Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

TIR-uri carate cu trenul

TIR-uri carate cu trenul
Ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a anuntat astazi un proiect ambitios.El vrea ca o parte din transportul rutier de marfa sa fie preluat de calea ferata. E vorba de doua terminale, la gara Bucuresti Progresul si la Curtici, unde masinile sa fie urcate sau coborate din trenuri.
Ministrul spune ca in toata Europa se dezvolta strategii prin care transportul rutier sa fie preluat de cel feroviar sau naval, astfel incat sa fie prevenita supraincarcarea cailor rutiere. In consecinta, ministerul si CFR Marfa au convenit sa demareze un asemenea proiect.

Avantajele, mai ales in actuala situatie a drumurilor din Romania, ar fi substantiale. Potrivit datelor Institutului National de Statistica, la nivelul anului 2003 (singurele date disponibile pe site) in Romania se transportau aproximativ 70 de milioane de tone feroviar si aproape de patru ori mai mult, 275 de milioane de tone, rutier. Firmele majoritar de stat transportau, tot in 2003, deci la peste 10 ani fata de 1989, cantitati sensibil egale, in timp ce in domeniul privat se transportau de aproape 100 de ori mai multe marfuri pe sosea decat pe calea ferata. Fapt ce duce, evident, la o supraincarcare a sistemului rutier.

Nu trebuie sa uitam ca, spre exemplu, intre Bucuresti si Ardeal, peste Carpati, exista doar patru trecatori practicabile tot timpul anului. Dintre care Valea Prahovei este inchisa traficului greu, iar circulatia deviate pe ruta Ploiesti-Valeni de Munte-Cheia-Brasov.

Ruta foartea grea, insa, daca e sa ne luam doar dupa protestele transportatorilor de acum o luna.

Urmeaza Transfagarasanul, insa este impropriu masinilor de transport si deschis doar sezonier. Valea Oltului, poate cea mai folosita din cauza legaturii cu autostrada Bucuresti Pitesti si faptului ca e mai scurta, a fost impracticabila cateva luni in ultimul an, ba din cauza alunecarilor de pe Dealul Negru, ba a caderilor de pietre din defileu. Mai mult, traseul se continua cu cea mai aglomerata, poate, sosea din Romania, cea dintre Sibiu si Sebes.

Mai este Valea Jiului, insa si aceasta a fost afectata de alunecari de teren, prabusiri de versanti sau zapada. Insa este si mai lunga, si mai slab intretinuta. Si, in fine, ultima varianta, cea prin Craiova-Strehaia-Drobeta-Herculane-Timisoara. Si ea cu probleme din cauza inundatiilor sau a zapezii.

Dacca e sa ne gandim si ca vom astepta inca cel putin 10 ani pana sa avem autostrazi practicabile intre Bucuresti si frontiera de Vest, initiativa ministrului Dobre ar fi salutara. Pe de o parte, pentru aproape 1000 de kilometri, firmele de transport nu ar mai avea probleme cu perioada petrecuta la volan de soferi A- vestitul tahometru/tahograf. Apoi, spre deosebire de transportul feroviar propriu-zis, varianta mixta ofera mai multa mobilitate, incarcari sau descarcari in mai multe puncte la destinatie, adica un grad mai mare de umplere a capacitatilor si deci de eficienta.

Exista insa si cateva probleme. La nivelul de eficienta la care opereaza firmele de stat sau foste de stat, e foarte important sa stim care vor fi costurile acestor proceduri. Pentru ca este greu de crezut ca detinatorii unor firme de transport ar fi dispusi sa plateasca mai mult doar pentru a avea turistii sosele mai libere. Premise ar fi, daca facem cateva calcule cu privire la costul operarii aceleiasi cantitati de marfa in regim rutier sau feroviar.

A doua problema a variantei ar fi infrastructura feroviara, nemodernizata de zeci de ani, fapt ce duce la viteze mici de deplasare, mai ales in cele doua anotimpuri extreme, vara pentru ca se dilata liniile, iarna pentru ca se inzapezesc. Se pare ca marfurile perisabile vor fi descalificate din start. Si, ar mai fi ceva A- sistemul de management al procedeului A- ma refer la viteza de umplere si de formare a unei garniture. Pentru ca, daca un transportator ajunge de la Constanta la Bucuresti astazi si se poate imbarca doar maine seara, varianta feroviara ar putea sa nu mai fie convenabila.

In fine, ultimul argument in favoarea scepticismului vine de la un proiect similar demarat de CFR. Era vorba de trenurile spre mare, care fac vreo 12-16 ore, noaptea, din localitati ca Satu Mare, Oradea, Baia Mare, Suceava, Botosani, Timisoara. CFR s-a gandit, si proiectul parea interesant, sa adauge unui tren cu vagoane de dormit cateva vagoane in care sa transporte automobile. Si astfel, client fiind, impuscai doi iepuri dintr-o lovitura A- nu conduceai cateva sute bune de kilometri, dar aveai si masina la mare, sa te plimbi cu ea de-a lungul litoralului. Din pacate, A"n-a dansat decat o varaA".

Sunt doua lucruri de spus aici. Primul, ca inainte de a incepe o afacere trebuie sa vezi daca piata cere ce vrei tu sa oferi, sau macar daca poate absorbi.
Proiectul s-a nascut cand romanii cu dare de mana mergeau deja in vacanta in strainatate, deci potentialii clienti scazusera semnificativ. Iar cine n-are bani, merge cu trenul si atat, nici macar la vagonul de dormit. Al doilea lucru important este ca un asemenea proiect nu de reclame mari prin gari are nevoie, ci de seriozitate si recomandari de la om la om.

I.B.- Bloombiz.ro

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1166 ori