compusa din bauturi carbonatate, sucuri din legume si fructe, apa imbuteliata, energizante, bauturi concentrate, cafea si ceaiuri de tipul "ready-to-drink". 

#apa, #consum apa, #criza , #stiri Coca-Cola