Romania risca o noua procedura de infringement

Luni, 07 Februarie 2011, ora 01:08
1822 citiri
Romania risca o noua procedura de infringement

Guvernul va transfera de la Ministerul Transporturilor Consiliul de Supraveghere din domeniul feroviar in cadrul Consiliului Concurentei, pentru a respecta legislatia UE si evita declansarea procedurii de infringement impotriva Romaniei, informeaza Mediafax.

"Avand in vedere ca termenul este depasit cu aproape patru luni fata de calendarul asumat, Comisia Europeana asteapta din partea autoritatilor romane informatii privind organizarea acestui organism in acord cu legislatia Uniunii Europene, in termenul asumat de acestea, in lipsa acestor informatii urmand a se trece la etapa contencioasa a procedurii de infringement, etapa contencioasa care va implica sesizarea Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene", se arata intr-un proiect de ordonanta de urgenta elaborat de MTI.

Comisia Europeana (CE) a evaluat in 2008 modul in care Romania a adoptat doua directive europene cu privire la sistemul feroviar si a constatat ca exista o serie de aspecte care ar putea crea un conflict de interese in ceea ce priveste activitatea Consiliului de Supraveghere din domeniul feroviar.

Aspectele semnalate de Comisia Europeana se refera in principal la statutul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI) ca reprezentant al statului in calitate de actionar al administratorului de infrastructura (CFR SA) si al operatorilor nationali de transport de marfa (CFR Marfa), respectiv de calatori (CFR Calatori).

Autoritatile romane au transmis Comisiei Europeane, prin Agentul Guvernului Romaniei pentru Curtea de Justitie si Tribunalul UE, calendarul pentru adoptarea de catre guvern a actelor normative, respectiv, pana la sfarsitul lunii septembrie 2010.

Pentru a asigura independenta decizionala solictata de CE, MTI a dorit initial sa transfere Consiliul de Supraveghere la Secretariatul General al Guvernului, insa, in urma unor discutii in Guvern din iunie 2010, s-a decis trecerea Consiliului la Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri (MECMA).

MECMA a respins insa transferul, motivand ca, nici in aces caz, Consiliul de Supraveghere nu ar fi independent, intrucat companiile CFR au contracte incheiate cu companiile din subordinea sa (pentru furnizarea de energie electrica) si, in plus, angajatii MECMA nu dispun de experienta necesara, iar in bugetul pe 2011 al institutiei nu sunt prevazute sumele necesare functionarii Consiliului.

"Desi in iulie 2010 nu au fost indeplinite angajamentele asumate de autoritatile romane potrivit calendarului transmis, Comisia Europeana a sesizat Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene pentru alte state membre ale Uniunii Europene, cauza privind Romania nefiind inaintata Curtii de Justitie ca urmare a angajamentelor ferme de indeplinire a calendarului, insa procedura impotriva Romaniei este inca deschisa", se precizeaza in nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Functia de presedinte al Consiliului de Supraveghere din domeniul feroviar va fi ocupata, prin trecerea la Consiliului Concurentei, de un secretar de stat din cadrul Consiliului Concurentei, iar membrii vor fi formati din specialisti din domeniile feroviar, afaceri europene, economic si juridic.

Indemnizatia pentru mebrii Consiliului de Supraveghere din domeniul feroviar nu va putea depasi 20% din indemnizatia lunara a secretarului de stat din cadrul Consiliului Concurentei si va fi stabilita printr-un ordin al presedintelui Consiliului Concurentei.

Principalele atribuitii ale Consiliului sunt analiza si solutionarea contestatiilor impotriva deciziilor luate de administratorul infrastructurii feroviare, monitorizarea concurentei pe piata transportului feroviar, monitorizarea tarifelor stabilite de administratorii infrastructurii astfel incat aceste sa fie in conformitate cu prevederile legale. 

#procedura de infringement, #ministerul transporturilor, #domeniul feroviar, #cfr, #consiliul concurentei , #stiri CFR