Romania a folosit in doi ani de la aderarea la Uniunea Europeana doar 300.000 de euro din totalul de 2,5 miliarde de euro, fonduri acordate pentru calea ferata. Subsecretarul de stat, Constantin Axinia este de parere ca, dupa 1990, statul s-a orientat catre infrastructura rutiera in detrimental celei feroviare, in tot acest timp nefiind cumparata nici o locomotiva sau vagon nou.
Stefan Roseanu, secretar general al Asociatiei Feroviare din Romania, avertiza ca fondurile structurale pot fi folosite pana in 2015, dupa care, daca nu sunt folosite, sunt retrase de catre UE.
Din cei 20.000 km de cale ferata de pe teritoriul tarii, 38% au termenul de efectuare a reparatiilor capitale depasit. In aceeasi situatie se afla 60,5% din podurile feroviare, 39% din tunele, 86,3% din lungimea totala a catenarei, iar 95% din gari ar trebui reconstruite, a notat Roseanu. De asemenea, viteza medie de circulatie a scazut de la 120 km/ora in 1990 la doar 60 km/ora in prezent.
Acesta propune unele masuri, printre care plata salariilor CFR de la bugetul de stat, iar taxa de utilizare a infrastructurii sa fie folosita pentru modernizarea cailor ferate, eliminarea accizelor din pretul motorinei destinate uzului feroviar, renuntarea la separatia linii interoperabile-neinteroperabile, ultimele destinate inchirierii catre operatorii feroviari privati.
La sfarsitul lui 2008, CFR SA, societatea care gestioneaza calea ferata, inregistra datorii de 1,9 miliarde lei la bugetul statului, Electrica, precum si la diversi furnizori de materiale si servicii. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, ameninta recent ca va trece la concedieri masive in cadrul CFR.