Sindicalistii si conducerea CFR Marfa au semnat, marti, noul Contract Colectiv de Munca valabil pentru anul 2011, care prevede protectie pentru salariatii care urmeaza sa fie disponibilizati, prin sumele colectate din primele de vacanta la care renunta toti angajatii, transmite Mediafax.
Vicepresedintele Federatiei Miscare de Locomotiva, Sala Voicu, a declarat ca marti s-a semnat noul Contract Colectiv de Munca valabil pentru anul 2011, dar nu stie daca acesta a fost inregistrat la Inspectia Muncii.
Potrivit lui Sala Voicu au fost doua puncte importante in discutia cu administratia, respectiv protectia salariatilor care urmeaza sa fie disponibilizati si pastrarea permiselor si autorizatiilor clasa a-II-a.
"Dupa inregistrarea contractelor, angajatii care vor fi disponibilizati vor primi sume de bani colectate din primele de vacanta la care salariatii renunta tocmai pentru a fi asigurata aceasta protectie", a precizat Sala Voicu.
Contractul colectiv de munca cuprinde clauze referitoare la contractul individual de munca, angajarea, conditiile de munca si salarizare ale personalului, timpul de munca si odihna, drepturile si obligatiile reciproce ale partilor in promovarea unor relatii de munca echitabile, de natura sa asigure protectia sociala a salariatilor, drepturile sindicatelor si ale reprezentantilor salariatilor, calificarea, recalificarea, pregatirea si perfectionarea profesionala, potrivit unui comunicat al administratiei.
Sindicate din sistemul feroviar amenintau, in 8 februarie, cu greva la inceputul lunii martie, dupa declansarea conflictului de interese, deoarece expirasera contractele colective de munca la toate cele trei companii, sustinand ca nu accepta diminuarea salariilor si nici disponibilizari colective.
Liderul Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, Iulian Mantescu, declara, in urma cu o saptamana, ca reprezentantii FMI au spus ca sunt de acord cu restructurarea celor trei companii de cale ferata si cu privatizarea CFR Marfa, argumentand ca Guvernul sustine ca nu este alta solutie.
"In continuare se doreste o restructurare a celor trei companii de cale ferata, cu care sindicatele nu sunt de acord pentru ca in ultimii 20 de ani sistemul feroviar a fost restructurat si s-a ajuns de la 230.000 de salariati la 50.000 de salariati. FMI este de acord cu restructurarea propusa de Guvernul Romaniei si cu privatizare CFR Marfa, noi nu suntem de acord nici cu aceasta privatizare, pentru ca suntem intr-o perioada de criza si nu este oportun, nu va aduce nimic noua pentru ca probabil se va vinde pe un pret foarte mic sau se va face un transfer al activelor si nu se va vinde afacerea in sine", spunea Mantescu la finalul discutiilor cu reprezentantii FMI.
Potrivit lui Mantescu, aproximativ 6.000 de salariati de la calea ferata risca sa ramana fara locuri de munca in martie-aprilie, iar sindicatele iau in calcul toate actiunile sindicale pe care le au la indemana.
Mantescu mai spunea ca a primit o informatie potrivit careia CFR Marfa a solicitat Guvernului, in decembrie 2010, un ajutor de stat, insa nu l-a primit, in timp ce operatori privati au fost sustinuti.
Potrivit lui Mantescu, in sistemul feroviar de stat sunt in prezent 56.000 de angajati, cu un salariu mediu net pe 2010 de 1.600 lei pe luna. Contractele colective de munca au expirat la 31 ianuarie.